Volgens "The Secret" scheppen we de wereld met onze eigen gedachten. Ben je ontevreden over de wereld, dan is het je eigen schuld. Overnames, reorganisaties en ontslagen leiden voor veel managers en medewerkers tot persoonlijke drama's, terwijl bestuurders flinke beloningen krijgen. Een kwestie van positief denken?
Ooit zat ik met een groepje verkooptrainers aan tafel. Eén van de trainers zei met een blik in de ogen of hij zojuist het ‘licht’ had gezien: "Jeetje wat ik vandaag toch heb ontdekt. Verkopen is gewoon een kwestie van gunnen!" Iedereen knikte instemmend. Sindsdien heb ik het nog vele malen gehoord en gelezen. De vraag is dus gerechtvaardigd: "Is verkopen niet meer dan een soort Idols? Een competitie waarin de aardigste verkoper meestal wint?"
Klantgerichtheid in de zorg lijkt (nog) een keuze. Maar de werkelijkheid anno 2007 is anders. Organisaties & professionals kunnen het zich niet meer veroorloven om niet consequent aan klantgerichtheid te werken. Zorgorganisaties worden steeds meer blootgesteld aan marktwerking en de daarmee samenhangende veranderingen in de financiering. Klantgerichtheid is voor zorgorganisaties & professionals verworden van luxe tot noodzaak...
Wie is er tegenwoordig niet voor e-learning? Hét middel bij uitstek om op een snelle, efficiënte en effectieve manier het leren in het onderwijs en in organisaties te bevorderen. Toch worden er door professionals uit de trainingindustrie ook serieuze vraagtekens geplaatst bij de mogelijkheden van e-learning? Drie mythen zijn deze week in Orlando door Elliot Masie op ‘Learning 2007’ geformuleerd.
De drukjacht op wilde zwijnen op de Veluwe houdt de gemoederen behoorlijk bezig. Moet er een drukjacht komen of moeten we een ‘eerlijke’ strijd met de natuur aangaan en de jagers in de bosjes laten wachten tot zij een zwijn voor de loop krijgen. Als het om de olifantjes in organisaties gaat, dan is dat voor mij een eenvoudige keuze.
Mensen ergeren zich dood aan ongevraagde telefoontjes – natuurlijk altijd onder etenstijd – van bedrijven. Maar deze ergernis weerhoudt vooral energiebedrijven en telefoonmaatschappijen er niet van om vrolijk door te gaan met hagel op een mug af te vuren. Het ergste is dat deze organisaties kennelijk niet in staat zijn om te leren van hun eigen ervaringen.
‘De stukadoor kon deze morgen niet werken, hij was gisterenavond blijven plakken.’ Dit citaat van Willem Frederik Hermans drukt het ongenoegen uit, dat er bij werkgevers nog steeds kan bestaan als het om verzuim gaat. Toch blijkt dat organisaties verzuim echt kunnen aanpakken. Niet door meer regels en procedures. Wel door verzuim als gedrag op te vatten. Benut de verzuimverknallers om de productiviteit van de eigen organisatie te verhogen.
Geschiedenis: Het: Gemeenschappelijk Begeleidings Instituut Ondernemingsraden (GBIO), is in 1975 opgericht door de Stichting van de Arbeid (STAR), in opdracht van de Sociaal Economische Raad (SER). Het bestuur bestaat uit vertegenwoordigers van de centrale werkgevers en werknemersorganisaties.
Voor kenniswerkers is jezelf blijven ontwikkelen geen luxe maar noodzaak. Vooral het leren door te werken neemt aan betekenis toe. Veel professionals denken ten onrechte dat leren vooral plaats moet of kan vinden in de comfort zone. Een veilig leerklimaat... Toch blijkt het ook nuttig te leren in de discomfort zone. Of nog beter: zoek de juiste afwisseling om effectief te leren in de comfort- en de discomfort zone...
Sherita Narain, directeur-eigenaar van Thermen Holiday in Schiedam, is zaterdag uitgeroepen tot Zwarte Zakenvrouw Nederland 2007. Mooi voor haar natuurlijk. Of niet? Had ze gewoon Zakenvrouw van het Jaar moeten worden of gewoon niks? Mijn stelling: de verkiezing Zwarte Zakenvrouw van het Jaar is een prima idee! Nairan is namelijk allochtoon ('zwart'), vrouw en succesvol. Dat is een beter rolmodel dan het slachtoffer uithangen.
Op steeds meer posities in bedrijven voelen medewerkers de concurrentie, die met ambitieuze targets verslagen moet worden. De Indianenopperhoofden zeiden al dat ze meer en betere Indianen nodig hadden om van de blanken te winnen. Maar Nederland kampt weer eens met krapte op de arbeidsmarkt, dus daar zit geen oplossing en is de aandacht gericht op ‘retention’.
Ondanks de massale deelname aan het formele onderwijs (scholing, trainingen e.d.) hebben verreweg de meeste professionals de ervaring dat je het meeste leert in de praktijk. Sterker nog. Op de vraag waar je de meest indringende leerervaring hebt opgedaan, wordt door negentig procent van de respondenten 'de praktijk' genoemd. Toch is er in organisaties meer belangstelling voor trainingen dan voor het bevorderen van leren in de praktijk.
Niet te filmen, medewerkers die geen maat kunnen houden met hun privé –zaken tijdens het werk. Ze verpesten het voor de rest van hun collega’s.
Even een paar minuten per dag op privé-sites kijken, is voor de meeste werkgevers geen probleem. Maar pure diefstal van enkele uren werktijd per dag, is te gek voor woorden.
Pas las ik een commentaar van een verkoopexpert ergens op het internet. Hij vertelde dat hij zich ergerde aan al die mailings van loterijen. Het was voor hem allemaal te veel en te schreeuwerig. De gouden enveloppen vallen bij hem niet in de smaak. Hij vond het drie keer niks. Nee, u moet het vooral anders aanpakken: persoonlijk met uw potentiële klanten communiceren, één op één! Dat werkt veel beter.