Een paar jaar geleden kreeg u het advies te stoppen met koud bellen. Dat zou voor geen meter werken. Nee, u moest gaan netwerken. Dus stroomden her en der in het land zalen vol met hitsige verkopers en ondernemers. Nu zie ik plotseling berichten (en hier) dat netwerken ‘oude stijl’ niet meer werkt. Klopt als een zwerende vinger, maar netwerken zeer oude stijl werkt nog steeds prima.
In mijn vorige blog vertelde ik over de belabberde kwaliteit van het voedsel bij een Amerikaans restaurant. Waardeloos voedsel, maar wel een tjokvolle eetzaal. Gewoon goede PR. Zoiets roept natuurlijk om meer voorbeelden. Is het écht mogelijk om te groeien en te bloeien zonder dat je je bekommert om de tevredenheid van je klanten?
In het algemeen veronderstelt men dat klanttevredenheid uitermate belangrijk is voor de winstgevendheid van een onderneming. Men legt een rechtstreekse relatie tussen de mate van tevredenheid van de clientèle en de loyaliteit van die klanten. Vervolgens redeneert men verder en zegt: loyale klanten zijn winstgevende klanten. Maar gaat deze 'wet' voor iedereen op? Of kun je het ook anders aanpakken?
Een veranderaar heeft verschillende tools waarmee h/zij verandering kan initiëren en bestendigen. Een steeds vaker gebruikte tool is de workshop. Waarom? De workshop is een uitermate effectieve manier om mensen tot nieuwe inzichten te laten komen, draagvlak te creëren of om tot beslissingen te komen.
Tegenstrijdige belangen in organisaties leiden tot discussies en dus tot inefficiëntie. Komt dit door gebrek aan toezicht? Wat kunnen/mogen/moeten aandeelhouders en hun vertegenwoordigers doen?
Zaterdag inkopen gaan doen in een supermarkt waar de caissières/kassiersters met elkaar zaten te kleppen in plaats van oog- en ander contact met hun klanten te maken.
Ergerlijk. Ik vraag me af wat er precies in hun functieomschrijving staat en waarop ze precies beoordeeld worden. Waarschijnlijk niet contact, communicatie en betrokkenheid.
De vervreemding neemt steeds toe!
Uit succesvolle acties bij BestBuy en JCPenney in de Verenigde Staten blijkt dat er een direct verband bestaat tussen optimisme bij de medewerker, betrokkenheid en omzet.
Hebt u ook het nieuwsbericht "Eenmanszaken slecht bereikbaar" op deze website gelezen? Het betreft een onderzoek uitgevoerd door het Amstelveense bedrijf BTC Solutions. Het bedrijf deed een steekproef onder eenmanszaken en daaruit blijkt dat 45% van de onderzochte bedrijven de telefoon niet opnam. Voor de verdere, enigszins onthutsende, details verwijs ik u naar het bericht op deze site. Dat is niet de kern van deze blog. Wat dan wel?
Tien fatale fouten zijn de oorzaak van dat menig leidinggevende ontspoort. Dit stellen Jack Zenger en Joseph Folkman, consultants en auteurs van `The Inspiring Leader: Unlocking the Secrets of How Extraordinary Leaders Motivate`.
Bent u zoals ik? Dan ontvangt u wekelijks enkele telefoontjes van bedrijven of instellingen die u iets willen aansmeren. Over het algemeen zijn deze telefoontjes een irritante onderbreking van mijn bezigheden. Sommige bedrijven maken het wel heel erg bont. Daaraan komt binnenkort (hopelijk) een einde.
Management Games zijn een krachtig instrument in verandertrajecten. Geen saaie, theoretische verhandelingen die training genoemd worden. Nee, juist het doen in spelvorm is zeer effectief om verandering in gang te zetten. Bij een goede Management Game wordt - in een niet confronterende omgeving - samenwerking gestimuleerd, het creatief vermogen uitgedaagd en enthousiasme aangewakkerd.
In het eerste deel van deze serie kon u lezen dat 90% van de bedrijven (groot en klein) niet goed weet waar ze op internet mee bezig zijn.
De eerste vraag om succesvol op het internet te opereren is: wat willen wij eigenlijk met onze website? Het antwoord op deze vraag is o.a. belangrijk voor de opzet van uw website.
De Business Case voor het project is gemaakt. Alle lichten lijken op groen te staan want de 6 essentiële vragen die bij de Business Case horen zijn beantwoord (zie illustratie). Maar hoe wordt beslist of het project ook daadwerkelijk doorgang gaat vinden?