· Architect van toekomstbestendige oplossingen om mensen & organisaties meetbaar met 70:20:10 oplossingen beter te laten presteren.
· Auteur van boeken met het doel hrd te versterken zoals '70:20:10 naar 100% performance', ‘Kostbaar Misverstand; van training naar business improvement’ en ‘Liever (g)een training’.
· Samen met Charles Jennings en Vivian Heijnen heb ik het 70:20:10 Institute opgericht om dit gedachtegoed in cocreatie met onze collega's in de wereld te verspreiden en te verbeteren.
Fred Lee is de auteur van een inspirerend boek over klantgerichtheid. Via verschillende invalshoeken belicht hij het belang van klantgerichtheid in de zorgsector. Ook demonstreert hij met een juiste mix van onderzoek en best practices, hoe klantgerichtheid in de zorg structureel kan worden verbeterd. Een belangrijk uitgangspunt voor hem is dat pecepties van klanten belangrijker zijn dan de uitkomsten van de behandeling. Maar dan moet je wel een idee hebben van wat patiënten belangrijk vinden...
Klantgerichtheid in de zorg lijkt (nog) een keuze. Maar de werkelijkheid anno 2007 is anders. Organisaties & professionals kunnen het zich niet meer veroorloven om niet consequent aan klantgerichtheid te werken. Zorgorganisaties worden steeds meer blootgesteld aan marktwerking en de daarmee samenhangende veranderingen in de financiering. Klantgerichtheid is voor zorgorganisaties & professionals verworden van luxe tot noodzaak...
Wie is er tegenwoordig niet voor e-learning? Hét middel bij uitstek om op een snelle, efficiënte en effectieve manier het leren in het onderwijs en in organisaties te bevorderen. Toch worden er door professionals uit de trainingindustrie ook serieuze vraagtekens geplaatst bij de mogelijkheden van e-learning? Drie mythen zijn deze week in Orlando door Elliot Masie op ‘Learning 2007’ geformuleerd.
‘De stukadoor kon deze morgen niet werken, hij was gisterenavond blijven plakken.’ Dit citaat van Willem Frederik Hermans drukt het ongenoegen uit, dat er bij werkgevers nog steeds kan bestaan als het om verzuim gaat. Toch blijkt dat organisaties verzuim echt kunnen aanpakken. Niet door meer regels en procedures. Wel door verzuim als gedrag op te vatten. Benut de verzuimverknallers om de productiviteit van de eigen organisatie te verhogen.
Voor kenniswerkers is jezelf blijven ontwikkelen geen luxe maar noodzaak. Vooral het leren door te werken neemt aan betekenis toe. Veel professionals denken ten onrechte dat leren vooral plaats moet of kan vinden in de comfort zone. Een veilig leerklimaat... Toch blijkt het ook nuttig te leren in de discomfort zone. Of nog beter: zoek de juiste afwisseling om effectief te leren in de comfort- en de discomfort zone...
Ondanks de massale deelname aan het formele onderwijs (scholing, trainingen e.d.) hebben verreweg de meeste professionals de ervaring dat je het meeste leert in de praktijk. Sterker nog. Op de vraag waar je de meest indringende leerervaring hebt opgedaan, wordt door negentig procent van de respondenten 'de praktijk' genoemd. Toch is er in organisaties meer belangstelling voor trainingen dan voor het bevorderen van leren in de praktijk.
In veel organisaties wordt gebruik gemaakt van een POP als middel om de ontwikkeling van professionals vast te leggen. De praktische, andere kant van de POPmedaille kan het portfolio zijn. Veel gebruikt in de wereld van de kunst en de reclame, maar ook steeds meer in zwang bij al die professionals die in veel verschillende projecten werken. Het portfolio blijkt een handig hulpmiddel te zijn om te demonstreren wat je allemaal hebt gedaan en met welke toegevoegde waarde voor organisaties.
Het is over. Dé baan voor het leven bestaat niet meer. Werkgevers voelen zich niet geroepen om de loopbaan van iemand te managen. En waarom ook? Tegenwoordig beseffen veel professionals dat je een bepaalde waarde op de markt vertegenwoordigt. Niet alleen de werkgever bepaalt. De eigentijdse professional kiest zelf ook en heeft daardoor meer regie over de eigen loopbaan.
Pesten is van alle leeftijden en komt voor bij mannen en vrouwen, hoog of laag opgeleid. Uit onderzoek blijkt dat circa 25% van de werknemers wordt blootgesteld aan pesten. En dat blijft niet zonder gevolgen voor de productiviteit, de werksfeer en de effectiviteit van organisaties.
HR in de rol van business partner? Dan is het slimmer om te sleutelen aan de omgeving, dan alle kaarten te zetten op het ‘verbeteren’ van de performers via opleidingen, training en coaching. Met HPI (Human Performance Improvement) als methodiek kan de HR-professional daadwerkelijk in de rol komen van business partner. Dan worden organisatieresultaten geboekt en dat werkt ook in Nederland.
Ieder mens heeft last van persoonlijke ergernissen. Uiteenlopend van realistisch tot te onzinnig om erover te praten. Op het werk kan het wel eens tot heftige reacties leiden. Zo heftig dat je vol schiet van bijvoorbeeld woede, wanhoop of diepe frustratie...
Jezelf ergeren hoort bij werken en leven. Hoe je echter met persoonlijke ergernissen omgaat, zegt mogelijk meer over jou dan je lief is. Hoe zit het bijvoorbeeld met jouw persoonlijke ergernis factor (PEF)? Doe de PEF-test.
Dé keuze voor één beroep en daar aan vast zitten. Dat is niet meer van deze tijd. Veel mensen beginnen met enthousiasme aan een loopbaan om toch na verloop van tijd te veranderen. En veranderen kan: van werkgever, van functie en natuurlijk ook van beroep.
Iedereen wordt blootgesteld aan informatie. Zo veel, dat het onmogelijk is om alle prikkels te verwerken, en bovendien is dat niet zinvol. Daarnaast blijkt dat veel informatie niet of onvoldoende aansluit op de eigen behoeften, ervaringen, verwachtingen en opvattingen over de werkelijkheid.
Wie heeft niet de ervaring dat het mogelijk is beter te presteren in organisaties als blokkades uit de weg worden geruimd? Of dat professionals eerder goed presteren ondanks dan dankzij de organisatie? Over performanceblokkades als factoren die door managers kunnen worden gestuurd.