De bewoners van de VS zijn gesteld op snelheid en gemak. Het is daarom niet verwonderlijk dat het concept van \'fast food\' hier is uitgevonden en geperfectioneerd. Vandaag neem ik een kijkje in de keuken van de grooste fast foodketen in de wereld.
Het is algemeen bekend. De Amerikanen leven op gespannen voet met alcohol. In de jaren dertig werd het land helemaal drooggelegd. Tot grote opluchting van menig burger werd deze draconische maatregel destijds na enkele jaren - waarin de Maffia groeide als kool - weer opgeheven. De regelgeving varieert van staat tot staat. In Pennsylvania slaat de burger zijn drank in via staatswinkels. Terwijl in andere staten drank vrij verkrijgbaar is. En zelfs per county wijken de regels af.
Sommige mensen gaan op vakantie om eens lekker uit te rusten, anderen verkennen vreemde oorden en weer anderen hangen op het strand. Alles is goed, als het maar niets met werk te maken heeft. Ik ben een beetje gek, nou ja, gek op mijn werk. Afgelopen zondag zijn mijn vrouw en ik begonnen aan een trip van 5 weken door de VS. De komende weken schrijf ik op onregelmatige tijden berichten over het commerciële walhalla. Vandaag het eerste deel.
Ze zeggen wel eens: 'Een geslaagde reclamecampagne gecombineerd met een slecht product is de snelste manier om je zaak de nek om te draaien.' Daarin zit een kern van waarheid. Helaas verkoopt een goed product zichzelf zelden of nooit.
Hebt u zich ook wel eens afgevraagd waarom relatief zo weinig Nederlanders zich hebben laten inschrijven in het nationale donor register? Ligt het aan de gebrekkige voorlichting? Is het gewoon een kwestie van onwil van de bevolking? Verkeerde wetgeving? Of is er nog een andere oorzaak?
De elektronische snelweg heeft ons leven voorgoed veranderd. Veel veranderingen zijn natuurlijk positief. Maar zoals met veel dingen is er ook een keerzijde. Kennelijk werkt dit fraaie medium bij sommige lieden een onbedwingbare gemakzucht in de hand.
Mensen hebben de neiging om zichzelf bovengemiddeld in te schatten. Dit blijkt telkens weer uit allerlei onderzoeken. Dit fenomeen komt ook regelmatig naar voren tijdens discussies op deze website. Onlangs nog naar aanleiding van het artikel van Fred Akkerma “Tien tips om hogerop te komen”. De vraag is: waarmee vergelijkt u uzelf?
Het lijkt er op dat mensen over van alles en nog wat een mening hebben. Daarbij maakt het niet uit of ze enige kennis hebben van het onderwerp. Dat bleek bij een interessant experiment. Een groep mensen kreeg de volgende vraag voorgeschoteld: “Wat is uw mening over wetsontwerp x? Zonder uitzondering had iedereen een mening over dit wetsontwerp. De grap was dat het wetsontwerp helemaal niet bestond!
Wij willen zoveel. Maar wat komt er in de praktijk van terecht? Soms verbijsterend weinig. Daarom heb je aan goede intenties niets als je verzuimd ze om te zetten in concrete actie.
Mensen zijn qua intelligentie superieur aan alle andere wezens in het dierenrijk. Dieren reageren instinctmatig. De Homo sapiens is begiftigd met een fijnzinnig ontwikkelt verstand. Geen dier kan daaraan tippen. Zo is het toch? Nou dat is nog maar de vraag.
De moderne consument wordt steeds mondiger. Helaas is mondig niet altijd een synoniem voor ‘slim’ of ‘verstandig’. Diezelfde consument blijkt regelmatig een hebzuchtige domoor die tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen.
U kent hem vast wel, Jochem de Bruijn, het boegbeeld van de RABO Bank. Natuurlijk is dat niet zijn echte naam. Maar wat doet het er ook toe. Jochem heeft binnen een paar jaar tijd het ietwat kneuterige imago van de boerenbank omgetoverd tot een frisse bank waarmee elke yup graag zaken doet. En nu danken ze hem af. De nieuwe ster is Fatima Moreira de Melo, bekend van hockey.
Ouderen onder ons kunnen het zich vast nog wel herinneren. Bestelde je vroeger bij de slager een onsje ham, dan begon de nijvere detaillist driftig te wegen tot hij zelf een ons woog. De weegschaal gaf gek genoeg altijd iets meer aan. Vervolgens vroeg hij op onschuldige toon: “Mag het ietsje meer zijn?” Menig consument ging daarmee morrend akkoord. Dat was vroeger. TNT post laat de oude tijden volgens het consumentenprogramma KASSA! weer herleven.
Het zou je maar overkomen: je bent winkelverkoper en komt er op zaterdagmiddag om vijf voor vijf een klant binnen die een grote aankoop wil doen. Zat je net te mijmeren over een heerlijk weekendje stappen en worden je dromen wreed verstoord door zo’n lamlendige klant die voor jou ongeveer het slechtst mogelijke moment uitkiest om te gaan shoppen. Wat een shitberoep!