zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Schaarste in onze bedrijven

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     28-03-2007    11:38 uur

Op veel plaatsen in de wereld is een gebrek aan schone lucht, drinkwater en voedsel. In de krant lezen we dagelijks over de komende schaarste aan olie. Al jaren voert men oorlogen om dit kostbare goed veilig te stellen. Van heel andere orde is de schaarste in veel organisaties. Waarschijnlijk denk je nu meteen aan tijd, geld en creativiteit. Er bestaat iets dat nog veel schaarser is en waaraan de behoefte alleen nog maar toeneemt.

 Lees verder...     1 reactie

Liever (g)een training II Stuur op resultaat én niet op gedrag

Door:     21-03-2007    06:16 uur

Sturen op gedrag is vertrouwd voor veel managers. Ze doen dat om organisatieresultaten te boeken. Dat blijkt echter niet mee te vallen. In onze adviespraktijk zien we dat veel managers/professionals denken op resultaten te sturen, terwijl het dan om gedrag gaat. Dat kan een kostbare vergissing blijken te zijn, met mogelijk uiterst onplezierige consequenties voor mens & organisatie.

 Lees verder...     16 reacties

‘The Secret’ komt eraan

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     21-03-2007    01:27 uur

Dit is een aankondiging voor een hype die Europa, en mogelijk ook management Nederland gaat treffen. Het gaat om ‘The Secret’, een boek en een DVD van Rhonda Byrne, die in de Verenigde Staten met miljoenen over de toonbank gaan. Twee uitzendingen van Oprah Winfrey stonden in het teken van ‘The Secret’, waar mensen getuigden van de geweldige resultaten die ze behaalden nadat ze het geheim leerden kennen.

 Lees verder...     148 reacties

Postbank Zakelijk en het autodestructieve businessmodel

Door: Guido Thys Thys    20-03-2007    10:09 uur

Wat is het ergste wat een operational excellence bedrijf kan overkomen? Fundamentele fouten in je business model en processen die ervoor zorgen dat de te leveren inspanningen per Euro marge overhand toenemen. Vooral wanneer deze fouten gebaseerd zijn op gebrek aan inzicht in je eigen ruilprocessen.
Op zoek naar een case? Leest u verder!

 Lees verder...     11 reacties

Drama’s in innovatieland: paarse kalfjes en blauwe binnenmeertjes

Door: Guido Thys Thys    19-03-2007    11:51 uur

Een les in nederigheid voor de innovatiefreaks: consumenten blijken de meeste foodinnovaties niet eens op te merken, blijkt uit diverse onderzoeken, geciteerd in het FD van 7 maart.
Wie niet binnen 2 jaar 75% van de gemiddelde omzet in de categorie haalt, kan het vergeten. Wórdt ook vergeten, want wanneer je consumenten vraagt om nieuwe introducties te noemen, komen ze aandraven met producten die al 3 tot 8 jaar op de markt zijn.

 Lees verder...     5 reacties

Toptien van acties om doelen niet te bereiken. Met een antitest!

Door:     18-03-2007    08:54 uur

Voorgenomen doelen niet bereiken? Wie herkent dit verschijnsel niet? In hoeveel teams en organisaties worden doelen niet naar beneden bijgesteld? Met als risico dat van uitstel daadwerkelijk afstel komt. Wil je meer weten over wat je kunt doen om persoonlijke of organisatiedoelen niet te bereiken? Vul dan dan antitest in.

 Lees verder...     1 reactie

Volvo en de tirannie van de nerds

Door: Guido Thys Thys    16-03-2007    09:54 uur

Er was eens een tijd dat we tegen IT'ers konden roepen: "Neem eens een voorbeeld aan auto's. Het bestaat toch niet dat het minuten zou kosten om ze op te starten, dat je om de haverklap updates moet installeren en dat de ene systeemfout na de andere je van de weg slingert."
Met de nieuwe S80 heeft Volvo ons deze laatste troost ontnomen.

 Lees verder...     3 reacties

Appeltjes schillen onder 4 ogen

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     12-03-2007    10:16 uur

Het lijkt wel alsof we steeds meer ruzieachtig met elkaar omgaan, en niet alleen in de politiek. Kijk bijvoorbeeld naar scholen die steeds meer moeite hebben de omgangsvormen een beetje prettig te houden, maar ook in bedrijven kan het hoog oplopen en de rol van managers is daarin niet altijd zoals hij volgens mij zou moeten zijn. Wat denkt u van de volgende bewering: ‘managers leren medewerkers hoe conflicten te maken, niet hoe ze op te lossen’?

