Vandaag sprak ik een goede vriendin . Zij had vanmorgen haar jaarlijks (v)eroordelingsgepsrek met haar leidingevende. Zij was zwaar telleurgesteld en onaangenaam verrast. Ze vervolgde het gesprek: Je moet weten, ik heb al meer dan dertig dienst jaren en daarvan al 28 jaar lang een zeer goede beoordeling verdiend.
Met Sint en Kerst in beeld, is het ook weer tijd voor beoordelingen. Net als met cadeautjes kan je blij zijn met je beoordeling, of juist helemaal niet. Dan ben je kwaad, omdat je baas niet ziet welke bijdrage en inzet je leverde. Misschien heb je het ook wel eens meegemaakt: een onrechtvaardige, slechte beoordeling.
Veel managers besteden 80% van de tijd aan 20% van de professionals die het slechtst presteren. Maar al te vaak is de 'beloning' voor toppers dat ze weinig tot geen aandacht krijgen. Terwijl het met toppers mogelijk is om de gemiddelde prestatie van de organisatie te verbeteren. Dat levert meer op dan teveel tijd en middelen besteden aan professionals die het minst bijdragen aan de prestaties van de organisatie.
Er zijn nogal wat mensen – vooral presentatiedeskundigen – die vinden dat je geen presentaties moet geven met PowerPoint. Inderdaad je redt een slechte presentatie nooit met PowerPoint. Anderzijds kunnen de dia’s een waardevolle aanvulling op uw boodschap zijn.
Sturen op gedrag is vertrouwd voor veel managers. Ze doen dat om organisatieresultaten te boeken. Dat blijkt echter niet mee te vallen. Sturen op gedrag is een bijna klassieke managementverknaller omdat er nog steeds veel verwarring blijkt te bestaan tussen gedrag en resultaten. Met vaak verkeerde beslissingen en een toename van de subjectiviteit in het aansturen van professionals als gevolg. Lees hoe het mogelijk is om meer performance te managen.
Pieter Frijters is één van de - zo niet dé - beste presentatietrainer van Nederland. Vrijwel dagelijks traint hij groepen directeuren, managers en anderen die regelmatig een voordracht, presentatie of speech moeten houden. Ook een aantal Managersonline.nl-lezers, want hij adverteert al sinds 2001 vrij uitgebreid op deze site. Wat maakt hem zo succesvol?
Klanten en professionals nemen het vrijwel onmiddellijk waar. Heerst er in een organisatie een positieve of een negatieve sfeer? Is een klant werk of een kans om goede service aan te bieden? Ons land wordt niet gekenmerkt door het benadrukken van het positieve in mensen en situaties. Op zich is dat natuurlijk geen probleem. Maar al te negatief heeft een verkeerde impact op de prestaties van de organisatie en de professionals. En in die zin heeft het wel degelijk zin om optimisme te versnellen.
Outdoor is toch geen hype. Nog steeds komen er nieuwe aanbieders op de markt en het lijkt inmiddels normaal om regelmatig met je team op avontuur te gaan. Het ouderwetse bedrijfsuitje is nu teambuilding, dus af te boeken op het opleidingsbudget. Maar hoe avontuurlijk wil je zijn?
Het verkoopgesprek is goed verlopen. U mag een offerte uitbrengen. Hoera! Nu nog even snel de offerte de deur uit en de zaak is in kannen en kruiken. Of toch niet? In dit artikel vindt u zeven manieren waardoor uw offerte snel in de prullenbak belandt.
Beperkingen kunnen belemmeringen zijn. Toch kunnen de beperkingen die u tegenkomt in uw werk ook juist bijzondere mogelijkheden bieden. Deze weblog is hiertoe een bijzonder experiment. Terwijl ik dit schrijf, leg ik mijzelf een beperking op. Er ontbreekt een essentieel element in dit stuk. – ik zeg nog niet welk. Deze beperking heeft effect op mijn schrijfstijl en tegelijkertijd ontwikkel ik mijn vindingrijkheid. Door het te lezen bent u deelnemer in het experiment.
Trainingen worden vaak gegeven door mensen die expertise hebben ontwikkeld op een bepaald terrein. Met hun expertise lijken ze prima geschikt om deze kennis door te geven aan anderen, bijvoorbeeld via een training of een presentatie. Althans dat is een algemeen heersende opinie. Uit onderzoek van de American Society for Training & Development (ASTD) blijkt dat deze aanname onjuist is.
Oscar Wilde verwoordt de Nederlandse overlegcultuur treffend: ‘De kunst van een goed gesprek is alles aanroeren en op niets diep ingaan.’ Managers ervaren ook vaak problemen om directe feedback te geven. Onvrede over de prestaties en het gedrag van medewerkers wordt vaak zo indirect gecommuniceerd dat er niets verandert. Met als gevolg: veel overbodige ergernissen en niet zelden een negatieve impact op de organisatieresultaten. Vermijdende feedback als verknaller.
Het is tijd voor sociale exploitatie.
Het Nederlands bedrijfsleven heeft behoefte aan nieuw leiderschap.
Leiderschap dat zich richt op menselijk kapitaal, met focus op vergroten van kennis en het aanleggen van open netwerken tussen bedrijfsleven, universiteiten en andere kenniscentra.
Fred Lee is de auteur van een inspirerend boek over klantgerichtheid. Via verschillende invalshoeken belicht hij het belang van klantgerichtheid in de zorgsector. Ook demonstreert hij met een juiste mix van onderzoek en best practices, hoe klantgerichtheid in de zorg structureel kan worden verbeterd. Een belangrijk uitgangspunt voor hem is dat pecepties van klanten belangrijker zijn dan de uitkomsten van de behandeling. Maar dan moet je wel een idee hebben van wat patiënten belangrijk vinden...