Micheal, manager in de plaatselijke supermarkt, leeft een bescheiden leven, samen met zijn kikker Kermie. Altijd al had hij de droom om rijk te worden. ‘Kermie!’ roept hij op een dag, ‘Nu worden we rijk! Ik ga je leren vliegen!’ Kermie is doodsbang bij dat vooruitzicht: ‘Maar ik kan helemaal niet vliegen, Michael! Ik ben een kikker, geen parkiet!’
Ken je de uitspraak: met een kopje water kan je het begin van een bosbrand blussen?
Populair is het om te weten hoe om te gaan met een crisissituatie, een conflict of burn-out. Wij zijn meer van de preventie en richten ons meer op het voorkomen van druk en spanning op individuele medewerkers of een team. Daar is veel van onze Praktijkgids voor Teamontwikkelingop ingericht.
Niet alleen voor diegene die gecoacht wordt maar ook voor een coach is het niet altijd een fijne bedoeling. Net als bij medicijnen zou bij coaching een bijsluiter verplicht moeten zijn. Het kan namelijk voor beide partijen een stressvolle bedoeling zijn en dat is niet zonder consequenties.
En dan hebben we het niet alleen over post-corona. Hoewel deze periode veel mensen tot nadenken heeft aangezet zijn er, los van corona, een aantal belangrijke ontwikkelingen gaande waar ‘bazen’ rekening mee moeten houden. Managers en teamleiders blijven een belangrijke factor voor het succes van de organisatie maar er gaan wel zaken veranderen.
In sommige organisaties zijn de gaten die gestopt worden met externen zo groot dat de verhouding intern-extern helemaal zoek is. Ik gun elke interimmanager zijn tijdelijke baan en ook de meeste recruiters gun ik hun bonus bij een succesvolle bemiddeling, maar de uitstroom van goede teamleiders en managers is wel een serieus vraagstuk.
Hoe zit het met jou als kritisch denker? In hoeverre heb jij deze vaardigheid onder de knie? Het is eigenlijk net zo’n basisvaardigheid als lezen, schrijven en rekenen, en zeker voor leiders. Met regie over je eigen denkproces ben je een betere leider. ‘Kritisch denken’ leer je niet echt in je opleiding, je moet er zelf in investeren. Verdiep je er eens in, en laat je verleiden om bewust te werken aan je kritisch vermogen.
Als je samenwerking vooral ziet als een coördinatievraagstuk dan snap je niet waarom het zo vaak mis gaat. Samenwerking vereist nl. gedeelde inzichten over doelen, investeringen, risico’s en gezamenlijke besluitvorming om resultaten te halen die je alleen samen kan halen. Daarom is samenwerking vaak nodig, en tegelijkertijd ook tijdrovend en frustrerend, want geen garantie op succes.
Als voorzitter van de vergadering is je leider geen kei, haar kwaliteiten liggen duidelijk ergens anders. Het is ‘old school’ om te denken dat zij alleen verantwoordelijk is voor het goed laten lopen van die bijeenkomsten. Neem je verantwoordelijkheid als deelnemer en kom zelf in actie. Gedraag je als een teamcoach, maar dan in Ninja vermomming.
Tijdens een innovatieconferentie vroeg een CEO mij: ‘Aart hoe kom jij steeds aan die out-of-the-box ideeën’? Mijn antwoord was: ‘ik heb geen box’. Veel leiders zoeken de sleutel tot innovatie in het out-of-the-box-denken, maar misschien moeten we dat dozengedoe wel afschaffen.
Wanneer het je flink tegenzit, dan bereik je soms een stressniveau waarop je niet meer lekker kan denken. Je hebt dan geen toegang meer tot je hele brein en vervalt in een primaire modus, ‘Schiet mij maar lek’. Maar er is hoop. Als je merkt dat het die richting op gaat dan helpt het als je de volgende teksten te voorschijn tovert.
Bij veel grote bedrijven zien we steeds vaker het gebruik van After Action Reviews (AAR’s). Dus niet gelijk een feestje als het project op tijd en binnen budget wordt afgesloten. Want geen enkel project loopt van begin tot het einde perfect.
Veel managers zien zich zelf als coach en als voorbeeld voor hun medewerkers. Toch is niets menselijks hun vreemd. Namelijk gewoonten en natuurlijke neigingen. Bij beperkt gebruikt is dit meestal effectief en plukt iedereen de vruchten daarvan. Overmatig gebruik van de volgende gewoonten kom ik in de praktijk vaak tegen.