Na een jaar van complete anarchie werkt het team voor de vierde keer met een nieuwe teamleider. Het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) meet voor dit team de laagste score. Directie en ondernemingsraad schieten direct in de kramp. De teamleider krijgt een coach en de opdracht volgend jaar met betere cijfers te komen. Waar gaat dit over? Hoe verantwoordelijk ben je als manager voor de tevredenheid van je medewerkers?
Al je talenten inzetten. Innerlijk evenwicht ontwikkelen. In je kracht staan. Je passie volgen. Doe jij het al? Bedrijven moedigen het aan. Als je goed in je vel zit gaan de prestaties als vanzelf omhoog. Tenzij je natuurlijk ontdekt dat je eigenlijk kunstenaar wilt zijn of boswachter. Maar daar kan je je hypotheek niet van betalen en je studerende kinderen.
De kamer valt stil als de voetballer en de medewerkers van het veranderteam de deur achter zich dichttrekken. De collega\'s kijken elkaar vragend aan. \'Wat moeten we hier nu weer mee aan?\' Ze deden wat ze konden om de voetballer op z\'n gemak te stellen. Onbegonnen werk als je helemaal niets gemeenschappelijk hebt. Ze zijn tekort geschoten. Ze schamen zich. Wat heeft deze topsporter met onze reorganisatie te maken?
Nederland scoort met 5% werkloosheid heel goed. Maar als je als manager je baan verloren hebt, heb je helemaal niets aan dit soort cijfers, dan ben je gewoon de klos. Of blijkt nu wie kwaliteit heeft en wie niet? Maar hoe zit het dan met die creatieve, hardwerkende, goed presterende managers die nu toch thuis zitten?
Een laag zelfbewustzijn en onvoldoende kennis van psychologische processen. Dat zijn mijn gedachten als ik op radio en tv steeds weer hoor dat politici en managers \'met de kennis van nu\' andere beslissingen hadden genomen. Ha, laat me niet lachen.
Toen ik als jonge student vrijwilligerswerk deed bij het straathoekwerk in Groningen kwam ik natuurlijk ook drugsverslaafden tegen. Deze ene junk stonk als de hel, had een grote wond aan zijn been, geen werk, geen geld en was echt iemand die mijn hulp verdiende. Ik ermee naar mijn begeleider. Meewarig keek deze oude rot in de verslavingszorg mij aan, schudde zijn hoofd en zei: \'Nee Aart, het is nog niet erg genoeg.\'
De 3de maandag van januari, de meest depressieve dag van het jaar, hebben we weer overleefd. Vanaf nu kan het alleen nog maar beter gaan. Goede voornemens doen we niet meer aan. Die komen toch niet uit. Maandag 18 januari was een collectieve baaldag en ik stel voor dat we er vandaag allemaal een topdag van gaan maken. Stel je voor!
\'U spreekt met Multilul Creative Advertising Media & Communication Consultancy Agency BV, met Marloes, heeft u een ogenblikje?\' Dat ogenblikje gebruikt Marloes om het plantje op haar bureau water te geven. Beeld en tekst komen bij mij uit een ver verleden als vanzelf omhoog als ik naar BNR Nieuwsradio luister. Begrijp je wat ik bedoel?
Een hospice neemt letterlijk doodzieke patiënten op, die volgens de verwachtingen van artsen en verzorgers binnen een paar maanden overlijden. Naast de goede verzorging wordt alles geregeld voor het komende afscheid. Maar soms gebeurt er een wonder: een patiënt knapt zomaar op. Het ziekteproces vertraagt, komt tot stilstand, en door de goede verzorging wordt de patiënt fysiek én mentaal sterker. Het komt zelfs voor dat een patiënt weer naar huis kan.
Managers willen een open en eerlijke relatie met hun medewerkers. Een positief en veilig klimaat zijn goed voor de productiviteit en het plezier. Beginnende leidinggevenden denken vaak dat ze deel uit maken van hun team, totdat ze er tot hun schrik achterkomen dat ze niet alle verhalen meer horen. Als leidinggevende is het je taak om zo\'n klimaat te creëren. Maar als we vragen wat leidinggevenden willen leren in een leiderschapsprogramma, dan vragen ze om conflictgesprekken. Hoezo veilig?
Sinterklaas. Tijd voor cadeautjes. 'Geef een boek' roept Wim T. Schippers steeds op de radio. Voor managers zijn er de managementboeken. Maar dan wel een boek waar je wat aan hebt. Welk boek staat bij jou bovenaan je verlanglijstje? Of welk boek ben je van plan om dit jaar met gulle hand onder collega's te verspreiden?
Als mensen kort parkeren in de buurt van winkels, dan is er steeds weer plaats voor nieuwe klanten. Ingewikkelde betalingssystemen moeten zorgen dat auto\'s zo snel mogelijk weer uit de buurt verdwijnen. Wel eens gehoord van een parkeerplek waar je verplicht met groot licht moet parkeren?
Als ik de directeur van een groot bedrijf bel, hoor ik niet de vertrouwde stem van zijn secretaresse. Een jongensstem zegt ‘met Jeffrey’. Als ik doorvraag hoor ik hem zeggen ‘Mam, het is voor jou’. De secretaresse ligt op haar vrije dag een boek te lezen in de tuin, haar zoon neemt de telefoon op. Ik doe gewoon zaken met haar. 24/7.
Een jonge manager werkt al 2 jaar bij een groot internationaal bedrijf en is nog steeds niet uitgenodigd voor een plek hogerop in de hiërarchie. Het probleem blijkt bij de top van de organisatie te zitten. Die ziet namelijk niet de bijzondere kwaliteiten van deze manager. Voor hem geen strategische vraagstukken maar verbeteringen realiseren op de helpdesk! Zijn vraag is: ‘In welk bedrijf schatten ze mijn kwaliteiten wel op waarde?’