Als u op vakantie bent in Zuid-Europa zal het u opvallen dat u bij elke marktkraam en ook in sommige winkels dient te onderhandelen. Deze handjeklap lijkt iets buitenlands, maar steeds meer consumenten beginnen in de gaten te krijgen dat je soms ook in Nederland kunt onderhandelen over prijzen van artikelen.
Werkt u voor een organisatie? Leuk, maar de organisatie bestaat niet! Het is in ieder geval geen eenduidige, monolithische entiteit, die zich in samenhang voortbeweegt. Eerder is het een chaotisch samenraapsel van afdelingen, projecten en allianties. Dat ten minste nog íéts. In werkelijkheid bestaat 'de organisatie' écht niet. Het is hooguit een gedachtespinsel of een afspraak, meer niet!
Inspiratienet is niet meer, leve Inspiratienet! De website, ontsproten aan het brein van Sander Wieringa, was eigenlijk een weblog avant la lettre. Toen Wieringa's opvolger Erwin Moojen wegens tijdgebrek zelf weer een opvolger zocht, was de 'knock on the door' bij Managersonline dan ook wel logisch.
Mijn humeur is meestal goed want ik heb een opgeruimd karakter. Het is mijn levensmotto om stralend door het leven te gaan. Binnenkort is dat voorbij. Als ik dan een pasfoto wil laten maken voor mijn nieuwe paspoort, mag ik niet meer lachen. Boos of verdrietig kijken is er ook niet bij. Ik word geacht ‘neutraal’ te kijken en mijn mond gesloten te houden. Dit lachverbod staat beschreven in de aangescherpte regels voor foto’s op het nieuwe elektronische paspoort dat eind augustus wordt ingevoerd.
Tom Hanks speelt Forrest Gump in de gelijknamige film. Forrest Gump is wat men in de volksmond ook wel een achterlijke jongen noemt. Forrest stond bij het uitdelen van hersencellen achterin de rij. Toen ik de film voor het eerst zag had ik de diepere boodschap niet door. Over domheid gesproken! Ik bekeek de film gewoon uit vermaak. Pas bij de tweede keer kreeg ik gevoel voor de achterliggende gedachte.
Blogs en digitale fora lenen zich goed voor het snel uitwisselen van kennis, ideeën en meningen. Terwijl discretie en diplomatie altijd al een groot goed waren in de offline wereld, zijn ze online nog belangrijker geworden. Echte anonimiteit bestaat niet op het internet en search engines hebben een ijzersterk geheugen, dus het is verstandig twee keer na te denken voordat je iets post.
In Zaandam zijn ze al een tijdje de kluts kwijt. Het verhaal is bekend. De groeikoorts steeg de directie van moederconcern Ahold naar het hoofd. Maar ook bij de grootste kruidenier van Nederland lieten ze zich niet onbetuigd. Albert Heijn zou een échte service supermarkt worden met alle toeters en bellen die er bij horen, zoals een klantenkaart. Daarna werd het een prijsvechter. Of vallen ze toch weer terug in oude gewoonten?
Mannen die goed gekleed willen gaan, kunnen eigenlijk niet om Oger heen. De stichter, Oger Lusink, heeft ervoor gezorgd dat koninklijk, corporate en bekend (mannelijk) Nederland niet langer in de hobbezakken van Hugo Boss rondloopt, maar in strakke, getailleerde creaties van Italiaanse origine. Bravo! Maar dit weekend ontwaarde ik in figuurlijke zin toch een weeffoutje in het strak geleide 'dressed for success' concept.
Professionals zijn een steeds groter gedeelte van hun tijd online. Een deel hiervan is nuttig besteed, maar een deel is ook gewoon het resultaat van gewoonte en gemakszucht. Kan de Nederlandse manager eigenlijk wel zonder e-mail en internet? Hoe cruciaal is digitaal eigenlijk?
Een groot Amerikaanse advertising agency heeft bij wijze van experiment jonge moeders toegestaan hun pasgeboren babies mee naar werk te nemen. Dat beviel zo goed, dat weldra andere babies, honden en een geit volgden. Het bedrijf is inmiddels gegroeide als kool en geniet bekendheid als excellente werkgever. Wie zet de stap in Nederland?
Vraag eens aan een verkoper die net naar een training is geweest wat hij heeft geleerd. De kans is groot dat hij zegt: “Je moet vooral veel open vragen stellen!” De vraag is natuurlijk: is het zinvol om veel open vragen te stellen?
In de verkoopliteratuur doen tal van mythes de ronde. Zoals bijvoorbeeld over: open en gesloten vragen, het belang van lichaamstaal en het gunnen van de deal. Hoewel ik natuurlijk hartstikke aardig ben, heb ik ook onaangename karaktertrekjes. Zoals een sadistisch genoegen mythes door te willen prikken. Met veel plezier werp ik mij op als mythbuster.
Deze week loopt er een peiling met als stelling 'Een verkoper mag liegen'. In dat kader vond ik via Marketingfacts een handig tooltje. Creëer uw eigen krantenknipsel en overtuig uw klant. 'Wij zijn de beste'. Het stond in de krant nietwaar?
In de Verenigde Staten ligt het percentage werknemers dat zich zeer betrokken voelt bij de onderneming op 21 procent. In Nederland is dat slechts 8 procent. Tegelijkertijd zegt een haast Wit-Russische meerderheid van 88,1 procent van de managers dat er meer familiegevoel op de werkplek moet komen, meer betrokkenheid dus (zie: deze poll). Maar kennelijk lukt dat niet.