Sommige mensen gaan op vakantie om eens lekker uit te rusten, anderen verkennen vreemde oorden en weer anderen hangen op het strand. Alles is goed, als het maar niets met werk te maken heeft. Ik ben een beetje gek, nou ja, gek op mijn werk. Afgelopen zondag zijn mijn vrouw en ik begonnen aan een trip van 5 weken door de VS. De komende weken schrijf ik op onregelmatige tijden berichten over het commerciële walhalla. Vandaag het eerste deel.
Dan ben je enthousiast over de nieuwe iLiad, de elektronische boekenlezer van iRex in Eindhoven. Dan gaat het helemaal goed wanneer je ook nog online blijkt te kunnen bestellen. Behalve dat het weer een van die websites is die door een of ander wereldvreemd knulletje in elkaar gezet is en dus alles heeft om klanten finaal weg te pesten.
Iedereen wordt blootgesteld aan informatie. Zo veel, dat het onmogelijk is om alle prikkels te verwerken, en bovendien is dat niet zinvol. Daarnaast blijkt dat veel informatie niet of onvoldoende aansluit op de eigen behoeften, ervaringen, verwachtingen en opvattingen over de werkelijkheid.
Wat is de menselijke natuur toch een heerlijk iets! Iedereen heeft andere kwaliteiten en dat is maar goed ook.
En wanneer een ander iets kan wat wij zelf niet kunnen, dan roepen we dat er nu eenmaal twee soorten mensen in de wereld zijn: degenen die zus kunnen en degenen die zo kunnen.
En we gaat weer verder met ons eigen leven.
Ook in bedrijven worden er zo tientallen tegenstellingen in stand gehouden.
Wie heeft niet de ervaring dat het mogelijk is beter te presteren in organisaties als blokkades uit de weg worden geruimd? Of dat professionals eerder goed presteren ondanks dan dankzij de organisatie? Over performanceblokkades als factoren die door managers kunnen worden gestuurd.
Cijferneukers en artiesten misschien wel twee bloedgroepen, maar beiden onmisbaar?
Volgens Leen Zevenbergen zijn er zo weinig creatieve ondernemers dat het probleem zich in Nederland niet eens voordoet....
In Nederland gaat veel geld om in de trainingsmarkt. Circa 1.9 miljard. Vaak met de bedoeling competenties te ontwikkelen van professionals om daarmee (direct of indirect) de prestaties van organisaties te verbeteren. Daarbij worden nogal eens de factoren uit het oog verloren, die de ontwikkelbaarheid van competenties mede bepalen.
Ze zeggen wel eens: 'Een geslaagde reclamecampagne gecombineerd met een slecht product is de snelste manier om je zaak de nek om te draaien.' Daarin zit een kern van waarheid. Helaas verkoopt een goed product zichzelf zelden of nooit.
Hebt u zich ook wel eens afgevraagd waarom relatief zo weinig Nederlanders zich hebben laten inschrijven in het nationale donor register? Ligt het aan de gebrekkige voorlichting? Is het gewoon een kwestie van onwil van de bevolking? Verkeerde wetgeving? Of is er nog een andere oorzaak?
Er is dus een nieuw tijdschrijft: Slow Management.
Ik kom uit een land waar dat een pleonasme is (/was: na 17 jaar gastronomische missionarisschap in Nederland ben ik niet meer helemaal uptodate).
Argumenten te over om aan te geven dat Nederlanders daar "beter" van gaan worden. Maar zit de rest van de wereld daar wel op te wachten? Wacht de rest van de wereld ueberhaupt wel ergens op?
U wist misschien dat 80 procent van uw winst afkomstig is van 20 procent van uw klanten. Het is de zogenaamde Pareto-regel. Maar wist u dat de 80/20-regel op veel meer situaties van toepassing is? Doe er uw voordeel mee.
Professionals en managers kunnen zelf hun geluksfabriek managen door bewust te kiezen voor welk soort organisatie ze willen werken. Kiezen voor binden of boeien is ook de bewuste keuze voor kritisch vanuit zichzelf en vanuit de organisatie twee verschillende soorten psychologische contracten aan te gaan. Met 7 praktische tips om het boeien en binden bewust te managen. Onderweg naar de geluksfabriek.
De elektronische snelweg heeft ons leven voorgoed veranderd. Veel veranderingen zijn natuurlijk positief. Maar zoals met veel dingen is er ook een keerzijde. Kennelijk werkt dit fraaie medium bij sommige lieden een onbedwingbare gemakzucht in de hand.
Werknemers zijn opvallend vaak ziek rondom het weekend: op maandagen en vrijdagen dus. Een recent Brits onderzoek toont aan dat minimaal één op de acht ziekmeldingen onterecht is. In Nederland is het niet veel beter. Maar u kunt het voorkomen.