Onlangs heb ik Jim Collins in Atlanta horen spreken over het vitaliseren van organisaties. Een buitengewoon inspirerende boodschap met een aardige suggestie: verbeter de effectiviteit van professionals en organisaties door iedereen aan te raden een Not-To-Do list te hebben. In deze blog meer over hoe je met een Not-To-Do list kunt werken en met welk profijt voor managers en eigentijdse kenniswerkers.
Ook last van de hinderlijke druk om uw doelen in werk en leven SMART te maken? Ligt u een beetje op koers? Weet u eigenlijk wel wat u wilt bereiken? Ik vraag me af hoe verstandig het is doelen te stellen en plannen te maken, omdat ik betwijfel of je daar beter van wordt.
In de VS is er een trend waar te nemen dat een gezonde leefstijl onderdeel gaat uitmaken van het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Een trend, die ook in Nederland steeds duidelijker naar voren komt. De combinatie van vergrijzing en een krappe arbeidsmarkt leiden ertoe dat organisaties niet meer vrijblijvend kunnen afwachten of medewerkers er wel of geen gezonde leefstijl op na houden. Staat Nederland ook aan de vooravond van leefstijl als onderdeel van het functionerings- c.q. beoordelingsgeprek?
Ondertitel van deze entry: De snelle afglijbaan van Volvo.
Waarmee dan meteen de link gelegd is naar mijn bijdrage "Volvo en de tirannie van de nerds" van 16 maart.
Wanneer arrogantie belet om wat te doen aan minderwaardige producten, heb je de succesformule om je verkoopcijfers niet te halen. Wat bij Volvo dan ook gebeurt.
Mensen hebben de neiging om zichzelf bovengemiddeld in te schatten. Dit blijkt telkens weer uit allerlei onderzoeken. Dit fenomeen komt ook regelmatig naar voren tijdens discussies op deze website. Onlangs nog naar aanleiding van het artikel van Fred Akkerma “Tien tips om hogerop te komen”. De vraag is: waarmee vergelijkt u uzelf?
Nederland is bij mijn weten het enige land ter wereld dat zich mag verheugen op websites die op zondag gesloten zijn.
U raadt het al: op de dag des Heren wordt niet gehandeld.
Ieder zijn gedacht, zeggen wij in België, dus: prima.
Heel anders is het wanneer bedrijven maar wat lopen aan te klungelen en daarom uit de lucht zijn.
Wie wil niet bekend staan als een wijs mens? Terwijl we zoeken naar wijsheid worden we geconfronteerd met veel onzin. En dat is weer goed, dan moeten we daar weer over nadenken en neemt de wijsheid toe. Maar herkennen we onzin, in bijvoorbeeld die beestenverhalen die coaches en consultants gebruiken. Kent u dat verhaal van die wijze blinde Indiërs en de olifant? Die Indiërs waren helemaal niet wijs.
Integraal gezondheidsmanagement (IGM) levert een concrete bijdrage aan de verbetering van de organisatieresultaten. In tangibles (euro's) en intangibles (meer tevredenheid, betrokkenheid enz.). Wil je ook een aantrekkelijke werkgever zijn? Voor de medewerkers 'the extra mile' gaan? Denk dan eens na over het invoeren van IGM. De ARBO voorbij...
Het moet nu echt eens afgelopen zijn met ons getolereer en gedoog!
Stel dat er morgen in uw voortuin een vliegende schotel landt en u aan de marsmannetjes moet uitleggen waarom u zich voortdurend op uw kop laat kakken (sorry voor het customer service vakjargon) door dezelfde mensen wiens inkomen ú betaalt.... daar is toch geen beginnen aan?
Ik heb nu definitief de oorlog verklaard aan malafide leveranciers: ik knikker ze een voor een de deur uit.
Gisteren was het fitnesscenter aan de beurt.
Het lijkt er op dat mensen over van alles en nog wat een mening hebben. Daarbij maakt het niet uit of ze enige kennis hebben van het onderwerp. Dat bleek bij een interessant experiment. Een groep mensen kreeg de volgende vraag voorgeschoteld: “Wat is uw mening over wetsontwerp x? Zonder uitzondering had iedereen een mening over dit wetsontwerp. De grap was dat het wetsontwerp helemaal niet bestond!
Roken is schadelijk voor de gezondheid. Zoveel is wel duidelijk. De negatieve effecten op de gezondheid van rokende medewerkers kost bedrijven geld. Maar ook wel eens uitgerekend hoeveel werktijd verloren gaat omdat medewerkers roken?
We hebben allemaal onze momenten dat we geen voldoening hebben in onze functie, geen succes ervaren in wat we doen en in hoe we het doen. We hollen dan achter de feiten aan, lossen knelpunten op, worstelen met het behalen van resultaten en merken dan nog steeds dat het niet voldoende is. Op zulke moment werken een aantal persoonlijke en zakelijke krachtvelden tegen je in plaats van voor je.
Het gedoe rond de postcodeloterij is u vast niet ontgaan: wel een winnende postcode, geen loten, dan ook geen prijs. De klacht gaat verder dan gezeur van een verliezer met spijt.
Voor managers is uit de marketingstrategie van de postcodeloterij een belangrijke praktische les te leren.
Gezondheidsmanagement is weliswaar in. Wordt ook belangrijk gevonden door veel mensen. Toch is er bijna niets zo weerbarstig om eenmaal ingeslepen (ongezonde) gewoonten in je bedrijf te veranderen. Terwijl het duidelijk is dat ongezonde gewoonten leiden tot een verhoogd risico op ziekte dat ten koste gaat van de productiviteit. Niet alleen moreel maar ook financieel is het nodig om gezondheidsmanagement op de agenda van organisaties te plaatsen. Dat levert letterlijk (gezondheids)winst op...