zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zes stapjes om Prezi meteen goed te gebruiken!

Door: Wout Plevier,   18-11-2013,   18:15 uur
 

Het mooie nieuwe presentatieprogramma Prezi is snel in opkomst. Sommigen zien het als de magische tool voor presenteren. Ik ben daar iets te nuchter voor maar moet wel bekennen dat als u de basis van uw presentatie op orde hebt, u zeker iets extra's kan toevoegen met een goede Prezi. Veel gebruikers snappen nog te weinig hoe Prezi echt werkt en zien het meer als een veredelde powerpoint. In dit artikel leert u hoe u Prezi wel vakkundig gebruikt. Aan het einde krijgt u een link om via een video te leren hoe het programma zelf werkt. Succes!

Intro


Adem in! 3 zaken moeten me eerst van het hart.

1) Er bestaan naar mijn mening maar weinig goede presentatoren. Veel sprekers SPREKEN waarbij het publiek moet luisteren. Als het verhaal niet boeiend genoeg is dan gaat de 30 seconden regel in. Het publiek kan dan maximaal maar 30 seconden luisteren en ze zijn weg! Het interactieniveau met het publiek is te laag en het verhaal te saai. Vaak weet men gewoon niet goed wat men precies kan doen met taalpatronen, werkvormen, publiek en beschikbare ruimte. Veel sprekers maken te weinig gebruik van hun persoonlijke verhalen die allom voorhanden zijn, die inspirerend zijn omdat het publiek daaraan kan relateren.
2) Een beamer met presentatie kan enorm afleiden waar het werkelijk omgaat: het inspirerende verhaal van de spreker. Mijn advies: zorg dat dit eerst op orde is of leer het tijdens een bredere Prezi Masterclass waarin men ook leert om een verhaal inspirerend te vertellen.
3) Prezi is gratis en biedt een soort van open source programma waarin mensen elkaars Prezi's kunnen gebruiken. Kijk je echter goed, dan zie je dat de meeste Prezi's veredelde powerpoints zijn, met een extra laagje  (layering) en zoom in en uit functies. 

En adem uit:)

Hoe kunt u Prezi goed inzetten?
De volgende zes tips maken uw Prezi en daarmee ook uw presentatie professioneel. Dit kunt u overigens ook toepassen op elke andere presentatievorm. Ook deze zullen dan significant verbeteren!

1) Elke presentatie begint met 3 vragen en 5 subvragen:
a) Wat wil ik dat mijn toehoorders gaan doen, gaan laten of nooit meer mogen vergeten? 
b) Wat wil ik dat mijn toehoorders vervolgens gaan weten, gaan kunnen, gaan doen. Waar wil ik dat ze gestimuleerd over gaan zijn en waar wil ik van hen feedback op of over ontvangen?

2) Verzamel aan de hand van deze informatie en een aantal centrale vragen de content van uw presentatie. Categoriseer de antwoorden en zet ze in de juiste volgorde. U kunt dit proces doorlopen door te brainstormen, snel een mindmap te maken of aan de hand van een aantal vragen zoveel mogelijk antwoorden op te schrijven. Als u aan een groep volwassenen vraagt: schrijf zoveel mogelijk dieren op. Dan komt men meestal tot zo'n 40 dieren. Vraagt u: welke dieren kent u uit Europa, Azie, Noord- en Zuid Amerika, Afrika, Australie, de poolkappen dan komt u heel snel tot veel meer inhoud!

3) Bepaal dan, net alsof u de regisseur van een film bent, de benodigde sceneries en scenes. Vergelijkt u Prezi met bijvoorbeeld de film de Titanic, dan zijn de zee, de boot en de kamer van de oude vrouw de sceneries. Daarin/ -op spelen zich diverse scenes af: een scene in de woonkamer, op het dek, op de voorboeg van het schip, in de kajuit et cetera. Bepaal dus vooraf hoe de achtergrond van de Prezi eruit gaat zien en welke scenes u daarin laat afspelen. Teken het desnoods op een A4 uit en stel dan pas uw Prezi samen. U zult zien dat de Prezi veel beter tot zijn recht zal komen. Denk daarbij ook na of u misschien verschillende lagen wilt gebruiken die bij inzoomen een andere achtergrond laten zien, die uw verhaal nog meer versterken. Als u bijvoorbeeld iets wilt verhullen en onthullen (verleden vs heden - globaal naar detail - van buiten naar binnen) De meest gemaakte fout is dat Prezi makers gewoon beginnen en al doende de presentatie samenstellen. Vaak boet de Prezi hierdoor in op kwaliteit en schoonheid!

