De winnaar 2009 wordt zeer waarschijnlijk Ian Morbin, "veiligheids"medewerker in de Londense Underground die een passagier de huid vol scheldt omdat hij met één voet over de gele lijn staat.
Dat Klanten Wegjagen een activiteit is die omwille van haar populariteit door de Unesco tot Cultureel Erfgoed van de Mensheid uitgeroepen zou moeten worden, blijkt nog maar eens uit de volgende post uit het weblog van Alan Weiss, een van Amerika\'s meest originele marketingdenkers:
Journalisten verdringen elkaar in de media om te vertellen hoe kwalitatief hun berichtgeving wel was in vergelijking tot wat andere media anno 2009 brengen.
Ten eerste is die superieure kwaliteit een grove generalisatie en dus een onwaarheid. Ten tweede is een kwaliteitsoordeel waardeloos als je zelf de criteria mag bepalen. En ten derde zijn die kwaliteitscriteria ondertussen volstrekt verouderd…
1. Stel ik vast dat klantbehoeften sinds het begin van de recessie veranderd zijn? (andere producten/diensten? andere kanalen? andere service? andere prijs? etc.)
2. Bieden wij nog steeds dezelfde producten diensten aan op dezelfde manier en proberen we daar nog steeds dezelfde prijs voor te krijgen?
"We hebben het niet zien aankomen" is een zinnetje dat de oplettende lezer terugvindt in ALLE beschrijvingen van bedrijven waar het fout gaat: Wessanen, DSB, Van der Moolen en ga zo maar door. Zelfs de kredietcrisis hadden de experts niet zien aankomen. Het roept de gewetensvraag op waar de dunne scheidingslijn ligt tussen realisme en het onvoorwaardelijke geloof in het eigen kunnen dat van leiders verwacht wordt.
Tegenstrijdige belangen in organisaties leiden tot discussies en dus tot inefficiëntie. Komt dit door gebrek aan toezicht? Wat kunnen/mogen/moeten aandeelhouders en hun vertegenwoordigers doen?
Zaterdag inkopen gaan doen in een supermarkt waar de caissières/kassiersters met elkaar zaten te kleppen in plaats van oog- en ander contact met hun klanten te maken.
Ergerlijk. Ik vraag me af wat er precies in hun functieomschrijving staat en waarop ze precies beoordeeld worden. Waarschijnlijk niet contact, communicatie en betrokkenheid.
De vervreemding neemt steeds toe!
Uit succesvolle acties bij BestBuy en JCPenney in de Verenigde Staten blijkt dat er een direct verband bestaat tussen optimisme bij de medewerker, betrokkenheid en omzet.
Tien fatale fouten zijn de oorzaak van dat menig leidinggevende ontspoort. Dit stellen Jack Zenger en Joseph Folkman, consultants en auteurs van `The Inspiring Leader: Unlocking the Secrets of How Extraordinary Leaders Motivate`.
Verlaag je prijzen en de klanten blijven vanzelf komen! roepen heel wat ondernemers.
We hebben het hier over een van de meest hardnekkige misverstanden uit de geschiedenis van de marketing.
Het sommetje Personeel + Recessie = Ontslag is een bekende pavlovreactie van ondernemers in moeilijke tijden. In het Engels noem je zoiets: shooting yourself in the foot.