De teneur in de verkoop- en marketingliteratuur is zo’n beetje dat bedrijven zich steeds beter op hun klanten moeten richten. Men smijt met termen als klantgerichtheid en de klant centraal zetten. De goeroes waarschuwen 'als bedrijven dat niet doen gaan ze geheid kopje onder!' Een gevleugelde uitspraak is ‘behandel de klant zoals u zelf behandeld wilt worden’.
Verkopers begaan keer op keer dezelfde fouten. Deze week was het weer raak. Ik werd benaderd door verkopers van twee verschillende bedrijven. Ze hadden toevallig één ding met elkaar gemeen: ze verkochten diensten die voor promotionele activiteiten zijn bedoeld. Ze hadden trouwens nog meer met elkaar gemeen: de fouten die ze in deze gesprekken maakten.
De ene persoon spreekt veel begrijpelijker dan de ander. Het is ook helemaal niet zo gemakkelijk om voor iedereen begrijpelijk te spreken. In de communicatie is minder over het algemeen meer. Af ten toe even een argument herhalen kan ook helemaal geen kwaad. U vindt in dit artikel zeven praktische tips voor effectieve gesprekken.
Nederlanders gaan er prat op dat ze zo vreselijk eerlijk zijn. Ze laten graag zien wie ze zijn en hoe zij zich voelen. U hoort mensen ook regelmatig zeggen 'ze moeten mij maar nemen, zoals ik ben'. Het is vast heel erg authentiek. Maar of het een verstandige houding is in de commercie valt te betwijfelen.
Verkopers willen graag weten hoeveel budget de klant tot zijn beschikking heeft. Het is volstrekt logisch. Het geeft richting en het antwoord maakt duidelijk of de klant een serieuze kandidaat is. Maar wat is het juiste moment om over budgetten te beginnen? Ergens aan het begin of later?
Ondanks onze geweldige inzet zijn er uiteraard ook momenten dat wij om wat voor reden dan ook afwezig zijn. En dus zetten wij de 'out of office reply' aan.
Het is zaak om even goed na te denken over de boodschap. In de praktijk zie ik veel geklungel. Met het risico dat men klanten en(of) collega's in de gordijnen jaagt. Zullen wij ons even verplaatsen in de andere kant? En kijken wat er beter kan.
Hebt u zich al eens afgevraagd waarom een blaaskaak als Donald Trump zoveel volgers heeft? De man kraamt een hoop gevaarlijke onzin uit.
Het lijkt er op dat hoe meer waanzinnige ideeën hij verkondigt, het hem telkens meer volgers oplevert. Feiten lijken er niet meer toe te doen. Zo goedgelovig zijn wij hier in Nederland natuurlijk niet.En managers staan al helemaal met beide voeten in de klei, toch?
Wanneer de verkoopresultaten tegenvallen wijst men al snel de schuldigen aan: onze verkopers hebben onvoldoende vaardigheden om in een competitieve markt een vuist te maken. En dus sturen wij ze naar een training. Een vraag die men in dergelijke omstandigheden minder snel stelt is: is een training wel de juiste oplossing?
Stel u zou dit aan een van de mensen in uw bedrijf vragen, dan krijgt u geheid als antwoord ‘gut wat een domme vraag, dat weet jij toch ook wel, wij verkopen …!’ en ze noemen een product of dienst. Anderen, types zoals ik, hebben de neiging om te zeggen dat u oplossingen voor de problemen van uw klanten verkoopt. Ze hebben allemaal gelijk en toch ook weer niet.
Kleine kinderen kunnen soms eindeloos vragen stellen. Een bijzonder populaire vraag is 'Waarom ...?' In hun onschuld willen kinderen graag het naadje van de kous weten. Ouders vinden dat gewaarom vaak lastig en als het ze te gortig wordt snoeren ze hun kroost de mond. Zou dat reden zijn waarom veel mensen hun nieuwsgierigheid verliezen?
Hebt u het wel eens meegemaakt? U kreeg tijdens een verkoopgesprek het gevoel dat het helemaal de verkeerde kant op ging. Wellicht dat u 'wat doe ik hier nog? Het is totaal zinloos'. Wanhoop niet. Want er zijn mogelijkheden om de zaak vlot te trekken en een potentieel rampzalige situatie alsnog te redden. U vindt in dit artikel vijf praktische tips.
Herkent u dit? Om de haverklap zijn er klanten die hakketakken over uw prijzen. Soms lijkt het wel alsof al uw concurrenten goedkoper zijn. Het vervelende is dat veel klanten op deze manier hun zin krijgen.
In tegenstelling tot wat veel verkopers denken ligt dit gedoe niet aan concurrenten die onder hun prijzen duiken, maar aan de verkopers zelf. Hoe zit dat?
Netwerken is in mijn optiek een kwestie van onbaatzuchtig geven en hopelijk zijn onze netwerkpartners vervolgens bereid om spontaan wat terug te doen. Zo zit het leven toch in elkaar? Helaas begrijpt niet iedereen dit 'geven en krijgen mechanisme'. Er zijn mensen die vooral met zichzelf bezig zijn en helemaal gericht op hun eigenbelang. Althans, zo komt het op mij over...?!
Als u de laatste jaren de trends op het gebied van marketing en verkopen een beetje heeft gevolgd, dan zullen de volgende termen u vast bekend in de oren klinken: content marketing, story telling en social media. Het komt er zo'n beetje op neer dat u uw doelgroep voorziet van interessante verhalen en informatie. Daarmee zou u uzelf positioneren als aantrekkelijke zakenpartner. Of misschien toch niet?