Wie tijd tekort heeft, moet taken uitstellen. Daarmee komt op korte termijn tijd vrij – voor zaken die nú om aandacht vragen. U heeft gelijk: in eerdere blogs waarschuwde ik voor juist voor uitstelleritis. Maar dat is wat anders… Lees alles over slim doorschuiven.
Een artikel over het onnut van ToDo-lijstjes deed hier onlangs veel stof opwaaien. Liefst veertig, soms emotionele reacties kreeg de auteur over zich heen. Dit artikel laat zien waarom die laatste gelijk heeft. Maar ook waarom de waarheid bij zijn lezers ligt. Want als mensen van elkaar verschillen, waarom zou er dan maar één ultieme Timemanagement-techniek zijn? Lees hier wat de beste is.
Niet alle mensen houden van structuur. Sommigen krijgen van een agenda de kriebels en van een planningsoverleg krijgen ze pukkeltjes. Dat zijn de vlinderaars: elk bloemetje is mooi, elke taak is leuk. Zij vinden zichzelf flexibel en hebben dus een hekel aan alles dat flexibiliteit inperkt.
Als Goede Voornemens sneuvelen, is dat meestal omdat we te snel resultaat willen zien. Natuurlijk: iets is pas veranderd wanneer we de verandering waarnemen. Maar daar zit ook de valkuil: onze menselijke natuur is tégen verandering, dus moeten we het wel laten mislukken!
Ondernemen is keuzes maken. ‘Vijftig procent gokkans!’, grapt een oud gezegde. Maar van het nemen van die gok - of het uitstellen daarvan – kunt u als ondernemer knap last hebben.
Met wakker liggen van uw werk bedoel ik dat u zich over iets dat met uw werk te maken heeft, zoveel zorgen maakt dat het u niet meer loslaat. ‘Slapeloze nachten’, zeggen we dan. U kent het wel: u komt maar slecht in slaap, u blijft draaien en als u er ’s nachts uit bent geweest, kunt u de slaap niet meer vatten. Of u bent veel te vroeg wakker en gaat dan liggen piekeren.
Als spreker over Het Nieuwe Werken (HNW) zie ik vooral managers worstelen met de gevolgen van rücksichtsloze implementatie van het concept. Want waar ze bang voor waren is dan breeduit waarheid gebleken: als manager zie je alles wat je niet wilde weten en wat je wel wilt weten blijft buiten je gezichtsveld. En er is geen weg terug: ze hebben er maar mee te dealen.
Alle mooie digitale speeltjes ten spijt is het nog niet gelukt om papier helemaal uit de dagelijkse kantoorpraktijk te krijgen. Sterker nog, het lijkt wel of er bijvoorbeeld voor het notitieblok meer aandacht is dan ooit.
‘Een goed begin is het halve werk’. Mooi, maar méér dan dat is het ook niet. Wie veel opstart en niets afmaakt, leeft in een wereld met losse eindjes. Met aangesproken budgetten, maar geen tastbaar resultaat. Met veel hoog gespannen verwachtingen en geen voorgang. Druk, druk, druk, en niets uit uw vingers. Hoe gaat u om met gebrek aan discipline?
Alle moderne technieken ten spijt is de conventionele telefoon nog steeds een dwingeland van heb ik jou daar. ‘Aandacht voor de klant’, ‘klantgericht’, ‘klant is koning’… Met die vaak krampachtige organisatiewaarden er omheen is de telefoon een Tijdrover waar we ‘u’ tegen zeggen.
Prioriteiten stellen is één van de belangrijke timemanagement-tools in de trits Doelen stellen/Prioriteren/Plannen. Die laatste en een gezonde hoeveelheid zelfkennis moeten u in staat stellen om het beste uit uw tijd te halen. Alleen: Wat is het beste? En: hoe ruim meet u zichzelf tijd toe?
Op het moment dat deze bijdrage verschijnt, heeft dit jaar nog 68 werkdagen. Zo weinig dagen en waarschijnlijk nog zóveel dat gerealiseerd moet worden van de doelstellingen van 2010. Wat doet u? Alle improductiviteit schrappen en maar vooral hard aan het werk?