Afgelopen week was ik te gast op een seminar van een grote organisatie. Ik kende de directeur van de club maar had verder geen flauw benul wie ik daar tegen het lijf zou lopen. Vooraf werd er geen gastenlijst toegestuurd dus moest ik alles maar een beetje over me heen laten komen.
Passie. Een woord dat bij iedereen wel iets oproept maar lastig precies te benoemen. Vaak worden termen als gevoel, drijfveren en energie gebruikt om het te omschrijven. Voor de ene mens is het zijn hond, voor de ander autorijden en voor de volgende is het muziek maken. Toch blijft het lastig om precies te zeggen wat passie is. Één van de vele definities van passie is de volgende: een heftige, onstuimige drang om aan een verlangen of begeerte te voldoen
Kent u de overeenkomst tussen iemand die probeert zijn lichaamsgewicht te verminderen (‘af te vallen’) en een organisatie die probeert structureel prestaties te verbeteren? Hoe tegenstrijdig het ook klinkt; veel initiatieven voor prestatieverbetering in organisaties kennen als resultaat een bestendiging van de situatie zoals die oorspronkelijk naar voren trad. Hoe komt dat en wat kunnen we er aan doen?
Cicero, de bekende politicus, filosoof en tijdgenoot van Julius Caesar, stond erom bekend dat hij zichzelf leerde om namen te onthouden van belangrijk Romeinen (BR) zodat hij ze onderweg vriendelijk kon begroeten. Hij nam ook de moeite uit te zoeken waar en hoe men woonde, wie hun vrienden en buren waren en of ze ergens nog landerijen en/of een buitenhuis hadden.
Al lezend over John Forbes Nash jr.
(1994), de bedenker van de Speltheorie, viel mijn oog op de Inspiratiefeed ‘Bonussen werken AVERECHTS’. Wat is er nou leuker op een zaterdagmiddag dan je verdiepen in de Speltheorie, zul je je afvragen. Het toepassen van deze theorie op bijvoorbeeld de bonus-discussie! Kennis moet immers rollen.
Ons brein is een prachtige en enorm krachtige 'machine'. Over het algemeen werkt het prima. Maar soms ontstaat er een merkwaardige vorm van kortsluiting. Wij ondervinden de effecten er van dagelijks. Zoals bij sollicitaties of in de verkoop. Aantrekkelijke personen hebben daardoor een grotere kans op succes. Het speelt ook bij het beoordelen van de prestaties van bedrijven. Ons brein speelt soms rare spelletjes met ons vermogen objectief te oordelen.
Veranderen gebeurt niet door erover te praten, veranderen gebeurt door het te doen. Dit is geen pleidooi voor ‘blinde actie’ maar wel een pleidooi voor het uitvoeren van mooie plannen. Want:
Vision without action is a daydream, action without vision is a nightmare.
En er zijn een aantal inzichten vanuit recent wetenschappelijk onderzoek die helpen succesvol te veranderen.
Op uitnodiging van een netwerkorganisatie, ze zeggen de grootste van Nederland te zijn, werd ik letterlijk in de boot genomen voor een tochtje over de Maas. Gezellig met nog 90 andere genodigden netwerken; jottum! Er was een spreker die kwam uitleggen hoe diep we met elkaar op de aandelenmarkt waren gezonken en wat er moest gebeuren om het verloren geld terug te verdienen.
Ik heb jarenlang enthousiast geschaakt. Een van de regels in dit prachtige denkspel is: aanraken, is zetten. Eén van mijn eerste trainers gaf me het advies: "Michel ga op je handen zitten!" Het idee erachter is om blunders te voorkomen. Grapig genoeg is er ook een directe relatie tussen het schaakspel en reageren op websites.
Circa 80% van de mensen komt op websites terecht via een zoekopdracht in een zoekmachine. Google is veruit de populairste zoekmachine van het web. Hoe zorgt u voor grotere bezoekersaantallen? Uiteraard door een hogere positie in de zoekmachines. In dit artikel vindt u enkele nuttige tips.
Tijdens een ‘netwerkbijeenkomst’ kijkt iemand nadrukkelijk naar mijn badge, er verschijnt een glimlach om de mond en de openingszin wordt uitgesproken:’Nou, ik heb liever grootgeld.’ De man lacht hartelijk om de eigen spitsvondigheid en ik begin nu al medelijden met hem te krijgen omdat ik weet hoe dit gesprek gaat eindigen. ‘Zo, helemaal zelf verzonnen? Origineel zeg; die heb ik nog nooit gehoord.’
Gelukkig zijn er de eerste tekenen van economisch herstel. Maar voor veel professionele dienstverleners is de markt nog steeds bijzonder lastig. De kans is groot dat uw klanten beknibbelen op de kosten. Dus vragen ze u om extra korting. Hoe gaat u daarmee om?