Een Mexicaanse collega consultant nodigde mij uit voor een feest en ik vroeg hem hoe laat het feest zou beginnen. Zijn antwoord was: ‘Als de mensen en de muzikanten er zijn, dan begint het feest.’ Ik had nog onvoldoende antwoord op mijn vraag, dus vroeg ik hem nogmaals hoe laat het feest zou beginnen. ‘Dat zeg ik Aart, het feest begint als de mensen en de muzikanten er zijn.’
Je hebt spam en spam. De grote bulk van de ‘spam’ gaat over medicijnen, luxe namaakartikelen, casino’s, allerhande hulpmiddelen waardoor je seksleven op slag zou verbeteren en meer van dat soort irritante rotzooi. En dan is er die andere spam verzonden door meer 'serieuze' zakenlieden.
Je bent deze uitspraak vast wel eens tegengekomen. Zelf werd ik er onlangs aan herinnerd in een reactie op mijn weblog "Verkopen gewoon een kwestie van keihard werken". De redenering is als volgt: "Voor verkopen heb je talent of je hebt het niet. Trainen heeft weinig zin. Zie het maar als een leuk dagje uit." Moet ik mijn trainingspraktijk opdoeken? Of heeft mijn bestaan toch nog zin?
Vedior is een Nederlands uitzendbureau dat wereldwijd actief is in 43 landen. Naast bemiddeling in het vervullen van tijdelijke vacatures en vaste aanstellingen, levert Vedior ook services op het gebied van human resources, outplacement en outsourcing. Verder worden ook trainingen aangeboden. In Nederland bestaat het `Vedior Netwerk` onder meer uit `De Onderwijs BV`, `Dactylo`, `Sapphire Technologies`, `Mailprofs`, `Talisman Software` en `SPARQ`.
Het is me al vaker opgevallen: verkopers lezen weinig boeken. In mijn trainingen stel ik soms de vraag: "heb je wel eens een boek over verkopen gelezen?" De reacties zijn voorspelbaar: "nee, daarvoor heb ik geen tijd!" Of: "Alsjeblieft zeg, die boeken zijn geschreven door theoretici, die nog nooit met hun voeten in de klei hebben gestaan. Daar heb je helemaal niets aan!" De gedachte dat je uit een boek niets kunt leren is wijdverbreid onder verkopers.
Willen uw verkopers ook zo graag meer verkopen? De meeste deelnemers aan mijn trainingen willen natuurlijk dolgraag meer verkopen. Daarvoor zijn ze op de training verschenen of gestuurd. Gelukkig heb ik over enthousiasme ook weinig te klagen. Maar….???
‘Alles is verkoop,’ beweert een vriend van mij die zeer succesvol is als ondernemer. En tegelijkertijd weten we allebei dat het ook om de kwaliteit van je aanbod gaat. Je vergeet nooit de miskoop die je deed omdat je je in liet pakken door een reclame of verkoper. Gebakken lucht in een prachtige verpakking en met de belofte op een rijk, gezond en gelukkig leven. Meestal herken ik het, maar ik ben toch weer in de val gelopen.
Het lijkt wel een vraag uit het Handboek Soldaat.
"Wat zijn kazernes?"
"Kazernes zijn radiografisch verbonden."
Op de vraag wat mensen zijn is een groot aantal van dit soort antwoorden te geven:
Op vakantie in zijn huis in Frankrijk is vrijdag de ondernemer en managementgoeroe Eckart Wintzen onverwacht aan een hartstilstand overleden. Hij was 68 jaar. Dat meldde een naaste medewerker zondag. Wintzen greeg de 'goeroe'-status dankzij zijn concept van 'delende cellen' die er op neer kwam dat organisatieonderdelen nooit te groot mogen worden.
U mag bovenstaande titel letterlijk nemen. Want blijkbaar wordt het bij een aantal bedrijven niet per definitie geapprecieerd als uw prestaties boven het bedrijfsgemiddelde uitsteken. Of die boodschap krijgt u althans.
Marx wist het al te vertellen, er zijn voor ieder bedrijf twee productiefactoren, arbeid en kapitaal. Maar het duurde tot eind vorige eeuw voordat het besef doorbrak dat de productiefactor "arbeid" zich anders gedraagt dan de productiefactor "kapitaal".
Op zaterdag 15 maart was de finale van de FD Career Challenge 2008, waar een part time MBA opleiding te winnen was bij Nyenrode ter waarde van 46.000 euro. Het slagveld waarmee men adverteerde voor deze wedstrijd voorspelde een bloedige en keiharde strijd tussen de finalisten, waarbij alles geoorloofd leek. Hoe competitief kunnen we in Nederland zijn, in opleidingen en in zaken?
Nederlanders houden van Belgen, ook in het bedrijfsleven. Inmiddels wordt één op de vijf AEX-fondsen geleid door een Belg. Andersom niet. Belgen mogen ons niet zo. Dat durf ik te stellen, want ik hoorde het gisteren letterlijk uit de mond van Rudi de Becker, CEO van Hagemeyer en Vlaming. Dat is mede de reden waarom zakendoen in België lastig kan zijn.