Vroeger in de goeie ouwe tijd wist je één ding zeker: voor elektriciteit was je afhankelijk van het locale energiebedrijf. Je had geen keuze. Tegenwoordig met die vrije marktwerking is dat allemaal anders. De consument baadt in weelde dankzij die geweldige marktwerking.
Maakt u het soms ook mee dat vergaderingen urenlang duren zonder duidelijk resultaat? Of dat mensen met de verkeerde verwachtingen naar een vergadering komen?
Alleen al deze week maakte de pers melding van drie grote projecten met veel problemen: de ICT-projecten bij de Belastingdienst, de Roertunnel en de verbouwing van het Rijksmuseum. De resultaten deugen niet, het kost nog meer tijd en nog meer geld.
Hoe vaak maakt u mee dat een omvangrijk project volgens afspraak wordt afgerond?
Verandering is het enige blijvende proces in ons leven. Elk levend wezen dat zich in de natuur niet weet aan te passen is vroeg of laat ten dode opgeschreven. Onze evolutie zorgt ervoor dat we situaties doorleven en eigen maken om een completer mens te worden.
Ook in ons werkzame leven zijn veranderingen aan de orde van de dag.
Klanten zijn soms een tikkeltje vaag. Vaagheid is een wankele basis voor geslaagde verkoopgesprekken. Gelukkig is er een simpele methode om meer duidelijkheid te verkrijgen. Stel inhaakvragen.
Is het u ook wel eens opgevallen dat sommige mensen ‘reactief’ zijn ingesteld? Ze reageren op wat u zegt. Ze staan onvoldoende stil bij de impact van hun reacties. In plaats van te reageren, doen verkopers er verstandig aan te antwoorden.
‘Waar MBA-ers komen verdwijnen banen en worden reorganisaties doorgevoerd ter meerdere eer en glorie van de aandeelhouderswaarde. Achter hun bureau sturen ze op cijfers. Ze laten een slagveld achter en strijken toch een geweldige bonus op.’
Is dit een vooroordeel over managers met een MBA of is het toch werkelijkheid?
Als het waar is wat de media schrijven, grijpt voetballegende Johan Cruijff de macht bij voetbalclub Ajax. Vanuit managementperspectief zou dat interessant zijn. Krijgt 'de man uit het veld' de club er weer bovenop, wat beroepsmanagers niet lukte? Hij kan een schitterend rolmodel zijn voor professionals in welke sector dan ook.
Even een vraagje: wat is er terechtgekomen van uw goede voornemens? Als u bent zoals veel andere mensen, dan is het antwoord waarschijnlijk: niet zoveel. De kans is groot dat u de methode ‘met grote sprongen, snel resultaat boeken’ hanteerde. In de praktijk blijkt het niet goed te werken. Wat dan wel?
Las u ook dat veel handelingen van verpleegkundigen overbodig zijn? Onderzoek geeft aan dat het bijvoorbeeld helemaal niet nodig is de huid schoon te maken voordat je een injectie krijgt. In het kader van de efficiency moet je deze handeling dus schrappen.
Hoe zit het met de overbodige handelingen van managers? Ook allemaal afschaffen?
Terwijl u dit artikel leest, is de kans groot dat een verkoper ergens in het land bezig is zijn verkoopgesprek grondig te verzieken. Er zijn namelijk heel wat verkopers die aan hun prospect de vraag stellen: "Bent u tevreden over uw huidige leverancier?" Wat is er mis met deze vraag?
Kijkt u regelmatig naar de TV? En zapt u niet weg als de onvermijdelijke reclameblokken op uw beeldscherm verschijnen? Dan hebt u deze commercial vast wel eens gezien. Het begint met enkele verdwaasde klanten in wat zo te zien discountzaken zijn. Een klant staat er beteuterd bij terwijl een verkoper passeert die nonchalant opmerkt "mijn collega komt zo bij u..!" Het laatste shot is wel heel erg triest...
Net als veel Nederlanders houd ik erg van cabaret. Maar natuurlijk niet van alles. De Lama’s bijvoorbeeld spreken om verschillende redenen niet zo aan. En hier is het vooral interessant te melden dat hun populariteit voor ons werk slecht uitkomt. Sinds De Lama’s zo succesvol zijn hebben wij ineens minder mogelijkheden om managers naar meesterschap te leiden.