Het rookverbod in de Horeca wordt steeds meer aangevochten en het begint er op te lijken dat het een keiharde strijd gaat worden tussen een minister die kost wat kost haar oren wil laten hangen naar de antirooklobby.
Met talent inzet in projectomgevingen lijkt het wel of er iets vreemds aan de hand is. Zodra Nederland moet voetballen heeft vrijwel iedereen een mening over welke voetballer, waar, wanneer en voor welke tijdsduur ingezet moet worden. Iedereen snapt dat een elftal niet volledig uit bijvoorbeeld spitsen kan bestaan. Maar zodra het over de bezetting van bijvoorbeeld projectteams gaat, dan lijkt het helemaal mis te gaan, en worden teams te eenzijdig samengesteld.
De Amerikaanse overheid staat op het punt om General Motors (bekend van Opel, Chevrolet en Saab) van het faillissement te redden. Vooral de Democraten zijn daarvoor, maar aangezien de nieuw gekozen president Obama en de nieuw gekozen Congres-leden pas in januari 2009 aantreden, hebben Republikeinen nog de nodige macht. En die willen geen reddingsplan voor de automobielsector in de VS. Terecht.
Deze week, het zal niemand ontgaan zijn, heeft Minister Vogelaar, zoals het zo netjes heet, haar portefeuille ter beschikking gesteld. Naast de politieke consequenties heeft deze zaak ook een aantal interessante HR elementen.
Talent, creativiteit en kennis. Belangrijke ingrediënten in onze kenniseconomie. Slimme ondernemers creëren voor haar werknemers een omgeving en situatie waarin talent kan groeien en bloeien. Een belangrijke groep wordt hier veelal over het hoofd gezien, niet erkend of domweg als te lastig ervaren. Of wellicht omdat deze vorm van talent niet frequent voorkomt. De hoogbegaafde. Dat is jammer, en een gemis van unieke creatieve-, innovatieve- kenniscapaciteiten.
Hebt u zich wel eens afgevraagd hoeveel tijd verkopers werkelijk aan verkopen besteden? Ik bedoel dus dat ze hun klanten in de poppetjes van hun ogen kijken en druk bezig zijn hun product of dienst aan de man te brengen. Houd u stevig vast en nestel uzelf diep in uw stoel zodat u niet kunt vallen. De netto verkooptijd bedraagt slechts 11%! Dit roept prangende vragen op: wat is de oorzaak? En netzo belangrijk: wat kunt u er aan doen?
Het redden van banken en verzekeraars door de westerse overheden is een grote vergissing. Het zorgt ervoor dat slecht presterende banken beloond worden en goed presterende banken gestraft. Dat zegt beursgoeroe Jim Rogers in een interessant interview met Quote.
Het ontslagrecht is voor de meeste politici een beladen onderwerp, voornamelijk uit vrees voor electoraal verlies. Het voortdurend verblijf op het blauwe pluche telt voor veel politici zwaar en voor politieke partijen is zetelbehoud belangrijker dan visie en zelfs ideologie.
Het vertrouwen van de banken heeft de laatste maanden een flinke deuk opgelopen. Dat is geen nieuws. De mannetjes en vrouwtjes in grijze streepjespakken waren te druk bezig met hun super ingewikkelde financiële constructies. Uiteindelijk begrepen ze er zelf ook geen snars meer van en dus mocht vadertje staat opdraaien voor de misère die ze zelf hebben aangericht. Maar er is meer wat deze lieden niet begrijpen.
Nu iedereen, nou ja bijna iedereen, meent dat we in een ernstige crisis zitten, is wel handig om een paar tips te geven om sterker uit deze crisis te komen.
De huidige chief financial officer, Peter Voser, wordt vanaf 1 juli 2009 de nieuwe bestuursvoorzitter van de Royal Dutch Shell. Voser volgt Jeroen van der Veer op als topman van het Nederlands-Britse concern. Het had ook Linda Cook (vrouw dus) kunnen worden. Maar niet dus.
U hebt ze vast wel eens ontvangen: e-mailtjes met de blijde boodschap dat u een prijs hebt gewonnen in een loterij. U bent de uitverkorene! Natuurlijk trapt u er niet in. Het is bedrog. Toch zijn er mensen die er wel in tuinen, zo’n slordige 300.000 (!) Nederlanders per jaar. Zijn ze blind? Zijn ze achterlijk? Wat bezielt deze mensen?
Gisteren heb ik met belangstelling een aflevering van RADAR bekeken.
Normaal ben ik niet zo’n TV adept, maar ik zag dat RADAR aandacht zou gaan besteden aan Ziggo, een bedrijf waar ik dankzij het inzicht van de plaatselijke overheid aan overgeleverd ben voor Internet en TV.
Markten zijn ruwweg verdeeld in 3 categorieën: de top, het midden en het lagere segment. De laatste jaren is er een ontwikkeling gaande waardoor het middensegment in toenemende mate problemen ondervindt. Het midden laat zijn oren teveel naar de klanten hangen, durft niet te kiezen. De uitersten gaan hun eigen weg en verzamelen een trouwe schare fans.