Bij uitgeefconcern Wegener (bekend van onder meer het Brabants Dagblad en de Gelderlander) moeten banen weg. De nieuwe eigenaar, Mecom, eist een hoger rendement. Redacteuren van de regionale krantentitels komen in opstand en dreigen zelfs 'de' krant een dag niet te laten verschijnen, een unicum. Toch moeten de Wegener-journalisten niet zeuren. Veel te lang beschouwden zij internet als een bedreiging in plaats van een kans. Met alle gevolgen van dien. Update:de journalisten krijgen toch hun zin.
Vindt u het ook niet gek dat in al die jaren dat ik trainingen verzorg, mij maar twee keer iets is gevraagd over de meetbaarheid van de trainingsresultaten? Een opmerkelijk detail hierbij was dat deze vraag evenzovele malen door iemand van de afdeling personeelszaken werd gesteld en niet zoals je zou verwachten door de direct belanghebbende: de sales manager. Zijn mensen niet geïnteresseerd in meetbare resultaten?
De afgelopen dagen werd ik een paar keer geconfronteerd met het begrip kwaliteit. Eerst viel mijn oog op een blog in HRlog, waar een blogger zich afvroeg hoe het zat met de kwaliteit van recruitment. Hij vroeg zich af of de kwaliteitssystemen als ISO, INK, 6 Sigma van toepassing konden zijn op recruitment.
Het is geen nieuws: moderne consumenten zijn behoorlijk mondige types. Ze zijn veel sneller met het spuien van hun gal. Dat is slecht nieuws voor bedrijven die in de fout gaan. Nog slechter nieuws is dat diezelfde ontevreden consumenten ook nog eens een publieke uitlaatklep hebben in de vorm van internet. Hoe beperk je dan de schade?
Bent u ook een beetje chagrijnig opgestaan vandaag? Met een kater van hier tot Siberië? Of bent u juist blij dat die maffe bende weer voorbij is? Ik behoor tot de eerste groep. Want onze jongens hadden me toch wel een lekker gevoel gegeven. Dat is nu volledig verpest door 'onze' Guus en zijn kameraden.
Nu heel het land, op een enkele uitzondering na, in de ban is van Oranje is het goed om eens te kijken waaraan het succes van onze Manschap aan toe te rekenen is. Teamwork, niks meer en niks minder.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Dat ervaarde ik een paar dagen geleden. En deze keer was het geen Nederlandse verkoper die aanleiding gaf tot fronsende wenkbrauwen. Nu gaat het over klantonvriendelijkheid op z’n Zweeds. Dat is een tikkeltje meer ingetogen, het eindresultaat is het zelfde.
De commissie Bakker, die door dit kabinet is ingesteld om met aanbevelingen te komen voor de arbeidsmarkt problematiek zal vandaag aan de regering rapporteren.
Op een netwerkborrel trof ik een manager van Ziggo aan. U weet het waarschijnlijk wel, Ziggo is een fusie tussen drie kabelbedrijven die allemaal Internet, telefonie en digitale televisie aanbieden. Even voor deze ontmoeting had ik het genoegen te vernemen dat de consumentenbond een speciaal adres had geopend om klachten van klanten van Ziggo te verzamelen. Op de eerste dag wisten duizenden klanten van Ziggo die brievenbus al te vinden.
Het slijk der aarde maakt de meest primitieve instincten in de mens los. Het idee van bergen geld doet menig hoofd op hol slaan. Dat bleek deze week opnieuw bij de run op staatsloten en een speciale actie van Kruidvat. Overigens is er niets nieuws onder de zon. Hebzucht is van alle tijden en windstreken. Het zit in onze genen ingebakken.
Als ik in een training bepaalde basisprincipes uitleg is er regelmatig iemand die zijn vinger opsteekt en zegt: "Je ziet dat helemaal verkeerd, bij mij werkt dat niet op die manier!" Meestal volgt er een verhaal waaruit zou moeten blijken dat ik onzin uitkraam. Dergelijke uitspraken vind ik ook met enige regelmaat terug in de reacties op mijn weblogs. Wat is er toch met deze personen aan de hand?
Ooit zei iemand tegen me "alles wat je voor niets krijgt is waardeloos en wordt als zodanig gewaardeerd." Daar zit wel een kern van waarheid in. Het is niet allemaal goud wat er blinkt. In dit artikel lees je meer over de keerzijde van het toverwoord ‘gratis’.
Op een netwerkborrel, in Brabant gaat netwerken zonder borrel niet, sprak ik laatst een DGA van een leuk bedrijf. Na de eerste kennismaking "Wat doe je?" sprak hij de legendarische woorden: "Ik denk niet dat ik je ooit nodig heb, want ik heb nooit problemen!".
Twee jaar geleden, tijdens het WK voetbal brak de Wuppie-gekte los. Nu probeert de grootgrutter uit Zaandam opnieuw de harten van de voetbalfans te veroveren met de Welpie. Helemaal gratis en voor niets. Nou ja, bijna, want je moet wel wat boodschappen inslaan. Maar dat waren we toch al van plan. Waarom heeft het woord gratis zo’n geweldige aantrekkingskracht?