Omdat je met communicatie iets wilt bereiken bij de ander (van een antwoord op een eenvoudige vraag tot het binnenslepen van een order), moet je inspelen op wat de ander prettig vindt. Dat kan door het tonen van respect en daar heeft iedereen behoefte aan. Respect is een vorm van sociale smeerolie, die je eerder hebt verknald dan gedacht…
De moderne consument wordt steeds mondiger. Helaas is mondig niet altijd een synoniem voor ‘slim’ of ‘verstandig’. Diezelfde consument blijkt regelmatig een hebzuchtige domoor die tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen.
Deming zegt dat 97% van de omstandigheden die van invloed zijn op de resultaten van een organisatie, niet meetbaar zijn. Dan denk ik dat managers en organisaties vaak buitenproportioneel veel tijd besteden aan het verzamelen, verwerken en interpreteren van cijfers. En als je cijfers zo belangrijk maakt, leidt dat tot manipulatie van de cijfers. Als de lijn niet blijft stijgen kom je immers in de problemen.
Heb je ook het gevoel in sommige situaties (nog) beter te kunnen luisteren?
Effectiever met mensen om te kunnen gaan?
Meer te halen uit contacten met collega’s en klanten?
Benut de 30 luisterverknallers om je communicatie te versnellen.
Incidentele coachingsvragen lijken soms te gaan over kleine, toevallige dilemma’s. Maar vergis je niet. Ze gaan vaak om urgente en brandende zaken. Nadat de brand geblust is pakt men de draad weer op. Het probleem lijkt dan opgelost of in ieder geval duidelijk. Dat is niet altijd het geval.
Foto's uit de personeelsdossiers of van de toegangspassen mogen niet zomaar in een smoelenboek worden gebruikt. De betrokken werknemer moet hiervoor 'ondubbelzinning' toestemming hebben gegeven. Tsjongejonge. Kan het nog erger? Jawel hoor...
Over het geluk en wat nu wel of niet gelukkig maakt bestaan nog veel misverstanden. Het blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat we heel goed kunnen benoemen of we wel of niet gelukkig zijn. Maar niet waardoor dit geluk wordt veroorzaakt. Vandaar het (hardnekkige) misverstand in onze samenleving dat het hebben van kinderen synoniem is voor (meer) geluk.
Om succesvol te zijn nemen we ons van alles voor. Maar weet u dat 2/3 de voornemens al opgeeft voor ze tot uitvoering overgaan? En dat 4/5 binnen een jaar opgeeft? En 9/10 binnen 5 jaar? We steken liever af, gaan eerder binnendoor, zap-zap met zo min mogelijk energie en zonder discipline, met de bekende resultaten.
Heb je ook wel eens het gevoel dat je niet alles uit je loopbaan haalt?
Dat je meer zou kunnen én willen?
Dat je zelf de regie wilt nemen over je loopbaan?
Benut de 30 Loopbaanverknallers als antichecklist om je loopbaan te versnellen.
Iedere mossel neemt in zijn leven eigenlijk maar één belangrijk besluit. Als weekdier is de beslissing, waaraan hij zich zal vasthechten, cruciaal. Als de mossel dit besluit ten uitvoer brengt kan hij niet meer terug. De rest van zijn leven blijft hij, via zijn hoofd (!), op dezelfde plaats zitten. Test of jij ook een mossel bent.
Als veranderingen in organisaties noodzakelijk zijn dan ben ik een sterke voorstander van zogenaamd ‘technische’ oplossingen. Als mensen qua karakter niet goed met elkaar kunnen werken, dan haal ik ze bij voorkeur fysiek uit elkaar, in plaats van te coachen aan karakters en te mediaten aan relaties. Software om RSI te voorkomen zou dus in mijn straatje moeten passen, terwijl dat toch niet het geval is.
In Nederland werkt een grote groep mensen, circa 40 – 60%, die ontevreden zijn met de huidige baan. Dat is een probleem met een behoorlijke impact. Uit het onderzoek naar geluk blijkt namelijk dat kiezen voor (relatieve) vrijheid en autonomie een basis vormt voor geluk. Dat geldt dus ook voor de keuze om te werken waar je wilt. Onderschat niet de groep mensen die, als ze naar het werk gaan, tegen zichzelf zeggen: ‘Ik moet’ in plaats van ‘Ik wil’. Het kan anders...
Ingezonden mededeling - Onlangs is HSDPA geïntroduceerd, de 'opvolger' van het bekende UMTS-netwerk. Dit mobiele breedband-netwerk maakt nu supersnel mobiel werken mogelijk. Een uitkomst voor drukke managers.
Ook het jaar gestart met veel goede voornemens? Ook de idee dat het toch goed is om nog beter te worden in de communicatie met andere professionals? Ook voorgenomen dat in 2007 het aansturen effectiever wordt door meer directe feedback? Ook als dat lastig is? Hieronder 30 feedbackverknallers, die als antichecklist kunnen functioneren. Verknal onprettige feedback niet op deze manier en mensen binnen organisaties worden effectiever.