zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zeven tips voor een Not-To-Do list!

Door:     17-06-2007    06:56 uur

Onlangs heb ik Jim Collins in Atlanta horen spreken over het vitaliseren van organisaties. Een buitengewoon inspirerende boodschap met een aardige suggestie: verbeter de effectiviteit van professionals en organisaties door iedereen aan te raden een Not-To-Do list te hebben. In deze blog meer over hoe je met een Not-To-Do list kunt werken en met welk profijt voor managers en eigentijdse kenniswerkers.

 Lees verder...     6 reacties

Nu is niet SMART

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     11-06-2007    08:48 uur

Ook last van de hinderlijke druk om uw doelen in werk en leven SMART te maken? Ligt u een beetje op koers? Weet u eigenlijk wel wat u wilt bereiken? Ik vraag me af hoe verstandig het is doelen te stellen en plannen te maken, omdat ik betwijfel of je daar beter van wordt.

 Lees verder...     9 reacties

Dertig leefstijlverknallers op het werk. Ongezonde leefstijl als onderdeel van het beoordelingsgesprek?

Door:     10-06-2007    03:45 uur

In de VS is er een trend waar te nemen dat een gezonde leefstijl onderdeel gaat uitmaken van het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Een trend, die ook in Nederland steeds duidelijker naar voren komt. De combinatie van vergrijzing en een krappe arbeidsmarkt leiden ertoe dat organisaties niet meer vrijblijvend kunnen afwachten of medewerkers er wel of geen gezonde leefstijl op na houden. Staat Nederland ook aan de vooravond van leefstijl als onderdeel van het functionerings- c.q. beoordelingsgeprek?

 Lees verder...     25 reacties

Waar is uw organisatie goed in: feiten of communicatie?

Door: Guido Thys Thys    04-06-2007    04:39 uur

Ondertitel van deze entry: De snelle afglijbaan van Volvo.
Waarmee dan meteen de link gelegd is naar mijn bijdrage "Volvo en de tirannie van de nerds" van 16 maart.
Wanneer arrogantie belet om wat te doen aan minderwaardige producten, heb je de succesformule om je verkoopcijfers niet te halen. Wat bij Volvo dan ook gebeurt.

 Lees verder...     2 reacties

Voelt u zich ook beter dan een ander?

Door: Michel Hoetmer    30-05-2007    04:31 uur

Mensen hebben de neiging om zichzelf bovengemiddeld in te schatten. Dit blijkt telkens weer uit allerlei onderzoeken. Dit fenomeen komt ook regelmatig naar voren tijdens discussies op deze website. Onlangs nog naar aanleiding van het artikel van Fred Akkerma “Tien tips om hogerop te komen”. De vraag is: waarmee vergelijkt u uzelf?

 Lees verder...     11 reacties

Postbank Revisited, of: Nederland weer uniek

Door: Guido Thys Thys    29-05-2007    10:35 uur

Nederland is bij mijn weten het enige land ter wereld dat zich mag verheugen op websites die op zondag gesloten zijn.
U raadt het al: op de dag des Heren wordt niet gehandeld.
Ieder zijn gedacht, zeggen wij in België, dus: prima.
Heel anders is het wanneer bedrijven maar wat lopen aan te klungelen en daarom uit de lucht zijn.

 Lees verder...     2 reacties

Domme blinde Indiërs en de olifant

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     29-05-2007    05:58 uur

Wie wil niet bekend staan als een wijs mens? Terwijl we zoeken naar wijsheid worden we geconfronteerd met veel onzin. En dat is weer goed, dan moeten we daar weer over nadenken en neemt de wijsheid toe. Maar herkennen we onzin, in bijvoorbeeld die beestenverhalen die coaches en consultants gebruiken. Kent u dat verhaal van die wijze blinde Indiërs en de olifant? Die Indiërs waren helemaal niet wijs.

 Lees verder...     5 reacties

Verbeter de bedrijfsresultaten met integraal gezondheidsmanagement

Door:     24-05-2007    06:23 uur

Integraal gezondheidsmanagement (IGM) levert een concrete bijdrage aan de verbetering van de organisatieresultaten. In tangibles (euro's) en intangibles (meer tevredenheid, betrokkenheid enz.). Wil je ook een aantrekkelijke werkgever zijn? Voor de medewerkers 'the extra mile' gaan? Denk dan eens na over het invoeren van IGM. De ARBO voorbij...

