In mijn vorige weblog heb ik het belang voor bedrijven onderstreept om zichzelf te onderscheiden van anderen. Het loont een paarse koe te zijn in de kudde van zwartbonte koeien. Het is dus hoog tijd voor een voorbeeld. Multisterrenkok Gordon Ramsay steekt met kop en schouders uit boven zijn concurrenten. De Schot is in het bezit van 10 Michelinsterren en scoort hoge kijkcijfers op TV. Wat is kenmerkend voor zijn aanpak?
Nu de pessimisten de overhand hebben en de self fullfilling prophecy over een depressie uit lijkt te gaan komen is het nuttig om enkele tips te geven om deze recessie de baas te kunnen zijn. Tenminste, als ook u gelooft in een nakende recessie.
Mensen hebben de neiging elkaar te imiteren. Meelopen met de kudde geeft een veilig gevoel. Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn. Vaak leidt het tot meer van hetzelfde of hetzelfde maar dan een fractie beter of anders. Het is een vals gevoel van veiligheid. In de verkoop en marketing bereik je daarmee in het gunstigste geval gemiddelde resultaten. Zullen wij samen eens bekijken hoe het anders kan?
Een paar weken geleden schreef ik enkele salesblogs over de dood van het begrip klantgerichtheid. Daarmee maakte ik een grote fout. Wat ben ik toch een sufferd. Ik beweerde dat klantgerichtheid als begrip had afgedaan, verworden was tot een holle frase. Dat is niet juist: het hele concept van klantgerichtheid getuigt van een ongekende onnozelheid.
In mijn jonge jaren kreeg ik verkering met een meisje waarvan de vader sportleraar bleek te zijn. Al snel wilde hij mijn tennisprestaties wel eens beoordelen en ja hoor, daar viel veel aan te verbeteren. De wijze waarop ik het racket vast hield moest anders, de manier waarop ik mijn voeten zette was niet goed en mijn slag moest meer een schwung krijgen en ook een doorbeweging maken nadat ik de bal geraakt had.
ABN Amro en Fortis Nederland zijn genationaliseerd, onderdeel van de Nederlandse overheid. Dat was nodig om het vertrouwen in het banksysteem te behouden. Maar het heeft ook een keerzijde.
Vraagt u zich ook wel eens af wat er wel en niet mag bij het maken van reclame? Hoever kunt u bijvoorbeeld gaan met het maken van productvergelijkende reclame? En hoe zit het met het beeldmateriaal? Wie is daarvan de eigenaar? Zo maar een paar vragen. Uit de voorbeelden in dit artikel blijkt dat sommige marketeers en ondernemers er veel te lichtzinnig over denken.
Veel verkopers en professionals hebben een hekel aan koude acquisitie. In de volksmond noemt men dit ook wel acquisitieangst. Is het angst? Natuurlijk niet altijd. Er zijn zat mensen die zonder schroom de telefoon pakken en een gesprek aanknopen met een vreemde. Helaas worden ze vaak afgewezen. En dat is niet leuk, maar hoort er bij. Dus krijgen ze vanzelf een hekel aan koud bellen. Maar waarom wijzen mensen u af?
Is de bankencrisis nog maar net begonnen of zijn de reddingsplannen in de VS en Europa het begin van het einde daarvan. Niemand die het weet. Staat uw geld wel veilig? Update: We hebben een e-mail van SNS
In een eerder blog schreef ik dat voetbalcoaches nog heel wat kunnen leren van managers van bedrijven op het gebied van teambuilding. Dat neemt niet weg dat bedrijven en organisaties nog steeds veel kunnen leren van sport en met name topsport.
Hebt u begin deze week uw aandeeltjes Fortis voor een habbekrats de deur uit gedaan? Bent u bang dat uw bedrijf de moeilijke tijden niet overleeft? Dat verkopen nog moeilijker wordt dan het al was? Dan heb ik een positieve boodschap voor u.
De nieuwe economie? Omdat de kredietcrisis momenteel het nieuws beheerst en de ene deskundige na de andere zijn verhaal doet, kan ik niet achterblijven. Niet dat ik deskundig ben op economisch gebied, daar moet je echt andere mensen voor hebben.
"Rare jongens, die mensen" dacht ik, toen ik deze week voor de zoveelste dag op rij met gefronste wenkbrauwen de kranten, de blogs, de RSS feeds en zo voorts had doorgenomen. Waarom reageren we allemaal zo emotioneel en zo weinig rationeel?
Traditioneel ingestelde mannen (die vinden dat er verschillen zijn in de rollen van man en vrouw) verdienen aanzienlijk meer dan 'moderne' mannen (die vinden dat ze precies hetzelfde zijn als vrouwen). De conclusie lijkt simpel: ga traditioneel denken! Inderdaad.