Het wederkerigheidsprincipe is een krachtige beïnvloedingstechniek. Het is de specie van menselijke relaties. Het werkt als volgt: \'ik bewijs je - onbaatzuchtig - een dienst, dan hoop ik dat jij me daarvoor vroeg of laat beloont met een wederdienst\'. Ook in het zakelijke verkeer blijkt dit principe prima te werken. Zie onder andere het boek \'Invloed\' van Robert Cialdini. Het werkt, maar wel onder zekere voorwaarden.
Bloggen is een prachtige manier om uzelf als expert te positioneren bij uw doelgroep. Als het eventjes meezit hebt u na enige tijd een kudde trouwe volgers. Als het nog meer meezit gaan mensen vragen aan u stellen of zoeken contact en gunnen u hun business. De vraag is: hoe haalt u maximaal resultaat uit uw zakelijke blog? Dat doet u vooral door effectief in te spelen op de wensen en behoeften van uw doelgroep. In dit artikel vindt u zeven praktische blogtips.
Het is een bekend gezegde \'regels zijn regels\'. Vooral in grotere organisaties heeft men de neiging om zichzelf vast te klampen aan regeltjes.
Laat ik vooropstellen dat regels op zich prima zijn. Helaas bieden ze geen soelaas in alle situaties. Er zijn altijd grensgevallen en dan komt het aan op persoonlijk inzicht of wat de psycholoog Barry Schwartz zo prachtig omschrijft als \'praktische wijsheid\'.
Het is allemaal een beetje verwarrend. Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende sociale netwerken, denk aan: Twitter, LinkedIn, Facebook, Hyves en dan nu weer Google+. Deze opsomming is verre van compleet, want je hebt ook nog Youtube, Slideshare en de fotosite Flickr. Ik vermoed dat velen daardoor met vragen worstelen, zoals: bij welk netwerk sluit ik me aan? Wat doe ik er vervolgens mee? En met wie verbind ik mezelf?
In het artikel \'De zeven eigenschappen van veerkrachtige mensen\' passeren een aantal belangrijke menselijke eigenschappen de revue. Wanneer u hoog scoort op deze eigenschappen, dan is de kans groot dat u een veerkrachtige persoonlijkheid hebt. U bent in staat om zich effectief over teleurstellingen heen te zetten en verder te gaan. Uiteraard riep dit artikel ook vragen op. Rob Visser vraagt zich in een reactie af wanneer positiviteit zijn kracht verliest. Hoeveel moet je er van hebben?
Volgens een rapport van Forrester Research hebben e-mail marketing en zoekmachine marketing de grootste invloed op het online koopgedrag van consumenten. De rol van sociale media is nog steeds beperkt. Sociale media spelen wel een belangrijke rol bij het creëren van bewustzijn. Tenminste, wanneer u niet een van de volgende zeven zonden begaat....
Het is geen nieuws wanneer ik u vertel dat websites een belangrijke rol spelen bij het werven van nieuwe klanten. Traditionele marketingtechnieken maken gebruik van \'interruptiemarketing\'. Dat wil zeggen op de een of andere manier stoort u de prospect tijdens zijn bezigheden. Internetmarketing werkt precies andersom. Tenminste, wanneer potentiële klanten uw website kunnen vinden.
Mensen vragen me regelmatig: ‘Michel wat vind je van deze opzet voor mijn koude acquisitiegesprek, onze website of deze verkoopbrief?’ Het valt me telkens weer op hoe gemakkelijk het is om hun bedenksels te verbeteren. Het kost me geen enkele moeite om de fouten te ontdekken. Ben ik nu zo slim en zij zo dom? Of is er iets anders aan de hand?
De white paper is de laatste jaren razend populair onder marketeers. Het is een prachtig middel om nieuwe klanten te werven. Toch roept de term bij veel mensen vragen op. Wat is het precies? Waarom werkt een white paper zo goed? En kunt u er ook nieuwe klanten mee werven? In dit artikel vindt u antwoorden op deze vragen.
Het is algemeen bekend: wij leven in een \'ik-cultuur\'. Wij zijn druk met ons zelf. Is het niet onze midlife crisis dan zijn wij wel bezig met een zoektocht naar onze \'ware ik\'. Via sociale media vertellen wij aan de hele wereld wat wij doen. Zelfs de meest onbenullige dingen menen wij te moeten delen met het publieke domein. Laat de trompetten schallen, kijk eens hoe geweldig ik ben! Zoiets heeft onmiskenbaar invloed op ons gedrag als klant...
Twitter is een leuk medium. U kunt er via korte boodschappen nuttige informatie uitwisselen met uw volgers. Het is prima mogelijk om uzelf als een professional in de kijker te spelen. Er kleven ook nadelen aan Twitter: het beperkte aantal tekens. Een andere makke is dat mensen de neiging hebben zonder al te veel nadenken van alles en nog wat wereldkundig maken.
Hebt u zich ook wel eens afgevraagd waarom zoveel koude acquisitiegesprekken al in de eerste minuut mislukken? Zonder het in de gaten te hebben veroorzaken verkopers zelf kortsluiting. Kenmerkend voor een koud acquisitiegesprek is dat het telefoontje onverwacht komt. En nog belangrijker: de prospect kent hem niet. De zaak is bepaald niet in balans. Elk verkeerd woord of ongelukkige zin levert een reactie op die vergelijkbaar is met het aanraken van schrikdraad.
Het is een bekend stokpaardje in de moderne zelfhulpliteratuur: \'Wees zelfverzekerd en heb vertrouwen in uzelf want twijfel is een van de grootste vijanden van succes!\'
Mogen wij daaruit concluderen dat succesvolle mensen minder twijfels hebben dan anderen? Zijn het zelfverzekerde goden die zich door niets en niemand tegen laten houden?