De vakantie is nu echt voorbij. Sommigen stappen er met plezier weer vol in, anderen proberen het zomergevoel nog even vast te houden. De druk om te presteren, de telefoon op te nemen en pittige deadlines te zetten is groot, elke minuut is kostbaar want tijd is geld. Niet alleen zakelijk, maar ook privé lijkt de agenda voller dan ooit. Nam jij je ook voor om beter voor jezelf te zorgen en gezonder te leven?
In het opinietijdschrift Elsevier (alleen voor abonnees) werd -in een overigens verder lovend commentaar- ooit opgemerkt dat Managersonline.nl een tikkie "saai" was. Dat pikken we natuurlijk niet. Inmiddels hebben we een heuse managementkomiek (in de goede zin des woords) en zelfs een echte cabaretier binnengehaald. Kristel Zweers gaat samen met Anna Klinkenberg de "managementwereld" vanuit een vrouwelijk perspectief becommentariëren.
Dé keuze voor één beroep en daar aan vast zitten. Dat is niet meer van deze tijd. Veel mensen beginnen met enthousiasme aan een loopbaan om toch na verloop van tijd te veranderen. En veranderen kan: van werkgever, van functie en natuurlijk ook van beroep.
Tot twee keer toe ontvingen wij een e-mail op de redactie. Van EMF Films. Of wij aandacht wilden besteden aan Leaders of the 21st Century? Klinkt interessant. Maar wat blijkt? Het gaat om een serie gefilmde interviewtjes met kinderen tussen de 9 en 14 jaar in vier werelddelen. In opdracht van ABN Amro. Om het "maatschappelijk verantwoorde" imago van de bank wat op te poetsen, zo lijkt het.
(met dank aan Egbert Jan van Bel bij wiens boek "Kloteklanten" ik leentjebuur gespeeld heb voor de titel en met excuus aan wie niet van dit soort woorden houdt: ik ook niet, maar het is blijkbaar vakjargon)
Het is de nachtmerrie van elke marketeer: miljoenen spenderen om een sterk en positief merk in de voordeur neer te zetten terwijl het via de achterdeur door medewerkers en zelfs door het eigen management weer naar de filistijnen geholpen wordt. De Robeco Direct case.
Groot nieuws. Het UWV vergoedt nu ook reïntegratietrajecten met tarotkaarten en de politiek vindt dit onzin: ‘Deze zweverige trajecten dragen niet bij aan het vinden van werk.’ Maar wat weten we eigenlijk van wat wel en niet bijdraagt? We geloven in sterke leiders, in managementteams, heisessies, balance score cards, vergaderen en coaching. Maar wat werkt echt en onder welke condities?
Managers moeten natuurlijk bijblijven en de laatste inzichten in leiderschap kennen. Dus ook managers moeten regelmatig op training. U kunt kiezen voor gerenommeerde bureaus en universiteiten, maar het kan ook gratis en voor niets. Via internet. Er is zelfs een gratis MBA-opleiding.
Een vergadering is bedoeld om te praten, bij voorkeur over zaken die ertoe doen. Vaak lukt dat, maar het komt ook voor dat de olifant in de ruimte onbesproken blijft. Iedereen weet dat die olifant er is, maar niemand zegt er iets over, en iedereen voelt zich er ongemakkelijk bij. Pas bij het koffie apparaat of in de beslotenheid van de kantoren komen de tongen los.
C1000 maakte vandaag bekend dat de supermarktketen zelfzorggeneesmiddelen gaat verkopen in haar winkels. Als eerste supermarktketen in Nederland, aldus het moederbedrijf Schuitema trots in een persbericht, dat klakkeloos door de meeste media werd overgenomen. Maar dat klopt niet.
Net als op scholen begint na de zomer in bedrijven een nieuwe cyclus en daarmee is er ook weer een nieuwe kans om je als manager verder te ontwikkelen. Een nieuwe cyclus biedt gelegenheid om te leren, een betere manager te worden, een nog betere bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van je medewerkers, het bedrijf en aan de samenleving.
Sta er even bij stil. Hoe ga je het dit jaar aanpakken?
Neurowetenschappers hebben ontdekt dat mensen in staat om zijn om nieuwe hersencellen aan te maken. Met een investering van slechts twee uur kunt ook u uw hersenen trainen, zo blijkt uit een artikel van wetenschapsjournalist Reinoud de Jongh. Niet veel toch als u bedenkt dat u daarmee uw geest jong, scherp en alert houdt?
Bazen zijn op zoek naar goede medewerkers, en dat is niet makkelijk. Medewerkers zijn veeleisend. Ze willen goed werk, goede arbeidsvoorwaarden en prettige collega’s. Medewerkers willen ook een goede baas. Daarbij gaat het niet alleen om iemand met veel kennis en inzicht. Net als iedereen willen ze een leidinggevende met een goede ‘grondhouding’, In deze natte zomer is de jonge pup van mijn buurman boer een belangrijke inspiratiebron.
De bewoners van de VS zijn gesteld op snelheid en gemak. Het is daarom niet verwonderlijk dat het concept van 'fast food' hier is uitgevonden en geperfectioneerd. Vandaag neem ik een kijkje in de keuken van de grooste fast foodketen in de wereld.
Het is algemeen bekend. De Amerikanen leven op gespannen voet met alcohol. In de jaren dertig werd het land helemaal drooggelegd. Tot grote opluchting van menig burger werd deze draconische maatregel destijds na enkele jaren - waarin de Maffia groeide als kool - weer opgeheven. De regelgeving varieert van staat tot staat. In Pennsylvania slaat de burger zijn drank in via staatswinkels. Terwijl in andere staten drank vrij verkrijgbaar is. En zelfs per county wijken de regels af.