Stoort u zich ook regelmatig aan vergaderingen waarin veel te veel gepraat wordt? Vergaderingen vol discussies die onnodig lang uitlopen of die over onderwerpen gaan die niet ter zake doen?
Even een vraagje: wat is er terechtgekomen van al uw fraai goede voornemens? Als u bent zoals veel andere mensen, dan is het antwoord waarschijnlijk: niet zoveel. De kans is groot dat u de methode ‘met grote sprongen, snel resultaat boeken’ hanteerde. In de praktijk blijkt het niet te werken. Wat dan wel?
E-mail is een prachtige manier om in het zakelijke verkeer contact met elkaar te onderhouden. Op die manier bent u 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Maar… er zijn natuurlijk ook momenten dat u druk bent met andere zaken, zoals met uw vakantie of een zakenreis. Wat doet u dan? U stelt eventjes vlug een automatisch berichtje in.
Vrijwel elke verkoper of adviseur hoort zijn klanten met enige regelmaat zeggen "ik wil erover nadenken". De verkoop gaat voorlopig niet door. Tot overmaat van ramp komt van uitstel vaak afstel. Hoe voorkomt u op een zijspoor te belanden?
De werkvloer is een van de meest logische plekken om je liefdespartner te ontmoeten. Dat is vanzelfsprekend, want op het werk zie je elkaar vaak en kun je elkaar goed leren kennen. Bijna de helft van de Nederlandse werknemers zegt wel eens een kantoorromance te hebben gehad. Toch is zo’n relatie niet altijd even gewenst. Het kan de onderlinge verhoudingen danig verstoren. Steeds meer bedrijven stellen regels op met betrekking tot liefdesrelaties op het werk. Maar ja, werken dat soort regels wel?
In oude verhalen komen allerlei vreemde gedrochten en figuren voor. Je denkt dat ze verzonnen zijn, maar men geloofde echt in het bestaan van deze zogenaamde monsters. En ook nu lijken sommige van die verhaalfiguren nog echt voor te komen in onze organisaties. Als u er teveel van herkent, wordt het hoog tijd dat u er een exorcist bij haalt.
Managers zijn stoere mannen en vrouwen en ze zijn niet bang, zeker niet voor medewerkerstevredenheidsonderzoeken want ‘daar kan je alleen maar van leren’. Als dat werkelijk zou gebeuren, dan hoeft ook niemand bang te zijn. Maar wat mij betreft weigert iedere manager om aan dit soort onzin mee te doen.
Geluk kan worden omschreven als de mate waarin levensvoldoening wordt ervaren. Geluk blijkt een universeel concept te zijn en komt als woord voor in alle talen van de wereld. Ook blijkt geluk onder meer te worden bepaald door de behoefte aan gezelschap (uitgezonderd je baas). Hoe is dat voor jou?
Veel mensen hebben het idee dat zij het meest leren van de fouten die zij maken. Zij menen dat zij zich voortdurend ontwikkelen door trial and error. Door vallen en opstaan worden ze steeds bedrevener in hetgeen ze doen, denken zij. Bij het observeren van mijn jongste zoon ontdekte ik dat dit een onjuiste gedachtegang is. Het zijn niet de fouten waar we het meest van leren; het zijn onze successen!
Natuurlijk is werken niet voor iedereen een feest. Maar het is slim niet uitsluitend de nadruk op stressbronnen te leggen. Ga na waar jij in het werk energie van krijgt (energiebronnen). Een uitstekende basis om werken als een feest te ervaren. Met positieve gevolgen voor de organisatie en uiteraard voor jezelf!
Hoe vaak beslist u als manager op basis van uw intuïtie? Veel artikelen en theorieën dagen u uit om meer te managen met gevoel en meer te vertrouwen op uw intuïtie. Maar wat is uw intuïtie waard? En dan is het nog de vraag of we beter kunnen vertrouwen op die van u of die van mij.
Het Britse Institute of Leadership and Management deed recent onderzoek onder 1500 managers. De onderzoekers concludeerden dat werknemers meer waardering hebben voor managers die een ‘harde aanpak’ voorstaan. Betekent dit dat medewerkers simpelweg op hun donder willen krijgen? Gaan we misschien weer terug naar de middeleeuwen waar (lijf)straffen hoog in het vaandel stonden?
Nederlandse organisaties besteden circa 1,9 miljard Euro aan opleidingen en trainingen. Managers grijpen in hun streven om de prestatie van professionals én organisatie continu te verbeteren massaal naar opleidingen en/of trainingen. Helaas worden al te vaak trainingsresultaten in plaats van de gewenste organisatieresultaten geboekt. Het inzetten van trainingen om organisatieresultaten te realiseren kan een kostbaar misverstand blijken te zijn.