zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Tips voor geslaagde handjeklap

Door: Frank van Marwijk    06-08-2006    09:56 uur

Als u op vakantie bent in Zuid-Europa zal het u opvallen dat u bij elke marktkraam en ook in sommige winkels dient te onderhandelen. Deze handjeklap lijkt iets buitenlands, maar steeds meer consumenten beginnen in de gaten te krijgen dat je soms ook in Nederland kunt onderhandelen over prijzen van artikelen.

 Lees verder...     Reageer

De organisatie bestaat niet

Door: Frank van Marwijk    30-07-2006    06:10 uur

Werkt u voor een organisatie? Leuk, maar de organisatie bestaat niet! Het is in ieder geval geen eenduidige, monolithische entiteit, die zich in samenhang voortbeweegt. Eerder is het een chaotisch samenraapsel van afdelingen, projecten en allianties. Dat ten minste nog íéts. In werkelijkheid bestaat 'de organisatie' écht niet. Het is hooguit een gedachtespinsel of een afspraak, meer niet!

 Lees verder...     5 reacties

Welkom, abonnees van Inspiratienet!

Door: Fred Akkerma    18-07-2006    05:50 uur

Inspiratienet is niet meer, leve Inspiratienet! De website, ontsproten aan het brein van Sander Wieringa, was eigenlijk een weblog avant la lettre. Toen Wieringa's opvolger Erwin Moojen wegens tijdgebrek zelf weer een opvolger zocht, was de 'knock on the door' bij Managersonline dan ook wel logisch.

 Lees verder...     1 reactie

Lach eens tegen het vogeltje!

Door: Frank van Marwijk    16-07-2006    02:46 uur

Mijn humeur is meestal goed want ik heb een opgeruimd karakter. Het is mijn levensmotto om stralend door het leven te gaan. Binnenkort is dat voorbij. Als ik dan een pasfoto wil laten maken voor mijn nieuwe paspoort, mag ik niet meer lachen. Boos of verdrietig kijken is er ook niet bij. Ik word geacht ‘neutraal’ te kijken en mijn mond gesloten te houden. Dit lachverbod staat beschreven in de aangescherpte regels voor foto’s op het nieuwe elektronische paspoort dat eind augustus wordt ingevoerd.

 Lees verder...     7 reacties

De enorme voordelen van domheid

Door: Michel Hoetmer    09-07-2006    08:36 uur

Tom Hanks speelt Forrest Gump in de gelijknamige film. Forrest Gump is wat men in de volksmond ook wel een achterlijke jongen noemt. Forrest stond bij het uitdelen van hersencellen achterin de rij. Toen ik de film voor het eerst zag had ik de diepere boodschap niet door. Over domheid gesproken! Ik bekeek de film gewoon uit vermaak. Pas bij de tweede keer kreeg ik gevoel voor de achterliggende gedachte.

 Lees verder...     29 reacties

Eerst denken, dan schrijven

Door: Ilja van Roon     04-07-2006    11:09 uur

Blogs en digitale fora lenen zich goed voor het snel uitwisselen van kennis, ideeën en meningen. Terwijl discretie en diplomatie altijd al een groot goed waren in de offline wereld, zijn ze online nog belangrijker geworden. Echte anonimiteit bestaat niet op het internet en search engines hebben een ijzersterk geheugen, dus het is verstandig twee keer na te denken voordat je iets post.

 Lees verder...     3 reacties

Rare fratsen van Albert Heijn

Door: Michel Hoetmer    19-06-2006    04:18 uur

In Zaandam zijn ze al een tijdje de kluts kwijt. Het verhaal is bekend. De groeikoorts steeg de directie van moederconcern Ahold naar het hoofd. Maar ook bij de grootste kruidenier van Nederland lieten ze zich niet onbetuigd. Albert Heijn zou een échte service supermarkt worden met alle toeters en bellen die er bij horen, zoals een klantenkaart. Daarna werd het een prijsvechter. Of vallen ze toch weer terug in oude gewoonten?

