Onlangs mocht ik met een bevriende zzp'er sparren over het onderwerp 'leads'; hoe krijg je ze en wat hindert om interessante leads te krijgen? Ondanks het feit dat de economie in het laatste kwartaal van 2013, zoals vandaag het CPB wist te melden, weer wat is verbeterd, blijft het voor veel zpp'ers toch ploeteren om potentiële opdrachtgevers te vinden.
Er is een aantal gebruikers van sociale media dat zichzelf 'expert' of zelfs 'goeroe' noemt. Op bijvoorbeeld de ruim 200 miljoen profielen op Linkedin komt het woord 'expert' in ruim 1% voor en de woorden 'guru' of 'goeroe' in 1‰. Nu zal het mij eerlijk gezegd een zorg zijn van welke titel of kwalificatie iemand zich wil bedienen, maar verwacht niet van mij dat ik daaraan een bepaalde geloofwaardigheid toeken. Telling is not selling!
Overkomt het u ook altijd? U heeft haast en, of de duvel er mee speelt, staan steevast alle lichten op rood als u er aankomt of komt u in een file terecht die normaal gesproken op die dag niet bestaat. U kijkt op uw horloge en schrikt omdat u even de tijd was vergeten.
Eerst was het alleen voor wetenschappers een 'must' om regelmatig publicaties het licht te doen zien om serieus binnen hun vakgebied te worden genomen. Dat leidde niet zelden tot uitwassen zoals we recentelijk weer hebben kunnen constateren.
Iedereen wil zich wel van een ander onderscheiden, ook al streeft men daar misschien niet bewust naar. Fabrikanten weten dat allang, want anders zouden zij u geen keuze bieden uit zoveel verschillende modellen van producten en diensten.
Het was me al een poosje opgevallen dat er een verschuiving aan het plaatsvinden is in de communicatievoorkeur van ondernemers en medewerkers. Met stip kiezen ondernemers en hun medewerkers voor e-mailcommunicatie en als minst geliefde vorm van communicatie kwam het schrijven van brieven uit de bus.
Sinds ik mijn eerste boek over telefonische communicatie schreef, zo’n 24 jaar geleden, is deze lastige vorm van communiceren er niet beter op geworden; integendeel.
In de natuurkunde stoten gelijknamige polen elkaar af maar in het intermenselijke contact is het tegenovergestelde het geval; gelijknamige polen trekken elkaar aan. Kijkt u maar eens om u heen om de bevestiging van deze stelling te krijgen.
Het zal niemand ontgaan zijn dat de hoeveelheid reclameboodschappen, waarmee wij dagelijks gebombardeerd worden, gigantisch is gestegen. Zo’n 3o jaar geleden zorgden computers en daarna internettoepassingen voor een vervijftigvoudiging van de reclameboodschappen!
Ik weet niet hoe u het ervaart, maar ik kan het werkwoord ‘netwerken’ zo langzamerhand niet meer horen! Je kunt je gat niet keren of iemand heeft het er wel over. Sla een willekeurig ondernemersblad, tijdschrift of dagblad open en u treft wel ergens een artikel over ‘netwerken’ aan en dan praten we niet eens over de tijd die besteed wordt aan het ‘netwerken’ via de sociale media als Twitter, LinkedIn, Hyves, Facebook etcetera.
In de huidige economische situatie zijn veel zzp’ers en ondernemers er achter gekomen dat de gebraden kippen niet langer in de lucht vliegen (zo ze dat al ooit gedaan hebben!) en dat, om nieuwe opdrachten te bemachtigen, er wel iets gedaan moet worden.
Ooit heb ik eens een artikel geschreven over mijn ervaringen met speeddaten voor ondernemers. Ik kwam toen tot de conclusie dat het niet alleen tijdverspilling was maar dat het ook behoorlijk irritant kan zijn vanwege het gekakel waarin men terecht komt.
Ondernemen is een van de leukste bezigheden die ik ken. Niet dat het echte eeuwigheidswaarde heeft, maar het houdt u van de straat af en met een beetje geluk maakt u anderen gelukkig of helpt u ze hun (werkzame) leven wat te veraangenamen.
‘Netwerken’ of hoe je dan ook het gehele proces wilt noemen om je groep in stand houden en daarvan zelf ook beter te worden, is geen activiteit maar een karaktertrekje dat evolutionair bij ons is meegebakken. Dit proces is overigens niet tot de homo sapiëns beperkt; dieren zijn ook natuurlijke netwerkers. Gaat u maar eens in de dierentuin een groep apen bekijken om hun manier van netwerken in actie zien; ze vlooien elkaar!