Op veel plaatsen in de wereld is een gebrek aan schone lucht, drinkwater en voedsel. In de krant lezen we dagelijks over de komende schaarste aan olie. Al jaren voert men oorlogen om dit kostbare goed veilig te stellen. Van heel andere orde is de schaarste in veel organisaties. Waarschijnlijk denk je nu meteen aan tijd, geld en creativiteit. Er bestaat iets dat nog veel schaarser is en waaraan de behoefte alleen nog maar toeneemt.
Sturen op gedrag is vertrouwd voor veel managers. Ze doen dat om organisatieresultaten te boeken. Dat blijkt echter niet mee te vallen. In onze adviespraktijk zien we dat veel managers/professionals denken op resultaten te sturen, terwijl het dan om gedrag gaat. Dat kan een kostbare vergissing blijken te zijn, met mogelijk uiterst onplezierige consequenties voor mens & organisatie.
Dit is een aankondiging voor een hype die Europa, en mogelijk ook management Nederland gaat treffen. Het gaat om ‘The Secret’, een boek en een DVD van Rhonda Byrne, die in de Verenigde Staten met miljoenen over de toonbank gaan. Twee uitzendingen van Oprah Winfrey stonden in het teken van ‘The Secret’, waar mensen getuigden van de geweldige resultaten die ze behaalden nadat ze het geheim leerden kennen.
Wat is het ergste wat een operational excellence bedrijf kan overkomen? Fundamentele fouten in je business model en processen die ervoor zorgen dat de te leveren inspanningen per Euro marge overhand toenemen. Vooral wanneer deze fouten gebaseerd zijn op gebrek aan inzicht in je eigen ruilprocessen.
Op zoek naar een case? Leest u verder!
Een les in nederigheid voor de innovatiefreaks: consumenten blijken de meeste foodinnovaties niet eens op te merken, blijkt uit diverse onderzoeken, geciteerd in het FD van 7 maart.
Wie niet binnen 2 jaar 75% van de gemiddelde omzet in de categorie haalt, kan het vergeten. Wórdt ook vergeten, want wanneer je consumenten vraagt om nieuwe introducties te noemen, komen ze aandraven met producten die al 3 tot 8 jaar op de markt zijn.
Voorgenomen doelen niet bereiken? Wie herkent dit verschijnsel niet? In hoeveel teams en organisaties worden doelen niet naar beneden bijgesteld? Met als risico dat van uitstel daadwerkelijk afstel komt. Wil je meer weten over wat je kunt doen om persoonlijke of organisatiedoelen niet te bereiken? Vul dan dan antitest in.
Er was eens een tijd dat we tegen IT'ers konden roepen: "Neem eens een voorbeeld aan auto's. Het bestaat toch niet dat het minuten zou kosten om ze op te starten, dat je om de haverklap updates moet installeren en dat de ene systeemfout na de andere je van de weg slingert."
Met de nieuwe S80 heeft Volvo ons deze laatste troost ontnomen.
Het lijkt wel alsof we steeds meer ruzieachtig met elkaar omgaan, en niet alleen in de politiek. Kijk bijvoorbeeld naar scholen die steeds meer moeite hebben de omgangsvormen een beetje prettig te houden, maar ook in bedrijven kan het hoog oplopen en de rol van managers is daarin niet altijd zoals hij volgens mij zou moeten zijn. Wat denkt u van de volgende bewering: ‘managers leren medewerkers hoe conflicten te maken, niet hoe ze op te lossen’?
Training is een te mooi instrument om verkeerd te worden ingezet. Toch blijkt dit in de praktijk vaak voor te komen. Training als middel om de prestaties van organisaties te verbeteren, terwijl de oorzaak van het performanceprobleem in ruim 90% van de gevallen niet een kennis- of competentietekort is. Dit is de eerste in een serie waarom trainingen niet en juist wél werken: OP DIPLOMAJACHT...
We hebben geen tijd meer om stil te staan bij cruciale zaken. Er gebeurt zoveel om ons heen dat we vaak niet anders kunnen dan ons laten leiden door de waan van de dag. Om te overleven blijven we vaak te lang de lijn volgen die we jaren geleden uitgezet hebben. De kans dat u zo kwetsbaar bent voor trendgevoelige oplossingen is dan groot. Daarmee ook de kans dat u uw eigen spoor bijster raakt.
Het is vandaag Nationale Complimentendag. Wij -u en ik- vinden onszelf behoorlijk complimenteus, zoals bleek uit een peiling op deze site. Hoog tijd dus om de daad bij het woord te voegen. Ik ga ook een paar complimenten uitdelen. Aan die mensen die ik altijd al hebben willen complimenteren.
Als iedereen het met elkaar eens is -topmanagers, vakbonden, parlementariërs, ministers- dan klopt er iets niet. Dat is nu het geval bij de zogenaamde 'private equity' en 'hedge' fondsen. Dat zijn particuliere investeerders (niet beursgenoteerd) die het de laatste tijd een aantal beursfondsen (Stork, Ahold, ABN Amro) behoorlijk lastig maken. Deze investeerders zouden 'kaalvreters' zijn en 'uitwassen van het kapitalisme'. Pff, wat een onzin!
Als er veel problemen op het werk bestaan en u als manager het overzicht dreigt te verliezen, is het belangrijk dat u afstand kunt nemen. Stress kan er voor zorgen dat u overbetrokken raakt bij de dingen die op het werk spelen. U kunt het werk dan niet meer loslaten en wordt gemakkelijk besmet door de emoties van anderen. U verliest het overzicht. De problemen op het werk worden úw problemen. Het zou goed zijn als u uzelf, uw gevoelens en uw persoonlijke betrokkenheid kunt aan- en uitschakelen.
Leidinggevenden gaan vooral naar managementopleidingen om één reden, nl. om ervoor te zorgen ‘dat ze doen wat ik zeg’. Als managers tegenspraak krijgen van hun medewerkers dan noemen ze dat weerstand, en daar hebben ze een enorme hekel aan. Ze willen dat medewerkers zonder morren meewerken en hebben er veel voor over om dat voor elkaar te krijgen.