4) Zoek dan zo veel mogelijk hoge kwaliteit plaatjes, muziekjes en filmpjes. U kunt veel mooie plaatjes downloaden via stockvault.com. Het is veelal de investering waard om echt mooie plaatjes te kopen. Het voordeel is dat ze daardoor ook niet te vaak in andere presentaties voorkomen en ook nog een hoog pixelgehalte hebben. Bovendien gebruikt u de plaatjes zelf toch vaker. Maak uw eigen identiteit door op deze manier eigen beelden te verzamelen. Uiteraard kunt u  zelf items/ mensen/ natuur fotograferen. Sla de plaatjes met herkenbare namen op in overzichtelijke mapjes op uw computer. Anders zoekt u zich op een gegeven moment een slag in de rondte.

5) Stel uw Prezi samen en maak dan het definitieve pad aan. Zorg dat de Prezi rustig blijft ogen door woorden en beelden niet te ver van elkaar af te zetten en wees zuinig met de zoomfunctie. Tenslotte waar nodig: versterk de Prezi nog met geluiden, voice-overs en specifieke muziekjes die elk deel nog meer kunnen benadrukken.

6) Zorg dat uw verhaal staat als een huis. Neem de kop-romp- staart een aantal keer door op verhaallijn en structuur. Onderzoek daarbij hoe de Prezi uw verhaallijn ondersteunt / versterkt en uw verhaallijn uw Prezi optimaliseert. Plaats tijdens presenteren de computer voor u, zodat u altijd uw verhaal afsteekt met uw gezicht richting uw publiek! En verwonder hen...met een onvergetelijke presentatie die inspireert.

Om te ontdekken hoe Prezi precies als programma werkt, bekijk bijgevoegd filmpje op youtube. Klik op onderstaande link: klik hier

En veel plezier bij maken van een inspirerende Prezi.

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
poll
Heeft u interesse om Prezi professioneel te gebruiken?
 
Ja
Nee
Misschien
 
 
 
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656

https://woutplevier.nl 
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.

Download hier "Bezieling" uit SLiM!: het interactieve prachtige boek voor meer succes, focus, meer plezier en de juiste balans.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
I.  |   | 
25-11-2013
 | 
14:35 uur
Leuk, dacht ik, eens zien hoe dat in zijn werk gaat.....

dus klik ik op de link ''klik hier'' voor het filmpje op Youtube.....

Krijg ik een stukje leeswerk over het presenteren met Prezi. Dat schiet lekker op. (niet dus)
Jammer
Wout  |   | 
25-11-2013
 | 
23:07 uur
Beste L,

Nog eens proberen. Er hangt een filmpje onder het artikel!

Je leert daar de basis van Prezi. Wanneer je wilt dan kun je ook leren hoe de presentatievorm met Prezi werkt.

Groetjes Wout
Sander Reijn - Eyeful Presentations  |   | 
27-11-2013
 | 
09:24 uur
Prima artikel met een krititsche blik en de noodzakelijke stappen voor presenteren in het algemeen.

Als je je boodschap, de gewenste actie en je verhaal kent, kun je ieder medium/hulpmiddel gebruiken afhankelijk van publiek (1 of 100 mensen), situatie (in de bar van het vliegveld of op een congres). Prezi is 1 van de vele hulpmiddelen die we vandaag tot onze beschikking hebben. PowerPoint, Keynote, PDF, whiteboard, flip-over, video, bierviltje, servetje, papier, zijn slechts enkele voorbeelden van andere middelen. Kies je middel nadat je je boodschap, doel en verhaal op orde hebt. Soms is dat Prezi, soms is dat PowerPoint, soms is het 'niets'.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10