 Lees verder...     4 reacties

Liever (g)een training I

Door:     05-03-2007    10:42 uur

Training is een te mooi instrument om verkeerd te worden ingezet. Toch blijkt dit in de praktijk vaak voor te komen. Training als middel om de prestaties van organisaties te verbeteren, terwijl de oorzaak van het performanceprobleem in ruim 90% van de gevallen niet een kennis- of competentietekort is. Dit is de eerste in een serie waarom trainingen niet en juist wél werken: OP DIPLOMAJACHT...

 Lees verder...     13 reacties

Zit u op het goede spoor met uzelf en uw bedrijf?

Door: Asha Kalijan     02-03-2007    03:11 uur

We hebben geen tijd meer om stil te staan bij cruciale zaken. Er gebeurt zoveel om ons heen dat we vaak niet anders kunnen dan ons laten leiden door de waan van de dag. Om te overleven blijven we vaak te lang de lijn volgen die we jaren geleden uitgezet hebben. De kans dat u zo kwetsbaar bent voor trendgevoelige oplossingen is dan groot. Daarmee ook de kans dat u uw eigen spoor bijster raakt.

 Lees verder...     Reageer

Acht complimenten

Door: Fred Akkerma    01-03-2007    02:10 uur

Het is vandaag Nationale Complimentendag. Wij -u en ik- vinden onszelf behoorlijk complimenteus, zoals bleek uit een peiling op deze site. Hoog tijd dus om de daad bij het woord te voegen. Ik ga ook een paar complimenten uitdelen. Aan die mensen die ik altijd al hebben willen complimenteren.

 Lees verder...     Reageer

Help, een hedgefonds!

Door: Fred Akkerma    28-02-2007    04:48 uur

Als iedereen het met elkaar eens is -topmanagers, vakbonden, parlementariërs, ministers- dan klopt er iets niet. Dat is nu het geval bij de zogenaamde 'private equity' en 'hedge' fondsen. Dat zijn particuliere investeerders (niet beursgenoteerd) die het de laatste tijd een aantal beursfondsen (Stork, Ahold, ABN Amro) behoorlijk lastig maken. Deze investeerders zouden 'kaalvreters' zijn en 'uitwassen van het kapitalisme'. Pff, wat een onzin!

 Lees verder...     6 reacties

Schakel uzelf aan en uit

Door: Frank van Marwijk    27-02-2007    04:43 uur

Als er veel problemen op het werk bestaan en u als manager het overzicht dreigt te verliezen, is het belangrijk dat u afstand kunt nemen. Stress kan er voor zorgen dat u overbetrokken raakt bij de dingen die op het werk spelen. U kunt het werk dan niet meer loslaten en wordt gemakkelijk besmet door de emoties van anderen. U verliest het overzicht. De problemen op het werk worden úw problemen. Het zou goed zijn als u uzelf, uw gevoelens en uw persoonlijke betrokkenheid kunt aan- en uitschakelen.

 Lees verder...     Reageer

Leve de weerstand!

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     26-02-2007    11:21 uur

Leidinggevenden gaan vooral naar managementopleidingen om één reden, nl. om ervoor te zorgen ‘dat ze doen wat ik zeg’. Als managers tegenspraak krijgen van hun medewerkers dan noemen ze dat weerstand, en daar hebben ze een enorme hekel aan. Ze willen dat medewerkers zonder morren meewerken en hebben er veel voor over om dat voor elkaar te krijgen.

 Lees verder...     3 reacties

< vorige 86 87 88 89 93 volgende >
 
19 - 01 - 2023
 
12 - 01 - 2023
  Vijf keuzes voor de paniekzaaier
06 - 01 - 2023
  De zoveelste klimaatconferentie
22 - 12 - 2022
  De ultieme helikopterview
15 - 12 - 2022
  Onze beschaving is een puber
03 - 09 - 2022
  Werkdruk op zich bestaat niet, maar je kunt het wel creëren
31 - 08 - 2022
  De koop afronden zonder nodeloze druk uit te oefenen
24 - 08 - 2022
  Verkopen op de automatische piloot?
21 - 06 - 2022
  Timemanagement is eigenlijk grote onzin!
13 - 06 - 2022
  Vijf gouden regels voor verkopers
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10