U kent het vast wel: u hebt een dagplanning gemaakt, u bent net lekker bezig en er komt een spoedklus voorbij. Wat doet u dan? Direct ‘nee’ zeggen? Laat dat afhangen van de situatie…
Kent u dat ook? U bent aan het browsen en u komt een artikel tegen dat uw interesse wekt. Tijdens het lezen verwijst de auteur met een link naar een ander artikel dat nóg interessanter lijkt en... u bent zó een half uur verder. Een half uur dat u helemaal niet hád. Verdorie!
Het kan u niet ontgaan zijn wat Twitter is: het is één van de belangrijke zogenaamde Sociale Media, waarbij boodschappen van 140 lettertekens op een virtueel prikbord gehangen kunnen worden. Het formuleren van een boodschap met zeggingskracht in zo weinig ruimte dwingt tot nadenken…
We worden niet gelukkiger van vakantie. Dat is de conclusie van psycholoog Jeroen Nawijn. Al vroeg dit jaar presenteerde hij zijn onderzoek naar de perceptie van vakantie. Nu hij er uiteindelijk op gaat promoveren, liet hij zich verleiden tot een opmerkelijk advies aan journalist Peter de Jaeger.
Gisteren had ik in mijn training een deelnemer die zegt te floreren op werkdruk: ‘Ik presteer het best onder tijdsdruk’. Ik ken ze goed; het zijn mensen die, als de werkdruk er niet is, deze zelf creëren. En die, vooral nu in de vakantietijd, ziek worden als ze stil komen te staan.
U bent er altijd bent voor uw medewerkers. U bent als eerste op de zaak en gaat als laatste weg. U bent de pater familias (m/v als u wilt) en heeft op elke vraag een antwoord. Ze kunnen u op elk moment van de dag om raad vragen: uw deur staat altijd open. Goede zaak?
Of u nu in de profit of not-for-profit sector werkt, leidinggeven is een kwestie van aanpassen van uw snelheid . Raden van Bestuur of Commissarissen dringen soms aan op racetempo, terwijl u op de werkvloer geduldig voor de derde keer moet uitleggen waarom dingen dienen te veranderen. In dat spanningsveld, met nog wat tussenstations, moet u uw werk doen.
Wordt u ook zo vaak van uw werk gehaald door vragen van uw medewerkers? Of komen externen hun probleem bij u stallen? Graag zou u willen dat ze hun problemen zelf oplossen, maar u wilt ze ook niet van de deur blaffen. Hoe zorgt u ervoor dat anderen hun probleem niet bij u over de muur kiepen, maar dat er wel bruikbare oplossingen komen?
Toen in het najaar van 2008 de eerste tekenen van economische teruggang zich aandienden, vroegen we ons direct af hoe we konden overleven. We hebben bezuinigd, ge-kaasschaafd, gesaneerd en af laten vloeien waar het maar kon. Tien tegen één dat ook u, net als de meeste andere managers hebt bespaard door een efficiencyslag te maken. En daar krijgen we nu last van.
Hoe komt het dat u aan het eind van een kantoordag helemaal áf bent, en na een zaterdag hout kloven lekker in uw vel steekt? Deze video laat zien waarom de kantoorcultuur uw energievoorraad uitput en u een afgedraaid gevoel oplevert. Geen druppel gezweet, toch helemaal stuk.
De Amsterdamse Noord-Zuidlijn zou oorspronkelijk 1,4 miljard euro kosten en in 2011 klaar zijn; inmiddels is de begroting 3,1 miljard en is de lijn op zijn vroegst klaar in 2017. Waarom stoppen we zo’n project niet gewoon? Lees hier ‘the best kept secret’ van projectmanagement…
De tijd gaat sneller dan u denkt: krijgt u hier en daar al het gevoel dat u alweer achter de feiten aanloopt en dat uw nieuwe agenda uw leven helemaal beheerst? Dan wordt het tijd om eens orde op zaken te stellen…
In de afgelopen week had ik het genoegen de medewerkers van een non-profit organisatie te mogen inspireren tot een opruim-actie. Ondanks aanvankelijke weerstand zag ik ze afrekenen met 5 ton papier…
Het management van de BV Nederland stelt volgens onderzoek* besluitvaardigheid op prijs. Het durven staan voor een beslissing, liever te vroeg genomen dan te laat, zou het goed doen op uw staat van dienst. Zie: uitstellers vallen door de mand; vluchtgedrag wordt herkend!
Hoe herkent u het bij anderen of bij uzelf en wat doet u eraan?