De laatste tijd hoor ik tijdens cursussen 'Presenteren met Prezi' steeds vaker de term personal branding vallen. Het is weer zo’n mooie overgewaaide trend uit Amerika. Of toch niet? Kan men in Europa echt iets leren van het positioneren van zichzelf als 'Brand'? De komende twee artikelen gaan over dit thema. In dit eerste artikel leert u wat personal branding is en wat u absoluut niet moet doen.
Personal branding, wat is dat precies? Ik denk dat de volgende definitie dat het beste weergeeft:
uzelf beschouwen als een merk, weten wat u uniek maakt en onderscheidt van anderen en het lef hebben om op een voortreffelijk niveau uit te blinken waardoor u positief opvalt. Kortom, u laat uw omgeving zien wie u bent, waar u voor staat en draagt dat openlijk uit.
Dit roept bij uw omgeving direct beelden, associaties en emoties op. Soms komen de mensen in uw omgeving zelfs direct in actie, net zoals soms bij gevestigde merken gebeurt.
Associaties
U ziet een plaatje van een paard dat door een dak naar beneden komt en denkt direct 'Even Apeldoorn bellen'. U ziet een koffieapparaat en denkt aan heerlijke koffie van Douwe Egberts, 'Even gezellig een bakkie doen'. U ziet een Alfa Romeo rijden en denkt meteen aan temperamentvol autorijden in een 'classy' outfit. Ook de unieke personages van Telfort van 'Van een miljoen piek op de bank naar 1 piek in de kerstboom' en de manager van Albert Heijn zijn sterke staaltjes van branding. Zo sterk zelfs, dat mensen eerder positieve associaties hebben met deze vriendelijke mensen dan met het logo van de organisatie.
Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg?
In Nederland hoor je de term personal branding steeds vaker maar veel mensen zijn nog een beetje huiverig om zichzelf op deze manier te onderscheiden. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Mis! U mag tegenwoordig onderscheidend zijn. Sterker nog, het is zelfs belangrijk om uzelf te onderscheiden van de rest!
Dualiteit en angst om er voor te gaan
Veel mensen zijn angstig om hun grootste droom te volgen. Ze zijn bang om zichzelf te presenteren. Veel mensen hebben last van een vorm van dualiteit in zichzelf. Ze willen iets bereiken maar zijn bang voor de consequenties.
Laten we er nu eens vanuit gaan dat iedereen deze dualiteit in zich heeft. U herken het vast:
U stoort zich aan uw gebrek aan tijd maar neemt geen werkelijke stappen om tijd te creëren.
U vindt dat het eigenlijk anders moet in uw organisatie maar als het erop aankomt, durft u uw mening niet openlijk te verkondigen.
U wilt meer intimiteit met uw partner, maar u vergeet de liefdesstrategie van uw partner aan te boren.
U wilt wel proactief personeel maar bent tegelijkertijd bang dat ze iets te bijdehand worden.
U bent best wel voor verandering, zolang de anderen maar eerst beginnen.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het is tijd
Het is de hoogste tijd om uzelf te laten zien aan de wereld. Of zoals Katy Perry zingt in Firework: 'You just gotta ignite the light / And let it shine / Just own the night / Like the Fourth of July / 'Cause baby you're a firework / Come on show 'em what your worth / Make 'em go: 'oh, oh, oh!' / As you shoot across the sky.'. http://www.youtube.com/watch?v=PQrb1TyAGkI
Do's en don'ts
Dit betekent niet dat u overal gaat roepen dat u de beste bent en dat er een standbeeld voor u dient te komen. U levert 'gewoon' uw dienst of product helemaal op maat van de wensen van uw klanten. Voor u: u helpt anderen waar nodig met uw absolute talent en maakt dit talent zichtbaar door wat u doet. Uiteraard doet u dit op het allerbeste niveau dat aansluit bij de wensen van de ander. Dan komt u bekend te staan als degene die de 'magic bullet' heeft voor hun probleem: "Je moet Jan hebben! Hij kan echt conversie bereiken naar sales en hij is nog leuk ook." Kortom, het betekent dat anderen gaan vertellen hoe verschrikkelijk goed u bent. Men ziet u als de oplossing voor hun probleem of als de perfecte aansluiting op hun wensen. En, men durft het ook openlijk aan anderen te vertellen of met anderen te delen. Men is er trots op om met u samen te werken.
Blijf authentiek
Personal Branding werkt niet als u daarvoor een rol dient te spelen. Uw passie en talent komt het beste naar buiten als u gewoon authentiek uzelf blijft.
Via internet heeft de HEMA gepoogd 'Het Bloemenmeisje' http://www.youtube.com/user/TheFloralist?feature=watch te imiteren met eenzelfde format, uitstraling en opzet, maar deze poging kon niet tippen aan de authenticiteit van het echte bloemenmeisje. Voor u: u blijft ook in bijzijn van directieleden uzelf en communiceert en handelt trouw aan uw belangrijkste waarden.
Zelfinzicht en visie
Personal Branding is geen marketingtruc, alhoewel u wel marketing gebruikt om uzelf als brand te versterken. In de praktijk: bij al uw uitingen houdt u rekening met wat u wilt uitstralen naar de buitenwereld. Kies dus uw authentieke toon op Facebook, Linkedin en ook in de persoonlijke omgang met mensen. Uw basis dient hiervoor goed op orde te zijn en u appelleert daarbij aan wat de markt nodig heeft.
Stel uzelf de volgende vragen:
Wie ben ik?
Wat kan ik wel?
Wat kan ik niet?
Wat is mijn absolute toegevoegde waarde?
Wat bied ik mijn omgeving?
De antwoorden geven u ijzersterk zelfinzicht en een eigengereide visie op zaken. Werk dit voor uzelf uit en post dan eens wat u hebt ontdekt!
Over drie dagen post ik het volgende artikel. U leert dan de zeven praktische tips om Personal Branding in werking te zetten.
Ps hebt u het artikel 'Presenteren met Prezi' nog niet gelezen? Doen! Het ligt in het verlengde van dit artikel.
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656
https://woutplevier.nl
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.
In aanvulling op de vragen die je jezelf kunt stellen, hierbij nog een vraag die in het kader van Personal Branding naar mijn idee erg belangrijk is:
* Wat wil je uitstralen?
Het antwoord hierop kan voortvloeien uit de eerdere vragen, maar kan ook een aanvulling op eerder vragen zijn. Maar al te vaak zie ik namelijk uitingen op LinkedIn, Twitter en blogs waarbij ik het vermoeden heb dat deze laatste vraag niet gesteld is. En dat is zonde! Want dit kan zomaar je zorgvuldig opgebouwde brand aan het wankelen brengen.
Mee eens @MaartjeKoppen. Wat je wilt uitstralen kan zeker meehelpen. Het komt online soms echter voor dat de boodschap belangrijker is dan de uitstraling. Getuige dat hele lelijke sites soms ontzettend goed verkopen i.v.t. sites die heel goed qua uitstraling zijn.
Toch ben ik 100% met je eens dat uitstraling altijd een bewuste keuze dient te zijn hoe je het onbewuste optimaal kunt activeren.
Klopt natuurlijk helemaal Wout. Als je boodschap goed is, sta je al met één voet binnen. Met uitstralen bedoel ik dan ook niet alleen de look & feel door middel van een lay-out. Maar juist ook de look & feel van de boodschap. Dat kan zitten in wát je zegt en in hóe je iets zegt. Welke woorden gebruik je, wat voor stijl van schrijven, etc. etc. Daar kunnen vaak nog slagen in gemaakt worden.