Onder de lezers van managersonline.nl inventariseerde ik de meest belangrijke Tijdrovers. Op nr. 3 staat "vragen van collega’s". Guido Thys zegt daarover "Those who say it cannot be done should not interrupt those who are actually doing it". Maar wat doe je eraan?
In een poll onder lezers van managersonline bracht ik de belangrijkste tijdrovers in beeld. Wat maakt dat we minder productief zijn dan we zouden willen? Vandaag nummer 4 van de ranglijst, ons eigen uitstelgedrag. Wat kunnen we daaraan doen?
Goed omgaan met je tijd is voor ons allemaal belangrijk. Wie grip heeft op zijn planning, heeft ook meer grip op zichzelf. En dat betekent dat je productiever bent, minder stress ervaart en meer plezier uit je werk haalt. Maar hoe krijg je je planning onder controle?
De deelnemers aan mijn training hadden net geleerd dat Time-Management vooral te maken heeft met je concentreren op je eigen kerntaken, de dingen waar je zogezegd voor bent aangenomen. Ze waren even stil; toen één van hen reageerde, wist ik dat het kwartje was gevallen. En ik wist ook dat ik hem nog niet overtuigd had. Vertwijfeld zei hij: ‘Ja, maar dat wordt toch ook wat: als iedereen alleen nog maar zijn eigen werk doet…!’
Waarom is het toch zo moeilijk om de juiste prioriteiten te stellen onder tijdsdruk? Wat veroorzaakt onze wazige blik als het gaat om de keuze tussen kwaliteit en leverbetrouwbaarheid? Want er is nooit tijd om iets echt goed te doen, maar er wordt wel tijd gemaakt om het achteraf over te doen. De waan van de dag maakt ons zijwindgevoelig.
Vaak zitten onze werkdagen zó vol, dat het ’s avonds lijkt alsof u nauwelijks iets gedaan hebt. Een goed gevoel overhouden aan zo’n werkdag is er dan niet bij. Dat wordt al een stuk beter als u in elk geval één flinke, echt belangrijke klus uit uw handen krijgt. Maar hoe doet u dat?
Vaak gaan er op kantoor dagen voorbij zonder dat we iets lijken te presteren. Waarbij we ’s avonds niet meer weten wat we ’s ochtends gedaan hebben. Werkdagen kunnen knap onbevredigend zijn. Herkent u dat?
Zo nu en dan komen ze voorbij: de al dan niet digitale vragenlijsten van bedrijven die jou als klant beschouwen. En misschien houd je ze zelf ook wel: klanttevredenheidsonderzoeken. Het lijkt zo simpel, dat je het zelf kunt. Maar veel meer dan een berg werk bij de opsteller en ergernis bij de invuller levert het dan meestal niet op. Vijf oorzaken (en hun oplossing) die de meeste onderzoeken volkomen waardeloos maken.
Als nuchtere ondernemer weet je dat er een moment komt dat je zelf uit je zaak stapt. Maar uit de praktijk weet ik dat het zelden iets is waar ondernemers planmatig naar toe bouwen. Uiteraard heb je de financiën op orde, maar is de rest ook zo transparant?
Regelmatig kom ik bij bedrijven waar geen fouten worden gemaakt. U leest het goed: die bestaan! Daar doen ze er alles aan om te voorkomen dat iemand ziet dat er bijna wat mis ging… Ik geef u tien tips om ook ‘foutloos’ te gaan werken.
Bij het overlijden van Stephen Covey (1932-2012) haal ik graag een blog terug die ik eerder schreef over hoe je je kunt blijven concentreren op je belangrijkste doelen. Covey was de man die praktische handvatten gaf aan ‘Focus’ of Prioriteiten-stellen, wat van groot belang is voor wie iets bereiken wil.
In tijden van schaarste draait u als ondernemer alle dubbeltjes een paar keer om. Uw medewerkers staan daar niet altijd bij stil. Zij zijn zich ook niet altijd bewust van de kosten die ze veroorzaken. Zo is het rechterschroefje € 425,= duurder dan het linker… Hoe krijgt u ze dat aan het verstand?
Er zijn weinig sectoren die ongevoelig zijn gebleken voor recessie. Voor veel ondernemers is de markt gekrompen, zijn omzetten gedaald, staan marges onder druk. Maar we hebben ook de neiging het dramatischer te maken dan het is. Verkopers hoeven immers geen Olympische records neer te zetten: de concurrentie één stap voor blijven is al genoeg. Dit is geen blog over verkopen (ik verwijs u graag), maar over het vasthouden van klanten door kwaliteit te leveren.
Managers: het is vandaag secretaressedag. En nu is het geen kunst om even snel een bloemetje te laten bezorgen, een taart of een wellness-cheque. Die heeft u zó ge-Googled. Niet doen! Het is veel leuker als u vandaag even tijd maakt om zelf iets te kopen. Die tijd geef ik u.