Gehoord in de kroeg van een van onze universiteiten net voor de aanvang van een stageplekbijeenkomst:
“Ja, ik ben volledig verantwoordelijk voor out-of-home. Maar ja, de ene wil plakjes van 20 gram en de andere plakjes van 23 gram. Dat is gewoon heel erg lastig: je kunt er geen standaardproduct van maken. En ze willen het natuurlijk allemaal vandaag, en dat is gewoon heel erg lastig.”
Enzovoort….
Wilt u van uw bedrijf af? Huur zo iemand in.
Wij willen zoveel. Maar wat komt er in de praktijk van terecht? Soms verbijsterend weinig. Daarom heb je aan goede intenties niets als je verzuimd ze om te zetten in concrete actie.
Wij zijn gek op adviezen van goeroes. Hoe succesvoller de goeroe, hoe meer we zijn adviezen waarderen. Het verhaal moet logisch zijn, goed klinken en in ons eigen straatje passen. Zo kwam ik op internet een speech tegen van Bill Gates die tips geeft aan studenten die straks in het bedrijfsleven aan de slag gaan. Net als veel Nederlandse managers vindt Gates dat studenten nog wel wat te leren hebben als het om hun werkhouding gaat.
Mensen zijn qua intelligentie superieur aan alle andere wezens in het dierenrijk. Dieren reageren instinctmatig. De Homo sapiens is begiftigd met een fijnzinnig ontwikkelt verstand. Geen dier kan daaraan tippen. Zo is het toch? Nou dat is nog maar de vraag.
Er wordt hevig gediscussieerd over de arbeidsparticipatie van hoogopgeleide vrouwen die thuis zitten of de keuze gemaakt hebben om niet mee te doen aan het economisch proces. Hoezo doen ze niet mee? Is fulltime of parttime voor kinderen zorgen, niet meedoen? Misschien moeten we wat meer respect opbrengen voor de keuzes die deze vrouwen maken.
De Financial Times publiceerde op 23 april zijn jaarlijkse ranking van meest waardevolle merken.
Winnaar: Google. Nummer 2: General Electric. Drie: Microsoft. Daarna volgen pas de klassieke merken als Coca Cola en Marlboro.
Wie dacht dat brancheoverschrijdende diversificatie met het Dreesmanmodel ten onder was gegaan, heeft de latente innovatieve kwaliteiten van onze grote ondernemingen ernstig onderschat.
Luchtvaartmaatschappijen blijken steeds beter te worden in non-core profit centers, zoals kringloophandel.
Het is een gratis service die ook KLM aan zijn passagiers ter beschikking stelt: vul uw reiskoffers met ongewenste spullen, de kans is groot dat u er voor goed van verlost bent. U deelt in de opbrengst.
Internationale contacten zijn zeer leerzaam. Waar leer je meer over je eigen cultuur dan in relatie met mensen van andere culturen? Voor veel organisaties is ‘cultuur’ een belangrijk thema: bedrijven houden niet op bij een landsgrens en de medewerkers zijn tegenwoordig ook niet meer allemaal van Nederlandse origine.
Tijdens internationale opdrachten en op congressen heb ik van collega’s geleerd over Nederlanders, nl. dat je ze er snel uitpikt: ‘Ze zijn slecht gekleed en hebben een grote mond’.
In de praktijk blijkt dat veel managers, adviseurs (en HRM-professionals) denken dat problemen in organisaties overwegend worden veroorzaakt door attitudeproblemen, te weinig kennis en/of een gebrek aan vaardigheden. Kortom: door competentieproblemen bij performers. Dat is een belangrijke reden waarom trainingen massaal worden ingezet om de prestaties van organisaties te verbeteren. Terwijl uit onderzoek van onder meer Deming en Harless blijkt dat circa 80 procent van de performanceproblemen nie
Internationale secretaressedag! Van secretaresseverknallers naar respect. Dé oplossing voor iedere secretaresse en natuurlijk altijd goed voor iedereen. Check of jij ook respect demonstreert in de omgang met secretaresses en anderen...
Het is triest gesteld met het gevoel voor humor.
In 1999 heb ik met een aantal gelijkgezinden de Stichting Humor opgericht. Doel: Nederlandse managers aantonen dat humor een krachtig managementinstrument is. We hebben de Stichting vorige week ten grave gedragen.
Vandaag verscheen op deze site een artikel waaruit zou moeten blijken dat je beter niet solliciteert met een grappig e-maildres.
Alleen jammer dat de gebruikte voorbeelden niet grappig zijn. Wie kent de echt grappige adressen?
Het is weer zo ver. Vlak voor moederdag is het (inter)nationale secretaressedag. Ook al een bloemetje besteld? Of heb je een secretaresselunch gescoord waar 'the WO-man in charge is'? Ik heb het niet zo op dit soort dagen. Mijn voorstel: we regelen iets voor die andere 364 dagen. Dat kan met de anti-checklist: 25 secretaresseverknallers. Vul deze lijst s.v.p. aan. Een handig hulpmiddel om ongepast gedrag te voorkomen. Een structurele beloning voor alle secretaresses; de hufterigheid voorbij...
In een eerder weblog voorspelde ik dat The Secret er aan zou komen, en nu is het zover. Van een aantal trainingsbureaus heb ik al brochures ontvangen. Vanaf 26 april ligt de vertaling van het boek in de boekwinkels. Op Google scoort The Secret in Nederland inmiddels ruim 600.000 resultaten, waaronder ondernemers die een graantje mee willen pikken, enthousiaste ervaringsdeskundigen en mensen die zeggen dat het onzin is.
Het is begonnen: The Secret slaat toe in Nederland.
De werknemers van de winkelketens Hunkemöller en Claudia Sträter zijn de meest tevreden en gemotiveerde medewerkers van Nederland. Deze bedrijven ontvingen de Effectory Awards. Beide winkelketens zijn onderdeel van Maxeda (voorheen Vendex KBB), dat in handen is van een aantal van die vermaledijde private equityfondsen. Benieuwd wat de FNV daarop te zeggen heeft...