Het meest typische aan de huidige conjunctuur is dat het verband tussen de economische realiteit en de stemmingmakerij eromheen volkomen zoek is.
We hebben dus de keuze: meehuilen met de wolven in het bos, of ons afvragen wat er in ons bedrijf/in onze branche precies aan de hand is.
Heeft u ook gekeken naar de inauguratie van President Barack Obama? En vond u het net zo indrukwekkend als ik? Waardoor kwam dat eigenlijk? Was dat door wat hij zei of door hoe hij dat zei? Een telefoontje van een journalist dinsdagavond zorgde ervoor dat ik daar eens dieper over na ging denken. Het resultaat van mijn overpeinzingen heb ik meteen voor u uitgewerkt.
Nu de kredietcrisis zijn invloed op de wereldeconomie heeft en recessies dreigen of al actueel zijn, is een strategische visie op personeel meer dan ooit noodzakelijk.
Wat doet u met klussen die u niet leuk vindt? De kans is groot dat u ze uitstelt. Het is een belangrijke reden waarom verkopers zo weinig resultaten boeken met koude acquisitie. Ze beginnen er nooit écht aan, ze zien er als een berg tegenop. Ze vertonen vluchtgedrag. Wat kunt u er aan doen?
Op mijn blog "alleen de toekomst komt er nog aan" zijn diverse interessante reacties gekomen. Tijd voor een vervolg, waarin ik reageer op deze reacties en probeer een aanzet te geven tot die toekomst.
Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven. Wie heeft die spreuk nog nooit gehoord? Waarschijnlijk zijn er talloze tegels gemaakt met deze spreuk en hebben vele agenda’s en scheurkalenders deze spreuk meermalen gebruikt.
Verkopers hebben over het algemeen een grondige hekel aan koude acquisitie. Sommigen doen het zelfs in hun broek van angst als ze er aan denken. Dan maar liever naar de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling? Of is er toch nog hoop voor deze verkopers?
Tijdens en na vorige economisch niet zo positieve tijden bleek dat bedrijven die bleven groeien helemaal niet zo'n spectaculaire acties hadden ondernomen, maar gewoon hun gezond ondernemersboerenveratdn gebruikt hadden.
Ons leven en welzijn wordt bepaald door definties. Zo hadden we vannacht strenge vorst omdat ooit een meteoroloog heeft bepaald dat er sprake is van strenge vorst als het meer dan 10 graden vriest. Celsius bepaalde ooit dat de temperatuur waarop water bevriest 0 graden is en volgens het KNMI spreken we over een vorstdag als de temperatuur, volgens de schaal van Celsius, de hele dag, 24 uur, onder 0 blijft.
Salesmanagers vragen me regelmatig of ik een praatje voor hun verkopers wil houden. De aanleiding? Motiveren staat met stip op nummer 1! Gek eigenlijk dat ze mij daarvoor vragen. Motivatie is toch iets dat uit jezelf moet komen? En het is natuurlijk aardig als de manager er ook een handje bij helpt. En dat doen ze ook. Ze besteden aan mij de bevlogenheid uit en zelf treffen ze enkele administratieve maatregelen.
De economische voorspellingen zijn somber. Volgens de laatste berichten zou onze economie met twee procent krimpen. Toch zien verkopers de toekomst zonnig in. Uit een poll op het weblog Sales is een vak (van Rikkert Walbeek) blijkt dat 68 procent van de verkopers verwacht in 2009 meer te zullen verkopen. 12 procent verwacht gelijkblijvende resultaten. Met andere woorden 80 procent heeft een rooskleurig beeld van de toekomst. Ze zien geen donkere wolken…
In de jaren ’80 wisten Tom Peters en Robert Waterman de westerse wereld een hart onder de riem te steken met hun boek In search of excellence. Door in het boek een aantal goed presterende westerse ondernemingen te benoemen, werd de angst die veel managers hadden voor de Japanse opmars verminderd.
Hoe vaak heb ik wel niet moeten aanhoren, dat je wel een rat moet zijn, om in de top van het bedrijfsleven te komen en jezelf daar te handhaven. Wat een onzin, sprak ik toen en nu nog steeds uit.
Hoe hebt u het er dit jaar van af gebracht? Was u een uitblinker? Ging het ‘zo zo’ of bent u ontevreden over uw prestaties? Welke factoren zijn hierbij in het spel? Doet u het allemaal zelf of bent u een speelbal van de omstandigheden? Bestseller auteur Malcolm Gladwell komt in zijn nieuwste boek met interessante informatie...