Stelt u zich eens voor dat iemand u ’s nachts wakker maakt en deze prangende vraag op u afvuurt. Aardige kans dat u dan een methode noemt die u onwenselijk acht. Nog grotere kans dat telefonische acquisitie en spam met stip bovenaan uw lijstje staan. Telefonische acquisitie is toch immers morsdood?
Veel teams hebben niet geleerd om goed met conflicten om te gaan omdat dit in traditionele organisaties vaak bij managers wordt neergelegd. Bij zelfsturing of zelforganisatie moeten de teamleden hun eigen conflicten oplossen. Hoe doe je dat op een vruchtbare manier?
Vandaag keek ik naar een interview van Christiana Amanpour van CNN met Jane Fonda. Ik wilde het zien omdat deze actrice (80) een schitterende film maakte met Robert Redford (81) over eenzaamheid en verliefd worden op hoge leeftijd. Kennelijk doen de ‘oudjes’ het nog best!
Veel managers verzuchten dat er gewoon niet genoeg uren in een dag zijn om een vinkje te kunnen zetten bij de laatste taak van hun 'to-do-lijstje'. De hoeveelheid e-mails neemt virale vormen aan, zeeën van tijd lijken verloren te gaan door het gebruik van sociale media, mensen storen je steeds als je net lekker op dreef bent, blijven te lang hangen ondanks alle hints die je geeft om het kort te houden, om maar eens een paar tijd vreters te noemen. Er is meer!
De meeste verkopers vinden afwijzingen bijzonder vervelend. Bij sommigen gaat het zelfs zover dat zij zich diep gekwetst voelen. Er zijn ook verkopers die om de hete brij blijven heen draaien. Hun adagium is: rekken en er bij blijven. Misschien wordt het ooit nog wat. Gelukkig zijn er betere, en vooral effectievere opties.
De maatschappij gaat steeds sneller, de informatiestromen nemen steeds meer toe. In de trendrede 2018 komt naar voren dat we te veel regels, procedures hebben, die eerder belemmerend dan bevrijdend voor ons werken. Hoe kom je nu van "Ik heb het super druk gehad maar heb niet af" naar "Ik heb rustig, gefocust gewerkt en alle belangrijke dingen afgekregen"?
Bij veel mensen is de privé-werkbalans verstoord. Ik hoor veel om me heen: "ik heb het te druk", "Bij ons op het werk is het een gekkenhuis", "Ik ben moe" "Ik loop steeds achter de feiten aan". Volgens de cijfers klopt dit: 74% van de NL bevolking geeft aan het systematisch te druk te hebben. Door de winter is ongeveer 84% ook nog een beetje down. Dus hoogste tijd: hoe fix je een verstoorde privé-werkbalans?
Op 1 maart is het weer Nationale Complimentendag. Deze dag zorgt er alleen al voor dat iedereen (soms grappig bedoelde) complimenten begint te maken op Twitter. We staan dan toch even stil bij wat er goed gaat. Een andere functie van de Nationale Complimentendag is het oproepen van een onderling waarderende sfeer in organisaties. Oprechte waardering motiveert medewerkers in hun werk en zorgt voor een lager ziekteverzuim. Toch zou het goed zijn als we aan waardering meer aandacht gaven dan alleen middels een korte reminder op 1 maart. Eén dag is zo voorbij.
'Voetbal is simpel,’ zei de beste voetballer aller tijden, Johan Cruijff, eens. ‘Maar,’ zo voegde hij er aan toe, ‘het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen.’ Met de kennis van nu, zouden we voetbal eerder complex noemen. Wat wist Cruijff dat wij niet weten? En: wat kunnen we daarvan leren?
Steeds meer bedrijven en instellingen werken met zelfsturende of zelforganiserende teams. Werknemers die verantwoordelijkheid en zeggenschap ervaren vinden hun werk leuker, zijn meer betrokken bij de organisatie en presteren beter. Toch bestaan er nog een aantal hardnekkige misvattingen. Ronald van der Molen, eigenaar van Transformatio, zet ze op een rij.
Gisteren heb ik voor KOBV een leuke inspirerende SLiM! show gedraaid. Als je (nog) niet weet wat een SLiM! show inhoudt, even kort tekst en uitleg. Daarna leer ik je in vier stappen hoe je in 2018 van stress actief naar je wens kunt toeleven: ontspannen met veel plezier werken en toch betere resultaten behalen. Aan het einde bevindt zich een 4 stappen oefening, die je helpt je voornemens krachtig op te schrijven en om te zetten in concrete acties. Veel plezier en...kom ook eens naar een SLiM! show. Het geeft je super veel energie.
Verkopers leren in elke training dat ze vragen moeten stellen. Daarmee betrekken ze klanten van meet af aan bij het gesprek en halen ze behoeften boven tafel.
Toch is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn bosjes verkopers die worstelen met het stellen van effectieve vragen en daardoor de plank misslaan.
Wat is de formule om ècht toegevoegde waarde te leveren aan jezelf en je omgeving? Ontdek in dit artikel wat de formule is en wat dit precies te maken heeft met blijmoedige mensen. Ga dan eens na: ken je iemand die blijmoedig is en wat kun je zelf doen om dit meer te worden? Nederlanders kunnen erg klagen. Dat maakt ons succesvol en... we kunnen nog veel meer bereiken voor onszelf, ons team, onze organisatie als we wat blijmoedigheid toevoegen en de juiste formule voor geluk volgen.
Bevlogenheid vergroot de productiviteit, betrokkenheid en klantgerichtheid van je medewerkers. Hoe kun je dit als manager bij jezelf en bij anderen stimuleren? In mijn veelbesproken vorige column schreef ik wat de definitie is van bevlogenheid en hoe je dit op organisatieniveau kunt bevorderen. In deze column deel ik drie manieren om bevlogenheid op individueel niveau te stimuleren.