 Lees verder...     33 reacties

Foei, Oger

Door: Fred Akkerma    11-06-2006    11:56 uur

Mannen die goed gekleed willen gaan, kunnen eigenlijk niet om Oger heen. De stichter, Oger Lusink, heeft ervoor gezorgd dat koninklijk, corporate en bekend (mannelijk) Nederland niet langer in de hobbezakken van Hugo Boss rondloopt, maar in strakke, getailleerde creaties van Italiaanse origine. Bravo! Maar dit weekend ontwaarde ik in figuurlijke zin toch een weeffoutje in het strak geleide 'dressed for success' concept.

 Lees verder...     24 reacties

Unplugged: kan de manager zonder internet?

Door: Ilja van Roon     27-05-2006    07:54 uur

Professionals zijn een steeds groter gedeelte van hun tijd online. Een deel hiervan is nuttig besteed, maar een deel is ook gewoon het resultaat van gewoonte en gemakszucht. Kan de Nederlandse manager eigenlijk wel zonder e-mail en internet? Hoe cruciaal is digitaal eigenlijk?

 Lees verder...     5 reacties

Babies, honden en geiten op werk = meer commitment

Door: Ilja van Roon     23-05-2006    07:05 uur

Een groot Amerikaanse advertising agency heeft bij wijze van experiment jonge moeders toegestaan hun pasgeboren babies mee naar werk te nemen. Dat beviel zo goed, dat weldra andere babies, honden en een geit volgden. Het bedrijf is inmiddels gegroeide als kool en geniet bekendheid als excellente werkgever. Wie zet de stap in Nederland?

 Lees verder...     11 reacties

De mythe van de open vragen

Door: Michel Hoetmer    22-05-2006    12:44 uur

Vraag eens aan een verkoper die net naar een training is geweest wat hij heeft geleerd. De kans is groot dat hij zegt: “Je moet vooral veel open vragen stellen!” De vraag is natuurlijk: is het zinvol om veel open vragen te stellen?

 Lees verder...     14 reacties

Mythe: de aaibaarheids-factor van de verkoper

Door: Michel Hoetmer    14-05-2006    23:01 uur

In de verkoopliteratuur doen tal van mythes de ronde. Zoals bijvoorbeeld over: open en gesloten vragen, het belang van lichaamstaal en het gunnen van de deal. Hoewel ik natuurlijk hartstikke aardig ben, heb ik ook onaangename karaktertrekjes. Zoals een sadistisch genoegen mythes door te willen prikken. Met veel plezier werp ik mij op als mythbuster.

 Lees verder...     3 reacties

Uw bedrijf in een handomdraai in de krant

Door: Fred Akkerma    14-05-2006    09:54 uur

Deze week loopt er een peiling met als stelling 'Een verkoper mag liegen'. In dat kader vond ik via Marketingfacts een handig tooltje. Creëer uw eigen krantenknipsel en overtuig uw klant. 'Wij zijn de beste'. Het stond in de krant nietwaar?

 Lees verder...     1 reactie

Hoe creëer je familiegevoel bij werknemers?

Door: Fred Akkerma    07-05-2006    05:45 uur

In de Verenigde Staten ligt het percentage werknemers dat zich zeer betrokken voelt bij de onderneming op 21 procent. In Nederland is dat slechts 8 procent. Tegelijkertijd zegt een haast Wit-Russische meerderheid van 88,1 procent van de managers dat er meer familiegevoel op de werkplek moet komen, meer betrokkenheid dus (zie: deze poll). Maar kennelijk lukt dat niet.

 Lees verder...     17 reacties

< vorige 91 92 93 volgende >
 
19 - 01 - 2023
 
12 - 01 - 2023
  Vijf keuzes voor de paniekzaaier
06 - 01 - 2023
  De zoveelste klimaatconferentie
22 - 12 - 2022
  De ultieme helikopterview
15 - 12 - 2022
  Onze beschaving is een puber
03 - 09 - 2022
  Werkdruk op zich bestaat niet, maar je kunt het wel creëren
31 - 08 - 2022
  De koop afronden zonder nodeloze druk uit te oefenen
24 - 08 - 2022
  Verkopen op de automatische piloot?
21 - 06 - 2022
  Timemanagement is eigenlijk grote onzin!
13 - 06 - 2022
  Vijf gouden regels voor verkopers
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10