zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Waarom pesten op het werk aandacht verdient

10 april 2013 - Naar aanleiding van de suïcide van twee jongeren is ‘pesten’ de laatste tijd meer in het nieuws. Gerrie Vogels van Vogels Organisatieadvies: "Het is al langer bekend dat pesten kan leiden tot ernstige klachten. Zo indringend is het effect ervan. Van laag zelfbeeld, psychosomatische klachten, slaapproblemen, schrikachtigheid en gebrek aan vertrouwen tot en met de wens tot de beëindiging van het leven."

Het feit dat gerichte agressie tegen u als persoon plaatsvindt op structurele basis, en tegelijkertijd op de meest verwachte en onverwachte momenten, maakt het verschijnsel van pesten indringend, vervelend én schadelijk. Dikwijls kan de persoon zelf het proces niet stoppen omdat er teveel overmacht is. ‘Dan moet híj maar aan zijn weerbaarheid werken’ werkt dus niet. 



Wat is pesten?

Er is een misverstand dat we allemaal wel weten wat pesten op het werk is. Het gaat echter niet om wat u pesten vindt, of de ander. Ook niet of het de bedoeling is geweest om te pesten of niet. U hoeft alleen maar te kijken naar het gedrag, te luisteren naar het verhaal. De definitie van pesten op het werk luidt als volgt: systematisch vernederend intimiderend of vijandig gedrag, binnen een arbeidsorganisatie, gericht op steeds dezelfde persoon, die zich hiertegen niet kan verweren. 

Hoe uit pesten op het werk zich? 

• Sociaal isoleren
Iemand negeren. Iedereen behalve één uitnodigen voor de lunch of een uitje en alle anderen wel.
‘Ze gaan iedere vrijdag naar de McDonalds, mij wordt nooit iets gevraagd.’ 

• De werkinhoud onaangenaam of het werk onmogelijk maken

Geen antwoord geven op vragen, informatie niet of onjuist doorgeven, spullen kwijtmaken of taken wegnemen.
‘Ik moet re-integreren, maar ik mag niet op mijn eigen werkplek, ontvang geen post of e-mail en heb geen telefoon. Zo kan ik mijn werk niet doen’ 

• Bespotten
Over uiterlijkheden, leefstijl of een accent, bijvoorbeeld.
‘Als er een bezoeker met donkere huidskleur komt, zeggen mijn collega’s: hé, je familie uit het oerwoud is gearriveerd’ 

• Dreigementen

Het dreigen met de beëindiging van een (tijdelijk) contract en belemmering van doorgroeimogelijkheden.
‘Ik krijg anonieme brieven thuis waarin staat dat ik een vreselijke collega ben’ 

• Seksuele intimidatie
Met de ogen uitkleden, seksistische grappen, uitvoerige verhalen over seks, aanrakingen.
‘Ik krijg alsmaar cadeautjes. Ik zeg dat ik ze niet wil hebben, geef ze terug en hopla, dan ligt er weer een in mijn postvak’ 

• Fysiek geweld

Duwen, stompen, enzovoort.
‘Op een koude winterdag trok ik mijn jas aan en toen ik mijn handen in mijn zakken stak, had ik glasscherven in mijn handen, tot bloedens toe’ 

• Roddelen

Het beruchte ‘praten óver in plaats van mét’. Roddel kleurt het beeld over iemand, hetzelfde geldt voor geruchten verspreiden.
‘Er werd gezegd dat ik het met de baas had gedaan om deze functie te krijgen’ 

• Racisme/Discriminatie

Het bovenstaande, maar dan gericht op iemand met een andere huidskleur, geloof, ras of geaardheid.
‘Ze maken apengeluiden telkens ik hun bureau passeer’ 

Gebeuren deze dingen ook op uw werk? Vraag het gratis eBook aan: Samen Werken! Waarom teamproblemen blijven bestaan en hoe dit te doorbreken.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier gebruiksaanwijzingen voor uw medewerkers
 Pesten op het werk leidt tot vertrek, ontslag en stress
 Geen gepest en lichter werk stimuleren langer doorwerken
 Vijf tips waarmee u pesters kunt aanpakken
 
 
reacties
 
Leon Brinkers  |   | 
10-04-2013
 | 
09:11 uur
Een aantal werknemers in onze praktijk met burn-out zijn ook gepest en lopen daar vaak nog lang mee rond. Naast het feit dat deze groep niet werkt (productie) is er naast het financiële aspect van de loonkosten die gewoon doorgaan ook nog het gevaar dat deze medewerker nooit meer terug zal komen. Als dit soort zaken leiden tot een rechtzaak en de werknemer heeft aangegeven aan de leidinggevende gepest te worden legt de rechter steeds vaker een claim op aan de werkgever!
Schadevergoedingen van enkele tonnen zijn al uitgekeerd aan werknemers met psychische klachten en het is maar wachten tot het UWV vanuit de WIA deze verantwoordelijkheid ook gaat afschuiven op de werkgever met alle gevolgen van dien.

Leon Brinkers burn-out specialist
Paul Kemperman  |   | 
11-04-2013
 | 
13:55 uur
Pesten op het werk door leidinggevenden is inderdaad een groot probleem. Wat naar buiten komt is slechts het topje van de ijsberg. Zie o.a. de situatie bij het COA, de Stadsbank Oost-Nederland, de gemeente Zevenaar, enzovoort. Je beseft pas wat het met je doet wanneer je zelf het doelwit bent. Toch is het goed dat organisatie-adviseurs en burnout-specialisten hier aandacht aan besteden.
psycholoogjob  |   | 
12-04-2013
 | 
10:07 uur
Ik vind dit een heel goed artikel. MoL heeft trouwens een zeer interessant archief over ''pesten''.

In mijn Haagse kinderpsychologische praktijk kom ik pesten geregeld tegen.Mijn reactie op een vorig artikel wil ik hier nogmaals meegeven om te laten zien dat er ook mogelijkheden zijn om op te treden tegen de pester. Deze heeft heel vaak de lachers op zijn hand en moet zo worden aangepakt dat zijn sociale positie verlaagd wordt: (Klik hier)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10