Je ziet ze regelmatig verschijnen bij Business Clubs, klantenavonden en congressen, de voetbalcoaches die komen vertellen hoe teamgeest kan worden gecreëerd. Jaren terug Barry Hughes en meer recent Co Adriaanse, Louis van Gaal en Foppe de Haan.
Personeelbeleid, het is net sex. Iedereen heeft er verstand van, iedereen praat erover, maar de echte bevrediging wordt niet al te vaak bereikt. Daarom wat tips om wat meer bevrediging te halen uit uw personeel.
Binnenkort begint het weer in veel bedrijven, het beoordelingsritueel.
HR of PZ stuurt een stapel papier naar alle leidinggevenden met het verzoek deze stapel ingevuld en wel voor eind november te retourneren.
Opeens was het daar. HR in de lijn. Waar het vandaan kwam weet geen mens meer.
Het moet ergens eind jaren ’80 begin jaren ’90 van de vorige eeuw zijn geweest. HR heette nog gewoon personeelszaken en in sommige bedrijven en organisaties werd de naam Sociale Zaken nog gebezigd.
De afgelopen decennia is er geen enkele discipline meer aan verandering onderhevig geweest dan de P-afdeling.
Van een afdeling waar de zielige, onderdrukte medewerkers beschermd moesten worden tegen de grote boze bazen die alleen maar uitwaren op het grote geld en daartoe mensen als wegwerpartikel hadden gebombardeerd is HR uigegroeid tot een volwaardige partner van het management, die een sterke invloed heeft op het beleid en de strategie van de organisatie.
Juist nu er een geweldig tekort aan ervaren managers dreigt te ontstaan wordt het tijd wordt dat HR een gewaardeerde en strategische business partner wordt in plaats van het buitenbeentje dat het nu vaak is. En varkens zouden moeten leren vliegen.
De afgelopen dagen werd ik een paar keer geconfronteerd met het begrip kwaliteit. Eerst viel mijn oog op een blog in HRlog, waar een blogger zich afvroeg hoe het zat met de kwaliteit van recruitment. Hij vroeg zich af of de kwaliteitssystemen als ISO, INK, 6 Sigma van toepassing konden zijn op recruitment.
Nu heel het land, op een enkele uitzondering na, in de ban is van Oranje is het goed om eens te kijken waaraan het succes van onze Manschap aan toe te rekenen is. Teamwork, niks meer en niks minder.
De commissie Bakker, die door dit kabinet is ingesteld om met aanbevelingen te komen voor de arbeidsmarkt problematiek zal vandaag aan de regering rapporteren.
Op een netwerkborrel trof ik een manager van Ziggo aan. U weet het waarschijnlijk wel, Ziggo is een fusie tussen drie kabelbedrijven die allemaal Internet, telefonie en digitale televisie aanbieden. Even voor deze ontmoeting had ik het genoegen te vernemen dat de consumentenbond een speciaal adres had geopend om klachten van klanten van Ziggo te verzamelen. Op de eerste dag wisten duizenden klanten van Ziggo die brievenbus al te vinden.
Op een netwerkborrel, in Brabant gaat netwerken zonder borrel niet, sprak ik laatst een DGA van een leuk bedrijf. Na de eerste kennismaking “Wat doe je?” sprak hij de legendarische woorden: “Ik denk niet dat ik je ooit nodig heb, want ik heb nooit problemen!”.
De beste, meest effectieve en meest efficiënte manier om een organisatie te ontwikkelen is het ontwikkelen van medewerkers. Een open deur? Ik denk het wel, helaas dat veel managers na het lezen van dit blog die deur meteen weer dichtgooien. Dus maar eens een poging ondernemen om die deur verder open te krijgen.
Er zijn veel boeken geschreven over succes. Veel auteurs schreven, na al dan niet gedegen onderzoek, dikke boeken waarin ze de kenmerken voor succesvolle mensen opsomden in meer of minder regeltjes. In de meeste gevallen wisten de auteurs er een aardige boterham mee te verdienen, maar was het resultaat voor de lezers gering.