Met uitzondering van de turbulenties in de financiële sector worden alle economische problemen van vandaag veroorzaakt door meeheul- en meemekkergedrag.
Wanneer ondernemers en managers elkaar dan nog eens gaan naäpen bij het nemen van maatregelen, zijn de rapen echt gaar.
Bezinnen en dan beginnen, dus!
We zijn geneigd om harder te gaan lopen als het slechter dreigt te gaan. Maar harder werken is niet de oplossing. Nog harder werken aan de realisatie van doelen die achterhaald zijn is niet zinvol en zelfs onverantwoord. Uw mensen hebben wel wat beters te doen.
Ik vermoed dat huizenmakelaars zijn bloed wel kunnen drinken. Want de huizenmarkt zit volledig op slot. De huizenprijzen dalen. En wat doet minister Bos? Die roept dat de hypotheekrente-aftrek wellicht wordt ingeperkt.
"Het is me wat, deze crisis!". De grijzende man, gestoken in een strak krijtstreep kostuum, keek over zijn gehoornde bril strak naar de andere mannen en de enkele vrouw die met gebogen hoofd rond de strakke mahoniehouten tafel zaten. Hij had zijn blauw gestreept stropdas los gemaakt en richtte zijn blik op de PowerPoint presentatie die fel licht uitstralend op het zilveren scherm de aandacht trok van alle aanwezigen.
Koud bellen is per definitie een klantonvriendelijke daad. Daar hoeven wij niet moeilijk over te doen. U onderbreekt de prospect altijd bij zijn bezigheden. Hoe haalt u dan toch maximaal resultaat uit uw belacties? Door in te steken op een onderwerp dat de ander (mogelijk) interesseert. Daarvoor is een grondige kennis van uw doelgroep essentieel.
De Verrijking, zo noemden ze hem, maar ze hebben hem snel weggehaald.
Bij verrijking denken we momenteel als snel aan bankmanagers in strakke krijtstreep maatwerkkostuums, maar jaren lang was het de website waarop onze overheid haar vacatures plaatste. Www.werkenbijhetrijk.nl heet hij nu. Als u het risico nemen beu bent en behoefte heeft om mee te werken aan een politiek correct Nederland, dan is dat "The place to be".
In de serie over acquisitiebloopers hebt u kennisgemaakt met de grootste blunders die verkopers dagelijks maken in hun koudeacquisitiegesprekken. U hebt ook al enkele praktische tips kunnen lezen. Het is dus hoog tijd om daar meer aandacht aan te besteden. Hoe kan het beter?
De serie acquisitiebloopers nadert zijn ontknoping. Was de lijst nog niet lang genoeg? Kan er nog meer fout gaan? Ja, hoor maakt u zich vooral geen zorgen. Verkopers zijn een creatief volkje, ook als het op blunderen aankomt.
Eerst oompje of eerst oompjes kinderen? Bij onderdruk in de cabine eerst je eigen zuurstofmasker opzetten en dan dat van je kinderen? Wanneer het niet goed gaat/dreigt te gaan met je organisatie is het alle hens aan dek. Maar wat als het nut van het algemene ingaat tegen je welbegrepen eigenbelang?
Russell Crowe komt ter hulp!
Nu de recessie voor vrijwel iedereen een feit lijkt te zijn, gaan veel bedrijven zoeken naar bezuinigingen. Ondanks de mooie tekst ieder jaar in het jaarverslag, waarbij het management aangeeft dat "ons personeel onze meest belangrijke productiefactor is" zien veel bedrijven toch de personeelskosten als meest belangrijke post om op te bezuinigen. Niet alleen door personeel af te laten vloeien, maar ook door te gaan beknibbelen op opleidingskosten.
De ooit prestigieuze Nyenrode University is dit jaar uit de top-100 van beste business schools gevallen. Vorig jaar stond de universiteit in Breukelen nog op de 82ste plaats op de lijst die elk jaar wordt opgesteld door de Financial Times. Update 29/1/2009: Nyenrode in de mail
HRM, Human Resources Management, het managen van de productiefactor arbeid, in goed Nederlands Personeelsmanagement is in veel bedrijven en organisaties het ondergeschoven kindje. Onterecht want HRM, Personeelsmanagement, is juist de basis van Hoog Rendement Management.
Over uzelf of uw bedrijf beginnen te praten is een afrader. De prospect is helemaal niet geïnteresseerd naar uw persoontje. Het is een no brainer. Dan maar beginnen te praten over uw product of dienst en alle mooie kenmerken en voordelen? Het ligt voor de hand. Dus steekt menig verkoper van wal om stuk te lopen op een muur van onbegrip. U voelt al aan wat de volgende blooper is…
Verkopers haten koude acquisitiegesprekken. Daarover ze zijn het roerend eens met hun slachtoffers. Die hebben een diepgekoesterde afkeer tegen deze gesprekken. Het optelsommetje is snel gemaakt: verkopers en prospects gedragen zich als kat en hond. Tel daarbij op dat het vertrouwen in de economie helemaal zoek is en je hebt een dodelijke combinatie. Dit is het eerste artikel in serie over acquisitieslapstick in de lage landen.