Als het gaat over lichaamstaal, staat het contact en de verbinding tussen mensen centraal. Dit uit zich in de manier waarop we elkaar benaderen. In deze tijd staat die benadering behoorlijk onder druk. Zo is er het nodige veranderd in de afstand die we tot elkaar aanhouden, de manier waarop we elkaar (niet meer) aanraken: kussen, knuffelen en niet te vergeten... een hand geven.
Het coronavirus heeft nu ook Nederland bereikt. De paniek slaat bij veel mensen toe. Vooral vanwege het sterftepercentage dat vaak genoemd wordt als over het virus gesproken wordt. Kun je dit nieuws relativeren? Het is goed om en ander in verhouding te blijven zien. Op worldometers.info zijn de meest recente cijfers te zien. En dit zeggen deskundigen…
Als het om relativeren gaat, komen mensen soms naar mij toe met voorbeelden, waarmee ze duiden op ellendige situaties waar zij zelf of anderen zich in bevinden. Hoe kun je dít nu relativeren, spreken ze dan verontwaardigd uit. Je kunt toch niet bij alles zomaar je schouders ophalen of roepen dat het wel weer over gaat? Shit happens, en voor sommige mensen is het leven toch gewoon écht shit?
Vindt u dat uw doelen altijd realistisch moeten zijn of durft u het (bijna) onmogelijke te dromen? Maarten van der Weijden ondernam vorige week zijn tweede poging om de Friese Elfstedentocht zwemmend af te leggen. En deze keer heeft hij het gehaald! Hij heeft zich niet laten ontmoedigen door het resultaat van afgelopen jaar. Hij heeft ervan geleerd en zijn schema aangepast, zonder zijn doel naar beneden bij te stellen.
Afgelopen week verscheen mijn nieuwe boek: Doe niet zo moeilijk, de kunst van het relativeren. In dit boek beschrijf ik verschillende technieken die helpen om uw problemen vanuit een relativerende houding te benaderen terwijl u tegelijkertijd optimaal betrokken en gemotiveerd blijft. Onbezorgd werken betekent niet dat u geen zorgen meer hebt, u maakt zich er alleen niet zoveel zorgen meer over.
In verband met Nationale Complimentendag op 1 maart, worden Hans Poortvliet (initiatiefnemer van deze dag) en ik (co-auteur van Het groot complimentenboek) weer benaderd door de media. De meest gestelde vraag: hoe reageer je op een compliment? Gewoon een bedankje? Maar hoe reageer je op ongemakkelijke complimenten? Hierbij 16 cases en een link naar een downloadbare versie.
Op 1 maart is het weer Nationale Complimentendag. Deze dag zorgt er alleen al voor dat iedereen (soms grappig bedoelde) complimenten begint te maken op Twitter. We staan dan toch even stil bij wat er goed gaat. Een andere functie van de Nationale Complimentendag is het oproepen van een onderling waarderende sfeer in organisaties. Oprechte waardering motiveert medewerkers in hun werk en zorgt voor een lager ziekteverzuim. Toch zou het goed zijn als we aan waardering meer aandacht gaven dan alleen middels een korte reminder op 1 maart. Eén dag is zo voorbij.
U kunt uw uiterste best doen om een klant tot u te winnen met overtuigingskracht en heldere argumentatie. Maar weten klanten eigenlijk zelf wel altijd wat ze willen? Zijn zij zich altijd bewust van hun behoeften, wensen en doelen? Uit divers onderzoek blijkt dat klanten hun keuzes voor 95% maken op onbewuste gronden en automatisch gedrag. Dan weet u tenminste gelijk waar u zich op moet richten.
Als journalisten de onderhandelende politici benaderen, worden ze met een vriendelijke glimlach en afwerend gebaar afgehouden: "We doen op dit moment geen mededelingen, het is radiostilte!" Maar als we niets horen, vullen we zelf wel in wat er 'blijkbaar' gebeurt! Deze blog is een vervolg op mijn artikel:Zo gaat u om met de geruchtenstroom, naar aanleiding van de reacties.
Heeft u ook gekeken naar de inauguratie van President Barack Obama? En vond u het net zo indrukwekkend als ik? Waardoor kwam dat eigenlijk? Was dat door wat hij zei of door hoe hij dat zei? Een telefoontje van een journalist dinsdagavond zorgde ervoor dat ik daar eens dieper over na ging denken. Het resultaat van mijn overpeinzingen heb ik meteen voor u uitgewerkt.
De werkvloer is een van de meest logische plekken om je liefdespartner te ontmoeten. Dat is vanzelfsprekend, want op het werk zie je elkaar vaak en kun je elkaar goed leren kennen. Bijna de helft van de Nederlandse werknemers zegt wel eens een kantoorromance te hebben gehad. Toch is zo’n relatie niet altijd even gewenst. Het kan de onderlinge verhoudingen danig verstoren. Steeds meer bedrijven stellen regels op met betrekking tot liefdesrelaties op het werk. Maar ja, werken dat soort regels wel?
Veel mensen hebben het idee dat zij het meest leren van de fouten die zij maken. Zij menen dat zij zich voortdurend ontwikkelen door trial and error. Door vallen en opstaan worden ze steeds bedrevener in hetgeen ze doen, denken zij. Bij het observeren van mijn jongste zoon ontdekte ik dat dit een onjuiste gedachtegang is. Het zijn niet de fouten waar we het meest van leren; het zijn onze successen!
Het Britse Institute of Leadership and Management deed recent onderzoek onder 1500 managers. De onderzoekers concludeerden dat werknemers meer waardering hebben voor managers die een ‘harde aanpak’ voorstaan. Betekent dit dat medewerkers simpelweg op hun donder willen krijgen? Gaan we misschien weer terug naar de middeleeuwen waar (lijf)straffen hoog in het vaandel stonden?
Beperkingen kunnen belemmeringen zijn. Toch kunnen de beperkingen die u tegenkomt in uw werk ook juist bijzondere mogelijkheden bieden. Deze weblog is hiertoe een bijzonder experiment. Terwijl ik dit schrijf, leg ik mijzelf een beperking op. Er ontbreekt een essentieel element in dit stuk. – ik zeg nog niet welk. Deze beperking heeft effect op mijn schrijfstijl en tegelijkertijd ontwikkel ik mijn vindingrijkheid. Door het te lezen bent u deelnemer in het experiment.