Personeelbeleid, het is net sex. Iedereen heeft er verstand van, iedereen praat erover, maar de echte bevrediging wordt niet al te vaak bereikt. Daarom wat tips om wat meer bevrediging te halen uit uw personeel.
Het Nederlandse roeikoppel Kirsten van der Kolk/Marit van Eupen won goud in Beijing. Na dit fantastische succes mocht het paar opdraven bij Mart Smeets. Op een gegeven moment kwam hun persoonlijke relatie ter sprake. Mart veronderstelde dat het roeipaar, na zo’n intense samenwerking, een hechte vriendschap had ontwikkeld. De verbazing was groot toen de dames dit ontkenden.
Binnenkort begint het weer in veel bedrijven, het beoordelingsritueel.
HR of PZ stuurt een stapel papier naar alle leidinggevenden met het verzoek deze stapel ingevuld en wel voor eind november te retourneren.
Wist u het? Ik niet. Ik wist wel dat de wegenbelasting op een oldtimer (ouder dan 25 jaar) achterwege blijft, maar niet dat ook de bijtelling veel lager is dan op nieuwe auto's. Dat las ik onlangs op deze site. De bijtelling voor auto's ouder dan 15 jaar is gebaseerd op de economische waarde (dagwaarde) en niet op de nieuwwaarde. Dat maakt het wel heel aantrekkelijk een 'oudje' te gaan rijden. Een Rolls Royce bijvoorbeeld.
U kunt door het lezen van dit artikel in twee minuten ervaren hoe nieuw inzicht ontstaat op het moment dat U met een geoefende buitenstaander naar een (bedrijfs)situatie kijkt.
Waarom vragen we ons nooit af hoe het vroeger werd gedaan? Wie kan zich nog de oplossing herinneren van het ultieme managementvraagstuk dat door Alexander de Grote in een beweging werd opgelost: de gordiaanse knoop!
Op Brisk Magazine staan vandaag de tien meest gebruikte (flauwe) termen die in vacatureteksten worden gebruikt. Ook Managersonline.nl bericht erover. Het gaat steeds om woorden als 'zelfstandig', 'uitdagend' en 'dynamisch'. Weten de opstellers geen betere en originerele teksten te verzinnen? Je zou bijna denken dat iedereen hetzelfde moet zijn. Ik bied u graag wat suggesties aan voor alternatieve vacatureteksten.
Opeens was het daar. HR in de lijn. Waar het vandaan kwam weet geen mens meer.
Het moet ergens eind jaren ’80 begin jaren ’90 van de vorige eeuw zijn geweest. HR heette nog gewoon personeelszaken en in sommige bedrijven en organisaties werd de naam Sociale Zaken nog gebezigd.
Het maken van prijsafspraken -ofwel: een kartel vormen- is nadrukkelijk verboden in Nederland en Europa. En er worden flinke boetes opgelegd als de NMa er eenmaal lucht van krijgt. Bestuurders bleven persoonlijk tot nu toe buitenschot. Goed nieuws voor hen: dat blijft ook nog even zo. In elk geval tot 2010.
Langzaam maar zeker dringt de automaat een beetje door in Nederland. Inmiddels is een op de vijf nieuw verkochte auto's uitgevoerd met een automatische versnellingsbak. Maar dat is nog steeds weinig. Zelf heb ik nooit goed begrepen waarom er nog mensen in een schakelbak rondrijden. Waarom rijdt u niet in een automaat?
De afgelopen decennia is er geen enkele discipline meer aan verandering onderhevig geweest dan de P-afdeling.
Van een afdeling waar de zielige, onderdrukte medewerkers beschermd moesten worden tegen de grote boze bazen die alleen maar uitwaren op het grote geld en daartoe mensen als wegwerpartikel hadden gebombardeerd is HR uigegroeid tot een volwaardige partner van het management, die een sterke invloed heeft op het beleid en de strategie van de organisatie.
Niet de Volkskrant, niet NRC. Niet Elsevier of Vrij Nederland, nee, de beslissers van morgen lezen de Donald Duck. Studenten lezen in hun vrije tijd niet over wereldproblemen of intellectuele vraagstukken, maar verdiepen zich liever in de avonturen van Kwik, Kwek, Kwak en hun 'gekke oom' Donald Duck.
Juist nu er een geweldig tekort aan ervaren managers dreigt te ontstaan wordt het tijd wordt dat HR een gewaardeerde en strategische business partner wordt in plaats van het buitenbeentje dat het nu vaak is. En varkens zouden moeten leren vliegen.