De tijden veranderen; mensen en hun gewoontes veranderen. Vroeger moest je het als jongere niet in je hoofd halen je baas te tutoyeren. Kledingvoorschriften waren streng, maar duidelijk. Nu hebben jongeren vaak een andere beeldvorming over wat goed is. Stagebegeleiders gaan daar verschillend mee om waardoor de stagiaires het soms helemaal niet meer weten. De kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven speelden daar op in en brachten een boekje uit om jongeren te adviseren over bedrijfsetiquette.
Na een zware trainingsdag hing ik onderuitgezakt voor de buis. Verveeld drukte ik op de knopjes van de afstandbediening. Totdat mijn ogen bleven hangen bij de X-Factor. U weet wel dat programma waaraan duizenden volkomen talentloze mensen meedoen.De jury is berucht vanwege haar genadeloze oordelen. Het deed me denken aan een verkoopster die ik diezelfde dag in mijn training had.
Je hebt ook aandelen, obligaties en onroerend goed nodig.
Dit aforisme van Danny Kaye verwoordt het onderbuikgevoel van veel mensen. Je weet natuurlijk wel dat geld niet gelukkig maakt, maar ondertussen..? Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen natuurlijk voldoende inkomen nodig hebben om te voorzien in de basisbehoeften. Daarboven blijkt meer inkomen niet bij te dragen aan meer geluk. Dat zit zo.
In hun streven om organisaties beter te laten presteren hebben managers doorgaans meer oog voor het geluk van hun klanten dan voor het geluk van de eigen medewerkers. Dat kan wel eens een dure vergissing blijken te zijn…
Er is veel mis met de politieke agendasetting. De onderwerpen waarover gediscussieerd worden, lijken niet altijd even relevant of van algemeen belang. De media doet daar volop aan mee. Actuele triviale onderwerpen worden uitvergroot en de vorm lijkt belangrijker dan de inhoud. Een onderwerp waar onvoldoende aandacht aan wordt gegeven is de kenniseconomie. De vraag is of kennis in Nederland wel (goed) benut wordt.
Het eerste gesprek met een nieuwe klant, daar kan ik mij echt op verheugen. Ik zorg dat ik op tijd ben. In dit geval was dat maar goed ook, want er was geen parkeerplaats meer vrij, behalve twee parkeerplaatsen naast de voordeur met de bordjes ‘Directie’.
Stelt u zich eens de volgende situatie voor. Het Nederlands elftal speelt een interland, bijvoorbeeld tegen Engeland. Het team verzamelt zich niet zoals gebruikelijk enkele dagen voor de wedstrijd, maar laten wij zeggen, een uurtje of twee voor de aftrap. Het enige wat San Marco tegen de spelers zegt is: “jongens ga er vandaag eens stevig tegen aan!” Hoe zou u over de bondscoach en zijn staf oordelen?
Daar hadden we nog niet aan gedacht: een coalitie van PvdA, VVD en Groen Links, oftewel, extreem-paars, zoals het vernieuwde Brisk Magazine het noemt. PvdA-leider Bos ziet dat wel zitten. Dus eh..., een kabinet Bos/Verdonk/Halsema. Als dat geen vechten wordt...
Veel mensen die na middernacht zappen zijn de schilderlessen van Bob Ross wel tegengekomen. Bob Ross overleed in 1995, maar zijn schilderlessen zijn nog steeds wereldberoemd. En onlangs ben ik erachter gekomen dat hij een groot voorbeeld is voor managers en trainers. Met zijn aanpak lukt het hem om mensen in heel korte tijd prestaties te laten leveren, die niemand voor mogelijk hield. Is dat niet de wens van iedere manager?
Mijn aandacht wordt de laatste tijd getrokken door de reclamecampagnes van een aantal grote banken. Ik krijg de indruk dat ze mij (en u ook) aan willen spreken. In de televisiespotjes en op de foto’s in de krant is de klant van deze banken een goed geklede, redelijk gefortuneerde, ambitieuze manager en ondernemer. Ik voel mij niet aangesproken als klant, maar wel om op zoek te gaan naar het patroon in deze reclames.
Uit een onderzoek van Cobben en Van Tulder, een recruitment bureau voor marketing- en salesmensen, bleek enige tijd geleden dat verkopers veel te veel tijd besteden aan interne rapportages. Door de grote papierbergen zouden verkopers veel te weinig klanten ontmoeten.
Er zijn verschillende modellen voor besluitvorming. Eén van de modellen die mij erg aanspreekt is die van Otto Scharmer van het MIT Boston, die vooral geschikt is voor vraagstukken die gericht zijn op de toekomst. Hij noemt zijn model ‘the U-process’.
Ingezonden Mededeling - Outsourcing is meer en meer in opkomst. Door factoren als krapte op de arbeidsmarkt en hoge loonkosten is het uitbesteden van (deel)activiteiten een reële oplossing. Het brengt ook de nodige veranderingen en vragen met zich mee. Welke activiteiten kunt u uitbesteden en waar legt u de 'knip'?
Speelt u wel eens op kantoor? Of is dat helemaal niet de bedoeling? Ingepakt in pakken en stropdassen moeten we de moeilijkste problemen oplossen, waar veel creativiteit voor nodig is. Maar waar halen we die in zo’n serieuze omgeving vandaan?