Wat vindt u van een artikel met de titel "Meer verkopen door de emoties van klanten te bespelen". Uit ervaring weet ik dat dergelijke artikelen gemengde gevoelens oproepen. Er zijn mensen die er van smullen, maar er zijn ook mensen die dergelijke artikelen scherp veroordelen. Want manipuleren is onethisch. Toch?
Hoe zou u reageren wanneer er een onbekende op u af loopt en probeert een praatje aan te knopen? De kans is groot dat u terughoudend reageert of meteen een afwerend gebaar maakt. Waarschijnlijk hebt u er geen zin in of vertrouwt u het niet. Hoe zit dat als men u via de telefoon benadert?
Wat hebben Dafne Schippers, Marco Borsato en ir. Henri Peteri, de uitvinder van de kokendwaterkraan, met elkaar gemeen? Op het eerste gezicht niets. Maar als je een stukje verder kijkt, kun je concluderen dat ze allemaal een mooi talent hebben, dat in eerste instantie niet altijd als zodanig werd herkend en ze hebben 7 eigenschappen die helpen...
In de verkoop draait het niet zozeer om ‘goede verkoopgesprekken’ maar veel meer om ‘effectieve verkoopgesprekken’. Dat maakt het verschil tussen succesvolle verkopers en minder succesvolle verkopers. Die laatste zeggen vaak "Tjonge wat het ik een hoop goede gesprekken gevoerd!" Maar als u ze dan vraagt "Wat heeft het opgeleverd?" Dan blijft het stil. Dat kan gelukkig anders.
Als er één ding fnuikend is voor uw verkoopresultaten dan zijn het wel weifelende klanten. Twijfel werkt uitstelgedrag in de hand. Twijfel roept ook een stressreactie op. Dat zijn dingen die u liever niet ziet. Grappig genoeg werken verkopers die twijfel regelmatig zelf in de hand. Hoe zit dat?
Nederland telt bijna 4500 burn-outcoaches, allemaal met een eigen aanpak. Dat zorgt voor keuzestress. Want: welk hersteltraject is voor jou het beste? Zes tips die je helpen om een beslissing te nemen.
Veranderinitiatieven worden vaak op een mechanische manier aangepakt en top-down opgelegd. Hierdoor wordt het initiatief van medewerkers onbedoeld aan banden gelegd. Hoe kun je dit voorkomen? Hoe verander je op vernieuwende wijze, zodat je mensen positief verrast?
Hallo! Wat geweldig dat je de Workaholic Test hebt gedaan. Je staat nu aan het begin van een reis om je eigen werk/privé-balans in de gaten te gaan houden. Want hoe kun je anderen helpen als je eigen balans is verstoord? Laten we maar eens gaan kijken wat het allemaal betekent.
Ik gaf een workshop voor een groep zelfstandig ondernemers op één van hun netwerkbijeenkomsten. Een vijftigtal enthousiaste entrepreneurs zaten in een halve cirkel nieuwsgierig naar me te kijken. ‘Goedemorgen en welkom’, begon ik. ‘Mag ik jullie eens wat vragen? Waarom werken jullie niet gewoon in loondienst?’ En we waren begonnen.
Ooit las ik het volgende verhaal. Misschien ken jij het ook? Twee zoons groeiden op bij een alcoholistische vader. De een raakt verslaafd aan de alcohol en belandde in de goot. De ander werd een succesvol zakenman, stichtte een gezin en leidde een leven vol geluk en voorspoed.
Woorden hebben invloed op ons gedrag. Uiteraard kent u het verschil tussen een halfleeg- en halfvol glas. Halfleeg duidt op pessimisme en halfvol op optimisme. Op die manier kunt u uw eigen gedrag tot op zekere hoogte beïnvloeden met de interne dialoog in uw hoofd.
Minder bekend is dat u met woorden ook het gedrag van anderen kunt sturen. Wanneer u uw woorden zorgvuldig kiest kunt u er kleine wondertjes mee verrichten.
Wanneer mensen op vakantie gaan, plaatsen ze vaak een 'out of office reply' op hun e-mail box. Helaas gaat hierbij veel mis. Met als gevolg: een teleurgestelde klant. Dat kan toch anders?