 Lees verder...     Reageer

Gespierde taal om klanten weg te jagen

Door: Guido Thys Thys    24-05-2007    05:28 uur

Het moet nu echt eens afgelopen zijn met ons getolereer en gedoog!
Stel dat er morgen in uw voortuin een vliegende schotel landt en u aan de marsmannetjes moet uitleggen waarom u zich voortdurend op uw kop laat kakken (sorry voor het customer service vakjargon) door dezelfde mensen wiens inkomen ú betaalt.... daar is toch geen beginnen aan?
Ik heb nu definitief de oorlog verklaard aan malafide leveranciers: ik knikker ze een voor een de deur uit.
Gisteren was het fitnesscenter aan de beurt.

 Lees verder...     6 reacties

Wat is uw mening over…?

Door: Michel Hoetmer    20-05-2007    11:06 uur

Het lijkt er op dat mensen over van alles en nog wat een mening hebben. Daarbij maakt het niet uit of ze enige kennis hebben van het onderwerp. Dat bleek bij een interessant experiment. Een groep mensen kreeg de volgende vraag voorgeschoteld: “Wat is uw mening over wetsontwerp x? Zonder uitzondering had iedereen een mening over dit wetsontwerp. De grap was dat het wetsontwerp helemaal niet bestond!

 Lees verder...     2 reacties

Rokers kosten organisaties geld! Reken even mee. . .

Door:     20-05-2007    07:41 uur

Roken is schadelijk voor de gezondheid. Zoveel is wel duidelijk. De negatieve effecten op de gezondheid van rokende medewerkers kost bedrijven geld. Maar ook wel eens uitgerekend hoeveel werktijd verloren gaat omdat medewerkers roken?

 Lees verder...     50 reacties

Geen succes zonder voldoening

Door: Asha Kalijan     15-05-2007    09:29 uur

We hebben allemaal onze momenten dat we geen voldoening hebben in onze functie, geen succes ervaren in wat we doen en in hoe we het doen. We hollen dan achter de feiten aan, lossen knelpunten op, worstelen met het behalen van resultaten en merken dan nog steeds dat het niet voldoende is. Op zulke moment werken een aantal persoonlijke en zakelijke krachtvelden tegen je in plaats van voor je.

 Lees verder...     Reageer

Kanjerprijs voor managers

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     12-05-2007    07:23 uur

Het gedoe rond de postcodeloterij is u vast niet ontgaan: wel een winnende postcode, geen loten, dan ook geen prijs. De klacht gaat verder dan gezeur van een verliezer met spijt.
Voor managers is uit de marketingstrategie van de postcodeloterij een belangrijke praktische les te leren.

 Lees verder...     1 reactie

Twaalf ongezonde gewoonten in je bedrijf. Dat kost (ook) geld!

Door:     08-05-2007    10:10 uur

Gezondheidsmanagement is weliswaar in. Wordt ook belangrijk gevonden door veel mensen. Toch is er bijna niets zo weerbarstig om eenmaal ingeslepen (ongezonde) gewoonten in je bedrijf te veranderen. Terwijl het duidelijk is dat ongezonde gewoonten leiden tot een verhoogd risico op ziekte dat ten koste gaat van de productiviteit. Niet alleen moreel maar ook financieel is het nodig om gezondheidsmanagement op de agenda van organisaties te plaatsen. Dat levert letterlijk (gezondheids)winst op...

 Lees verder...     2 reacties

< vorige 84 85 86 87 93 volgende >
 
19 - 01 - 2023
 
12 - 01 - 2023
  Vijf keuzes voor de paniekzaaier
06 - 01 - 2023
  De zoveelste klimaatconferentie
22 - 12 - 2022
  De ultieme helikopterview
15 - 12 - 2022
  Onze beschaving is een puber
03 - 09 - 2022
  Werkdruk op zich bestaat niet, maar je kunt het wel creëren
31 - 08 - 2022
  De koop afronden zonder nodeloze druk uit te oefenen
24 - 08 - 2022
  Verkopen op de automatische piloot?
21 - 06 - 2022
  Timemanagement is eigenlijk grote onzin!
13 - 06 - 2022
  Vijf gouden regels voor verkopers
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10