Probeert u de aandacht op uw bedrijf te vestigen via Twitter? Wilt u werken aan uw personal brand? Bezit u voor dit doel een eigen Twitter site? Sommige mensen Twitteren zich helemaal een slag in de rondte. Het is om gek van te worden. In deze weblog vindt u 5 belangrijke spelregels voor zakelijke Twitteraars.
Is het mogelijk door een stapje extra te zetten voor uw klanten meer omzet te scoren? Helpt het echt wanneer u iets gratis weggeeft of onverwachte service verleent? Laten mensen zich zo gemakkelijk beïnvloeden? Hoe u direct meer omzet scoort met een overtuigingstechniek die zo oud is als de mensheid.
Ik denk dat wij het snel met elkaar eens zijn als ik beweer dat verkopers in staat moeten zijn zelfstandig te opereren. Verkopers zijn een soort van kleine zelfstandigen verantwoordelijk voor hun eigen tokootje. Om je hoofd boven water te houden is het een eerste vereiste dat verkopers een geweldige passie voor hun beroep hebben: enthousiast, gemotiveerd en vreselijk leergierig. Dat zijn de woorden die me te binnen schieten. Maar…??
Hebt u er ook wel eens last van? Ik bedoel: u wilt nieuwe klanten werven en het heeft er de schijn van dat iedereen een potentiële kandidaat is. Het lijkt vrijwel onmogelijk om duidelijke keuzes te maken. Dus besluit u om uw product of dienst zodanig in de markt te zetten dat het voor een zo groot mogelijke groep prospects aantrekkelijk is. Wat zijn daarvan de nadelen?
Het vak van verkoper staat bij gemiddelde Nederlander - als wij de onderzoeken moeten geloven - niet erg hoog aangeschreven. Regelmatig worden verkopers beschuldigd van gladde praatjes, verkopen onder hoge druk en ze zouden leugens ook niet schuwen. Zo zou het er bij DSB ook aan toegegaan zijn: liegen mag, maar bedriegen niet. Wat is daar nou van waar?
De discussie over de ethiek van de verkoop is weer in volle hevigheid losgebarsten. Sommige mensen spreken er schande van dat zakenmensen zich ten koste van de arme consument verrijken. Een oordeel uitspreken is natuurlijk heel gemakkelijk. Wellicht iets te gemakkelijk. Want iedereen heeft andere gevoelens bij de ethiek van de verkoop en zaken als waarde en nut. De zaak ligt veel complexer dan menigeen denkt.
De DSB Bank is definitief failliet. Het grote zwartepietenspel is op de wagen. De beschuldigingen vliegen over en weer. En dat zal nog wel een tijdje doorgaan. Eén vraag blijft bij al dat mediageweld totaal onderbelicht: hoe heeft het kunnen gebeuren dat zoveel mensen die slechte producten kochten? Werden ze beduveld? Waren het de agressieve verkooppraktijken? Of is er nog iets anders aan de hand?
Hebt u wel eens een verkoopboekje gelezen? Dan bent u vast de volgende \'wijsheid\' tegengekomen: "je moet minimaal 5 afsluitpogingen doen om de order binnen te halen. Helaas ondernemen de meeste verkopers te weinig afsluitpogingen en daarom verliezen ze orders."
Dit is echter de grootste onzin. Zie deze instructieve video van Victor Antonio...
Wantrouwen is van alle tijden. Idem dito met grappen erover maken. Vandaag een eerste experiment met video. De heren van Monty Python kunnen als geen ander duidelijk maken dat je verkopers absoluut nooit moet vertrouwen.
Schokkend nieuws, de kranten koppen "Nederlanders vertrouwen elkaar niet"! Maar liefst zes op de tien Nederlanders schijnen elkaar niet te vertrouwen. Ook met onze relaties is het blijkbaar niet helemaal pluis, want 16% wantrouwt zijn of haar partner en maar liefst 30% wantrouwt vrienden en familie. Van je vrienden moet je het dus kennelijk ook niet hebben in ons koude kikkerlandje.
Als u net zo bent als ik, krijgt u bij het horen of lezen van het woord ‘netwerken’ spontaan last van een misselijkmakend gevoel. Er zijn weinig woorden in onze taal die zo misbruikt zijn als het N-woord. De vraag dringt zich op waarom vrijwel dagelijks mensen zich actief storten op het N-werken.
Ons brein is een prachtige en enorm krachtige \'machine\'. Over het algemeen werkt het prima. Maar soms ontstaat er een merkwaardige vorm van kortsluiting. Wij ondervinden de effecten er van dagelijks. Zoals bij sollicitaties of in de verkoop. Aantrekkelijke personen hebben daardoor een grotere kans op succes. Het speelt ook bij het beoordelen van de prestaties van bedrijven. Ons brein speelt soms rare spelletjes met ons vermogen objectief te oordelen.
Ik heb jarenlang enthousiast geschaakt. Een van de regels in dit prachtige denkspel is: aanraken, is zetten. Eén van mijn eerste trainers gaf me het advies: "Michel ga op je handen zitten!" Het idee erachter is om blunders te voorkomen. Grapig genoeg is er ook een directe relatie tussen het schaakspel en reageren op websites.
Circa 80% van de mensen komt op websites terecht via een zoekopdracht in een zoekmachine. Google is veruit de populairste zoekmachine van het web. Hoe zorgt u voor grotere bezoekersaantallen? Uiteraard door een hogere positie in de zoekmachines. In dit artikel vindt u enkele nuttige tips.