zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
webloggers
 

Peter Siks

Peter Siks, initiatiefnemer van www.simpelveranderen.nl. Dit is een netwerkorganisatie die organisaties ondersteunt bij effectief veranderen door middel van training, workshops en advies.
Peter Siks peter@simpelveranderen.nl
 
 
 

Weblog`s van Peter Siks :

 

Is verandering een virus?

Door: Peter Siks , 02 augustus 2010
Wat is de overeenkomst tussen het menselijk immuunsysteeem en organisaties? Volgens de onderzoeker Gilley is er een overeenkomst tussen het menselijke immuunsysteem en organisaties; beide hebben beide een hekel aan indringers. Bij het menselijk lichaam heeft een indringer de vorm van een virus, een bacterie of iets anders niet lichaam oneigens zoals een implantaat of donororgaan. Het lichaam zal haar uiterste best doen de indringen te elimineren of te verdrijven.
  Lees verder...
 

Vijf tips om medewerkers te betrekken bij veranderingen

Door: Peter Siks , 12 juli 2010
Het woord veranderen wordt gemakkelijk in de mond genomen maar de praktijk is weerbarstiger. Wie kent niet het voorbeeld van braaf uw fysiotherapie oefeningen doen? Maar zodra de pijn weg is, of het fysiotherapeut bezoek stopt, wordt er ook acuut gestopt met de oefeningen. En dat terwijl u heel goed weet dat u de oefeningen eigenlijk moet blijven doen om herhaling van de klachten te voorkomen.
  Lees verder...
 

Veranderen. . . . wilskracht of verbeelding?

Door: Peter Siks , 22 juni 2010
"We kunnen best veranderen, als we maar willen!" Of "We moeten beter ons best doen!" Niet erg motiverend dit soort ‘aanmoedigingen’ want ze zijn vooral gericht op de wilskracht. Maar worden veranderingen nu bereikt door wilskracht of verbeelding?
  Lees verder...
 

Veranderen? Gebruik je hersenen. . . !

Door: Peter Siks , 26 mei 2010
Welke rol spelen de hersenen bij verandering? En dan verder gekeken dan de cortex waarmee we de verandering plannen. Zou het zo kunnen zijn dat we rationeel wel willen veranderen maar dat onze hersenen ons (onbewust) tegenwerken? En kunnen we onze hersenen vóór ons laten werken in plaats van tegen ons?
  Lees verder...
 

Blijvend cultuur veranderen

Door: Peter Siks , 07 mei 2010
U kent ze vast wel, de mensen die opeens helemaal lyrisch zijn over de nieuwe manier van projectmatig werken. Of het nieuwste organisatiemodel.  Ze zijn weliswaar vol enthousiasme maar toch blijft u wat sceptisch want een jaar geleden was iets anders dé oplossing…. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw organisatie duurzaam veranderd?
  Lees verder...
 

Verandering. Ja, maar. . .

Door: Peter Siks , 17 april 2010
"Faced with the choice between changing one\'s mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof."
John Kenneth Galbraith
 
Hoe krijgt u uw medewerkers (of leidinggevende!) mee in een verandering? De meeste mensen zullen in eerste instantie reageren in de ‘Ja, maar… modus’.
  Lees verder...
 

Bedrijfscultuur is meer dan gedrag

Door: Peter Siks , 04 april 2010
De ruggengraat van bedrijfscultuur wordt niet gevormd door gedrag. Het gedrag is weliswaar zichtbaar maar het gedrag is een uitvloeisel van de missie, de waarden en de overtuigingen die binnen de organisatie heersen. Want die vormen de basis van de organisatiecultuur!
  Lees verder...
 

Veerkracht als basis

Door: Peter Siks , 15 maart 2010
Soms gebeuren er dingen in een mensenleven die beroep doen op de veerkracht van mensen. Een (gedwongen) verandering van baan, een scheiding, het overlijden van een naaste of andere ingrijpende gebeurtenis. En de ene persoon kan daar beter mee omgaan dan de ander; hij of zij is in staat een andere weg te vinden en opnieuw betekenis te geven. Maar hoe zit dat met organisaties?
  Lees verder...
 

Wanneer is een training succesvol?

Door: Peter Siks , 16 februari 2010
Is een training succesvol als alle deelnemers aanwezig waren? Als de evaluaties goed zijn? Als de locatie mooi was en de koffie lekker? Of is een training succesvol als het geleerde ook daadwerkelijk gebruikt en toegepast wordt?
  Lees verder...
 

Integriteit in organisaties begint bij mensen

Door: Peter Siks , 01 februari 2010
Integriteit is een lastig begrip. Vraag tien willekeurige mensen naar een definitie en de antwoorden zullen – als mensen het al kunnen verwoorden – zeer verschillend zijn. En toch is het een veel gebezigde term. Wat is er aan de hand?

  Lees verder...
 

Weerstand verminderen tijdens training

Door: Peter Siks , 18 januari 2010
Weerstand tijdens een training of workshop kan heel frustrerend zijn voor zowel de groep als de trainer. Het zorgt voor een negatieve sfeer, haalt het tempo naar beneden en maakt het bereiken van de leerdoelen lastig. Hoe is dit te voorkomen?

  Lees verder...
 

Goede voornemens? Mmmmwwwoooaaahhh ……

Door: Peter Siks , 29 december 2009
Nee, ik wil me niet beter voelen dan ik nu doe. En ja hoor, er mogen best een paar kilootjes bij. En ik wil volgend jaar ook wat meer alcohol gaan drinken en ik denk dat ik ook weer ga roken in 2010. En de verhouding tussen werk en privé is me de laatste tijd ook wat teveel in balans; ik moet maar eens wat meer gaan werken!
  Lees verder...
 

Goede presentaties voor de verandering

Door: Peter Siks , 16 december 2009
Communicatie tijdens veranderprocessen wordt steeds belangrijker. Een van de manieren die steeds meer gebruikt wordt is het geven van presentaties. En zoals de foto laat zien gaat dat nog wel eens mis… Dit is te voorkomen.
  Lees verder...
 

Veranderen en Kaizen

Door: Peter Siks , 02 december 2009
De term Kaizen (Japans voor verbetering) staat voor een filosofie of benadering die focust op continue (kleine) verbetering van (productie) processen. Geen baanbrekende, alles overhoop gooiende vernieuwing. Nee, het bestaande met kleine stapjes verbeteren. Het resultaat? Minder weerstand, meer draagvlak, minder kosten en meer resultaat.
  Lees verder...
 
1 2 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10