Medezeggenschap is een personeelsinstrument waarvan niemand het belang onderkent, maar waar toch vaak een te beperkte inhoud aan wordt gegeven.
Medezeggenschap bevordert het commitment en de betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie.
Nu de vakantietijd er aan zit te komen (of is hij net voorbij) is het leuk om eens een metafoor te schrijven over de overeenkomsten tussen managen en op vakantie gaan. Beide activiteiten leiden vaak tot stress en, hoe kan het ook anders, vaak is de oorzaak vergelijkbaar.
Tijden veranderen, klanten veranderen, omgevingen veranderen dus moeten bedrijven en organisaties zo nu en dan ook veranderen om zich aan te passen aan de veranderende omgeving. Reorganiseren dus. Omdat maar al te vaak blijkt dat reorganiseren niet zo makkelijk is als het lijkt een aantal tips.
Ik ben opgegroeid in de jaren ’50 in Brabant toen het Rijke Rooms Leven hoogtij vierde. Mijn generatiegenoten zullen het herkennen, de jaren 50, gezelligheid troef, poep op de stoep was toen de enige echte ergernis. De pastoor en de wijkagent stelden de regels vast en bij een overtreding was een forse tik op de billen een snelle en adequate straf.
Het lijkt wel een vraag uit het Handboek Soldaat.
"Wat zijn kazernes?"
"Kazernes zijn radiografisch verbonden."
Op de vraag wat mensen zijn is een groot aantal van dit soort antwoorden te geven: