zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Gedonder vanwege loyaliteits programma

Door: Michel Hoetmer    19-10-2006    01:09 uur

Een loyaliteitsprogramma, de naam zegt het al, is bedoelt om trouwe klanten extra te belonen en zodoende de band met deze relaties te versterken. Helaas hebben deze programma’s soms ook een averechts effect, bijvoorbeeld wanneer je de ‘gift’ niet kunt incasseren.

 Lees verder...     Reageer

Bent u een emotionele kusser?

Door: Frank van Marwijk    17-10-2006    03:56 uur

Vaak bereikt mij de vraag of en wanneer er in zakelijke context gekust mag worden. En kus je dan één, twee of drie keer? Sinds gisteren is er weer een nieuw vraagstuk bijgekomen: Aan welke kant moet je beginnen als je wilt kussen? Volgens onderzoekers van de Starnmillis Universiteit in Belfast is een kus op de rechterwang emotioneler. Deze kus op rechts wordt ook vaker toegepast, menen de wetenschappers. Wat betekent dit voor de praktijk? Lees verder en doe mee aan de Nederlandse test.

 Lees verder...     6 reacties

Een mythe over communicatie de nek omgedraaid

Door: Michel Hoetmer    16-10-2006    10:40 uur

Wat betekenen de getallen 55, 38 en 7? Weet u het niet? Kijk dan in een boekje over communicatie, of de syllabus van een verkoop- of communicatietraining. De kans is groot dat u daar het antwoord leest. Bent u niet in het bezit van zo’n boekje, dan vindt u het antwoord verderop in dit artikel. Nou ja, ‘het antwoord’? Ik speel weer even voor ongelovige Thomas en doe een poging deze bekende zeepbel door te prikken.

 Lees verder...     11 reacties

HR van klassiek naar innovatief

Door: Asha Kalijan     11-10-2006    10:46 uur

De HR van Human Relations!
Het klassieke denken in HRM-land leidt niet tot daadwerkelijke innovaties in organisaties. Daar is meer voor nodig. De intenties zijn goed, maar HRM (Human Resource Management) opereert nog steeds voor een groot deel los van de organisatiestrategie, –cultuur en - structuur. Het schort veelal aan een goede interne communicatie om HR als een krachtig instrument te benutten in organisaties.

 Lees verder...     4 reacties

De manager en het golfoorlog effect

Door: Michel Hoetmer    28-09-2006    10:06 uur

Herinnert u zich nog de videoclipjes uit de golfoorlog? Generaal Norman Schwarzkopff kreeg de lachers op zijn hand met de beelden van een auto die met een noodgang over een brug raasde. Het voertuig was de brug ternauwernood gepasseerd toen de hele zaak uit elkaar knalde. Het droge commentaar: “Dit was de gelukkigste man in de wereld!” Wat we nooit te zien kregen waren de slachtoffers op de grond. Er is een merkwaardige parallel met het bedrijfsleven...

 Lees verder...     7 reacties

Voorgekookte reacties

Door: Michel Hoetmer    19-09-2006    03:36 uur

U heeft het vast wel eens meegemaakt. U belt met de afdeling klantenservice van een bedrijf, laten wij zeggen uw bank. Het begint al meteen met hard werken, u worstelt met het menu. En krijgt u eindelijk iemand van vlees en bloed aan de lijn? Tja… wat dan? Dan regent het standaardfrasen. Vaak sturen ze je - wel vriendelijk - met een kluitje in het riet.

 Lees verder...     17 reacties

Nederlanders zijn vreselijke zeikerds

Door: Michel Hoetmer    14-09-2006    03:44 uur

Heeft u zich ook wel eens afgevraagd waarom Nederlanders zoveel klagen? Negatieve zaken trekken onze aandacht. Klagen zit ons blijkbaar diep in de genen.

 Lees verder...     35 reacties

Vrouwen rolmodel voor leiderschap

Door: Asha Kalijan     13-09-2006    02:36 uur

Is het begrip leiderschap een trend, een toverwoord of het antwoord voor de continuďteit van organisaties in de huidige tijdgeest? Het antwoord is niet direct te geven.
Een ding is zeker. Met mooie woorden, vakjargon, die soms te pas en te onpas gebruikt worden, komen we niet verder.

 Lees verder...     4 reacties

Citroenen met peren vergelijken

Door: Michel Hoetmer    08-09-2006    04:06 uur

Een belangrijke overtuigingsmethode is de vergelijking. U vindt vergelijkingen overal: in de reclame, de verkoop en in kranten. Helaas worden met vergelijkingen soms zaken totaal uit hun verband gerukt.

 Lees verder...     2 reacties

Een lesje klanten wegjagen

Door: Michel Hoetmer    06-09-2006    04:30 uur

Er zijn bedrijven die er als de kippen bij zijn om je als klant binnen te halen. Als dat eenmaal is gelukt, vergeten ze dat je bestaat. De klant is gereduceerd tot een klantnummer waarmee je op een afstandelijke manier communiceert.

 Lees verder...     12 reacties

De waanzin van persoonlijkheids-typen verklaren met een modelletje

Door: Michel Hoetmer    04-09-2006    10:48 uur

Heeft u wel eens een verkoop- of communicatietraining gevolgd? Dan is de kans groot dat de trainer u aan de hand van een modelletje iets heeft verteld over persoonlijkheidstypen. De meeste modellen gaan uit van 4 tot 6 persoonlijkheidstypen. De vraag is: bent u zo’n type ooit tegengekomen?

 Lees verder...     19 reacties

Conflicterende krachtenvelden en de waarheid in organisaties

Door: Asha Kalijan     30-08-2006    12:33 uur

De waarheid in de praktijk in veel organisaties is dat er allerlei conflicterende krachtenvelden spelen. Niet altijd erg, want daarmee kunnen soms hele mooie veranderingen worden ingezet. Maar als die conflicterende krachtenvelden zich onderhuids afspelen, dan ontstaat er gevaar.

 Lees verder...     5 reacties

Regels zijn regels

Door: Michel Hoetmer    27-08-2006    12:50 uur

Afgelopen week was er een hoop ophef over een Amerikaans vliegtuig dat rechtsomkeert maakte nadat een groep Indiërs zich aan boord zou hebben misdragen. Het toestel vloog onder begeleiding van twee F16’s terug naar Schiphol. Was dit allemaal een gevolg van overspannen Amerikaans gedrag van de bemanning, zoals de kranten melden? Of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn?

 Lees verder...     6 reacties

Huur een autist in!

Door: Fred Akkerma    20-08-2006    05:16 uur

Het Deense consultancybureau 'De Specialisten' maakt gebruik van een unieke formule: alle werknemers die worden uitgezonden, zijn autistisch. Autisten zijn goed in precisiewerk en blinken bijvoorbeeld uit in het testen van softwareprogramma's. Het succes in Denemarken heeft ertoe geleid dat directeur Thorkil Sonne het idee naar het buitenland wil exporteren.

 Lees verder...     16 reacties

< vorige 90 91 92 93 volgende >
 
19 - 01 - 2023
 
12 - 01 - 2023
  Vijf keuzes voor de paniekzaaier
06 - 01 - 2023
  De zoveelste klimaatconferentie
22 - 12 - 2022
  De ultieme helikopterview
15 - 12 - 2022
  Onze beschaving is een puber
03 - 09 - 2022
  Werkdruk op zich bestaat niet, maar je kunt het wel creëren
31 - 08 - 2022
  De koop afronden zonder nodeloze druk uit te oefenen
24 - 08 - 2022
  Verkopen op de automatische piloot?
21 - 06 - 2022
  Timemanagement is eigenlijk grote onzin!
13 - 06 - 2022
  Vijf gouden regels voor verkopers
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10