Werk is best serieus. En belangrijk. Maar je kunt ook doorslaan in die serieusheid. Dan wordt de serieusheid terminaal, en je werk een sleur. De remedie? Ga weer spelen! En fröbelen. Marijne Vos en Ben Kuiken schreven er een boek over: Het Grote Fröbelboek voor Adviseurs. Speel je mee?
'Voetbal is simpel,’ zei de beste voetballer aller tijden, Johan Cruijff, eens. ‘Maar,’ zo voegde hij er aan toe, ‘het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen.’ Met de kennis van nu, zouden we voetbal eerder complex noemen. Wat wist Cruijff dat wij niet weten? En: wat kunnen we daarvan leren?
Hippe, nieuwe organisatievormen hebben ook schaduwkanten, schrijft Ard-Pieter de Man in Trouw. Dat is waar, reageert Ben Kuiken, maar dat geldt nog meer voor het hiërarchische systeem.
De drie principes van nieuw organiseren - gelijkwaardigheid, organiseren en vakmanschap - hebben consequenties voor de manier waarop mensen samenwerken. Dit is de reden dat nieuw organiseren betere resultaten oplevert.
Airbnb, Uber, GitHub: de deeleconomie begint op stoom te raken. Maar hoeveel delen deze bedrijven nu echt, vraagt Ben Kuiken zich af. Of zijn het gewoon weer dezelfde paar mensen die er verschrikkelijk rijk van worden, ten koste van de have nots? En hoe lang is dit model nog houdbaar?
De mens is een gelukzoeker. Alleen weten we niet altijd even goed wat ons gelukkig maakt. Dan kan het helpen om terug te gaan naar de bedoeling: waar gaat het nou echt om?
Het is inmiddels een ware rage: organisaties die zelfsturende teams ‘implementeren’. Dat leidt onvermijdelijk tot ongelukken en teleurstellingen. Niet omdat zelfsturing zelf een slecht idee is, maar omdat het geen panacee is voor alle organisatiekwalen. En omdat het ook helemaal niet vanzelf gaat.
Het gaat niet om de manager, het gaat om organiseren. De kunst daarbij is om alleen daar een rol te spelen waar je van betekenis bent. Moeilijk voor veel mensen, maar wel te leren.
Een nieuw jaar, nieuwe kansen. Bijvoorbeeld om nou eindelijk eens je leven en werk heel anders te organiseren. Onder het mom van ‘een goede manager heeft het nooit druk’ vijf tips.
We gaan weer aan de slag. En snel ook, want er valt een hoop te doen. De wereld verandert namelijk waar je bij staat, en voor je het weet is je organisatie of je baan overbodig.
Niet alleen medewerkers zijn wars van verandering, ook managers hebben er een handje van. Dat is jammer, want daardoor onthouden ze zichzelf en de organisatie de kans tot nieuw organiseren.