Blogs en digitale fora lenen zich goed voor het snel uitwisselen van kennis, ideeën en meningen. Terwijl discretie en diplomatie altijd al een groot goed waren in de offline wereld, zijn ze online nog belangrijker geworden. Echte anonimiteit bestaat niet op het internet en search engines hebben een ijzersterk geheugen, dus het is verstandig twee keer na te denken voordat je iets post.
Professionals zijn een steeds groter gedeelte van hun tijd online. Een deel hiervan is nuttig besteed, maar een deel is ook gewoon het resultaat van gewoonte en gemakszucht. Kan de Nederlandse manager eigenlijk wel zonder e-mail en internet? Hoe cruciaal is digitaal eigenlijk?
Een groot Amerikaanse advertising agency heeft bij wijze van experiment jonge moeders toegestaan hun pasgeboren babies mee naar werk te nemen. Dat beviel zo goed, dat weldra andere babies, honden en een geit volgden. Het bedrijf is inmiddels gegroeide als kool en geniet bekendheid als excellente werkgever. Wie zet de stap in Nederland?
Komkommertijd is dit jaar vroeg gekomen: onderzoekers hebben de 'Quarterlifecrisis' ontdekt. Mensen tussen de 25 en 35 trekken hun identiteit en de zin van hun leven in twijfel. Dat mag wel zijn, maar een crisis is dit niet. Wel een teken van een gezonde, bewuste generatie.
Kenniswerkers die parttime willen werken worden gestraft met een onterechte en demotiverende korting op hun loon. Professionals worden niet voor hun tijd maar voor hun kennis betaald, dus bij gelijke productiviteit hoort gelijke beloning. Managers met een grote mond over de kenniseconomie moeten de daad bij het woord voegen en parttimers betalen als fulltimers.
In navolging van de MBA op een bierviltje, hier dan management consultancy op een bierviltje. Duizenden slides, modellen, concepten en processen samengeperst tot een slide. Fijn weekend :)
De term ‘organisatie’ lijkt te impliceren dat er een eenduidige, monolithische entiteit is die zich in samenhang voortbeweegt. Eigenlijk spreek je dan over ‘dé organisatie’. Maar bestaat die ook echt? Zijn organisaties niet veelal een chaotisch samenraapsel van afdelingen, projecten en allianties die primair hun eigen zelfbehoud en welzijn nastreven?
Beloning naar resultaat wordt vaak toegepast in sales omgevingen. De ratio hierachter is dat mensen harder werken als ze daarmee meer beloond worden. Een nieuwe studie toont aan dat de Amerikaanse overheid haar defensieleveranciers ook bonussen geeft als ze geen of slecht werk leveren. Een innovatieve benadering?
Het taalgebruik onder managers en directeuren wil nog wel eens - hoe zeg ik dit diplomatiek - ambigu zijn. Ze vragen betere 'performance' of meer 'synergie'. 'Best practices' wil ook nog wel eens een 'key issue' zijn. Mooie woorden, spannende kreten, maar wat betekenen ze nu precies? Waarschijnlijk dat iedereen in de organisatie aan het hallucineren is.