Mijn vorige weblogs zijn prima gelezen en hebben veel reacties opgeroepen. Fijn! Het onderwerp leeft kennelijk. Toch zijn er ook wat misverstanden ontstaan. Voordat ik verder ga met de serie die ik voor ogen heb, wil ik deze misverstanden uit de wereld helpen.
In zijn blogs is mijn gewaardeerde college Hoetmer een betoog aan het houden tegen klantgerichtheid. Tijd dus voor een tegen offensief, want klantgerichtheid is de dobber waar uw bedrijf op drijft.
Klantgerichtheid is een afgekloven begrip, een cliché, waar u weinig tot niets aan hebt. Er kleven teveel mitsen en maren aan, zie mijn salesblog van enkele dagen geleden U vindt de komende tijd aanknopingspunten in een serie artikelen speciaal voor professionele dienstverleners. De vraag dringt zich op: is er een alternatief? En zo ja, hoe ziet dat er dan uit?
Wanneer is deze term ooit in zwang geraakt? Ik het geen idee hoe u erover denkt, maar ik kan het woord niet meer horen. Alles moet tegenwoordig klantgericht. Dus is alles en iedereen klantgericht van de megasuper tot klantgerichte stroom aan toe. En natuurlijk alles wat er tussenin zit. Het woord heeft zijn betekenis verloren.
In het Financieele Dagblad pleit een IBM-medewerker voor een e-mailvrije wereld. Volgens Luis Suarez is het een vervelend en inefficiënt medium. Wie na twee of drie weken terugkomt van vakantie, schrikt zich rot van de hoeveelheid e-mails die hij moet beantwoorden, zo redeneert hij. Daar heeft hij wel een punt. Plus: vijf tips voor efficiënt e-mailbeheer.
Nu de kogel door de kerk lijkt te zijn en er tussen de sociale partners een akkoord is om geen akkoord te sluiten over het ontslagrecht, maar slechts een grens wordt gezet aan de hoogte en duur van een ontslagvergoeding, is het voor iedereen die € 75.000 of meer verdient (en ook krijgt) zaak om deze regeling te gaan omzeilen. Onderstaand een paar tips.
Wat u als eerste en als laatste schrijft (of zegt) blijft vaak het langst hangen. Alles wat daar tussenin zit, krijgt minder aandacht. Dat merk ik soms ook met mijn weblogs. Bedenk een prikkelende titel en succes is gegarandeerd. Andersom is ook waar: bedenk een duffe titel en niemand besteedt aandacht aan u wat vertelt. De vraag is: hoe trekt u de aandacht zonder verkeerd begrepen te worden?
Naar processen in organisaties kijken vanuit een extern perspectief is actueel zo blijkt deze zomer (18 juni) in het FD. Baptiest Coopmans (Raad van Bestuur KPN) betoogde daar dat KPN bij IKEA moest gaan kijken om te leren hoe ze hun klant informatie en processen op orde konden krijgen.
Mensen leven in twee werelden: de sociale en de zakelijke wereld. Wij schakelen meestal moeiteloos tussen de ene en de andere wereld. Maar hoe zit het wanneer je de banden met je klant strakker probeert aan te halen? Wat zijn dan de risico’s?
Voor u heeft het vaak grote voordelen vaste relaties met uw klanten aan te knopen. De verkoopkosten dalen en u hoeft niet telkens naar nieuwe klanten te zoeken. Met een grote groep loyale klanten lopen de zaakjes gesmeerd. Kortom het loont om stevige banden aan te knopen met uw klanten. Of toch niet?
Je ziet ze regelmatig verschijnen bij Business Clubs, klantenavonden en congressen, de voetbalcoaches die komen vertellen hoe teamgeest kan worden gecreëerd. Jaren terug Barry Hughes en meer recent Co Adriaanse, Louis van Gaal en Foppe de Haan.