U hebt iemand vast wel eens horen beweren "Een goed product verkoopt zichzelf daar hoeft geen marketing of verkoop aan te pas te komen". Leg deze uitspraak nog eens voor aan de bedenkers van V2000. Deze videostandaard van Philips en Grundig was superieur aan de concurrentie (Betamax en VHS). V2000 was geen succes. Goede producten vliegen kennelijk niet zomaar het schap uit.
Als ik u vraag om een groot schilder-beeldhouwer-uitvinder te noemen, is de kans vrij groot dat u komt met Leonardo da Vinci. En als ik u ook nog vraag naar de overeenkomsten die u met hem deelt, moet ongetwijfeld wat langer nadenken. Hebt u de ambitie om uw naam in één ademtocht met die van hem genoemd te laten worden? Bent u tot meesterwerken in staat, en realiseert u ze ook daadwerkelijk?
Weet u overigens wat het belangrijkste is dat da Vinci niet heeft gedaan?
Adviesbureaus zijn er om van te leren. Vaak gebeurt het dat ze niet in de praktijk brengen wat ze aan hun klanten vertellen, maar dat kan van Atos Origin niet gezegd worden. Ondanks goede jaarcijfers over 2008 zijn ook de aandelen van Atos aan de Parijse beurs naar beneden getuimeld en blijkbaar komt de organisatie daardoor in liquiditeitsproblemen.
Actief netwerken is een prima manier om nieuwe klanten te werven. Tenminste wanneer u een aantal belangrijke netwerktips opvolgt. In dit artikel vindt u zeven praktische tips waarmee u netwerken tot een succes maakt.
Als manager probeer je goed te doen, maar soms komen teleurstellingen met bakken tegelijk en verdwijnen je energie en enthousiasme zo in het putje. In plaats van applaus voor een briljant idee wordt je beschuldigd van eigenzinnigheid en je open gedrag wordt beloond met een aanval op je getoonde kwetsbaarheid. Paarlen voor de zwijnen?
‘Een goede leidinggevende zorgt dat zijn medewerkers kunnen werken’. Als u het daarmee eens kunt zijn, betekent dat ook dat u de inhoud los zou moeten laten en zich concentreert op het geven van richting. Kunt u dat? De weg wijzen zonder zelf aan het stuur te rukken, zelfs zonder met de kaart te wapperen? Chef-kok zijn zonder aan de gaspitten te draaien, uw mensen durft te laten fietsen zonder zijwieltjes? Leidinggeven zonder de baas te spelen?
Het valt niet meer te ontkennen, de kredietcrisis en het negativisme hebben ook ons land in een recessie weten te krijgen. De overheid die eerst redelijk besluitvaardig leek toen het verloren ABN-AMRO gevoel terug gekocht kon worden, zit met de handen in het haar,
Uit onderzoek* blijkt dat in 60% van de gevallen verkopers bij de verkeerde mensen aanschuiven. Zullen wij even rekenen? Stel een verkoper bezoekt per jaar gemiddeld 200 klanten en een verkoopbezoek kost € 250. Dan investeert het bedrijf € 50.000,=. Daarvan is 60% gelijk aan € 30.000 verspilling. Het is een cijfer waarvan iedereen zich rot zou moeten schrikken. Wat is de oorzaak?
De afgelopen week is er door politiek Den Haag druk overleg geweest over maatregelen om de recessie snel en goed door te komen. Helaas werd het debat weer eens misbruikt om politieke stokpaardjes te gaan bereiden. De hypotheekrente aftrek kwam weer eens voorbij, een maatregel die de overheid weliswaar veel geld zal opleveren, maar de economie zwaar zal treffen.
Als de omzet tegenvalt, hoor je ondernemers vaak verzuchten "wij moeten meer naamsbekendheid hebben, dan lukt het wel!" Het lijkt een logische gedachte. De veronderstelling is: meer naamsbekendheid leidt tot meer leads en uiteindelijk tot meer verkopen. De vraag is natuurlijk: is het zinvol om kapitalen in de naamsbekendheid van uw onderneming te stoppen?
In mijn blog van vorige week pleitte ik ervoor om de dravers even aan hun jas te houden en samen met hen nog even te onderzoeken of ze nog net de goede dingen bezig zijn. Voor ze weer verder rennen. Deze week een praktische aanvulling.
De Funda voor opleidingen worden: dat stond initiatiefnemer Ruben Timmerman voor ogen toen hij de website Eduhub startte. En hoewel de opleidingenportal nog verre van compleet is, is het al wel de grootste opleidingensite van Nederland. Het totaalaanbod aan duizenden opleidingen wordt vanaf deze week ook via Managersonline.nl ontsloten.
Deze week sprak ik meerdere professionele dienstverleners. Ze klaagden allemaal dat de markt zo beroerd was. Klanten die tot voor kort goed waren voor een behoorlijk deel van hun omzet, lieten het plotseling afweten. Ze vertelden me: "Ik ga beginnen met andere diensten. Iets waar meer brood in zit!" Het zou wel eens een pijnlijke vergissing kunnen zijn.
Voor ons consultants en adviseurs is het een bekend verschijnsel. Een klant, een prospect, nodig ons uit voor een vrijblijvend gesprek, legt ons zijn probleem voor en gaat vervolgens op zoek naar een oplossing voor zijn probleem. Die verkopen wij graag, tenminste, als we die oplossing kunnen leveren, want hoewel wij over behoorlijk wat kennis en ervaring beschikken, hebben we niet alle wijsheid in pacht.