Is het mogelijk door een stapje extra te zetten voor uw klanten meer omzet te scoren? Helpt het echt wanneer u iets gratis weggeeft of onverwachte service verleent? Laten mensen zich zo gemakkelijk beïnvloeden? Hoe u direct meer omzet scoort met een overtuigingstechniek die zo oud is als de mensheid.
Ik denk dat wij het snel met elkaar eens zijn als ik beweer dat verkopers in staat moeten zijn zelfstandig te opereren. Verkopers zijn een soort van kleine zelfstandigen verantwoordelijk voor hun eigen tokootje. Om je hoofd boven water te houden is het een eerste vereiste dat verkopers een geweldige passie voor hun beroep hebben: enthousiast, gemotiveerd en vreselijk leergierig. Dat zijn de woorden die me te binnen schieten. Maar…??
Hebt u er ook wel eens last van? Ik bedoel: u wilt nieuwe klanten werven en het heeft er de schijn van dat iedereen een potentiële kandidaat is. Het lijkt vrijwel onmogelijk om duidelijke keuzes te maken. Dus besluit u om uw product of dienst zodanig in de markt te zetten dat het voor een zo groot mogelijke groep prospects aantrekkelijk is. Wat zijn daarvan de nadelen?
Het kijken naar de huidige bonuscultuur in de financiële wereld vanuit het perspectief van het ‘Prisoners Dilemma’ biedt interessante aanknopingspunten om het (huidige?) gedrag te verklaren. Is het beter om samen te werken of is het lucratiever om voor de snelle winst te gaan?
Netwerken is een contactsport en laat ik dan gelijk de open deur maar intrappen door te stellen dat, als je contacten wilt blijven houden, je die contacten moet onderhouden en daarvoor heb je netwerkmanagement nodig. We kennen niet voor niets het gezegd:’Uit het oog, uit het hart.’
Wie in deze tijd regelmatig teksten van vacatures en klussen voor ZZP-ers leest wordt geconfronteerd met een overvloed van niet doelmatige ervaringseisen. Het merendeel van organisaties, werving- en selectiebureaus en bemiddelaars doet hier aan mee.
Het vak van verkoper staat bij gemiddelde Nederlander - als wij de onderzoeken moeten geloven - niet erg hoog aangeschreven. Regelmatig worden verkopers beschuldigd van gladde praatjes, verkopen onder hoge druk en ze zouden leugens ook niet schuwen. Zo zou het er bij DSB ook aan toegegaan zijn: liegen mag, maar bedriegen niet. Wat is daar nou van waar?
De winnaar 2009 wordt zeer waarschijnlijk Ian Morbin, "veiligheids"medewerker in de Londense Underground die een passagier de huid vol scheldt omdat hij met één voet over de gele lijn staat.
De discussie over de ethiek van de verkoop is weer in volle hevigheid losgebarsten. Sommige mensen spreken er schande van dat zakenmensen zich ten koste van de arme consument verrijken. Een oordeel uitspreken is natuurlijk heel gemakkelijk. Wellicht iets te gemakkelijk. Want iedereen heeft andere gevoelens bij de ethiek van de verkoop en zaken als waarde en nut. De zaak ligt veel complexer dan menigeen denkt.
Het gaat met enig tromgeroffel, maar tot spectaculair lawaai heeft het nog niet geleid: de brede introductie door bol.com van het e-book en bijbehorende e-readers. Lees hier waarom het elektronische boek toch vandaag nog een plaatsje in uw tas verdient.
De DSB Bank is definitief failliet. Het grote zwartepietenspel is op de wagen. De beschuldigingen vliegen over en weer. En dat zal nog wel een tijdje doorgaan. Eén vraag blijft bij al dat mediageweld totaal onderbelicht: hoe heeft het kunnen gebeuren dat zoveel mensen die slechte producten kochten? Werden ze beduveld? Waren het de agressieve verkooppraktijken? Of is er nog iets anders aan de hand?
De kans van slagen van een veranderproces hangt nauw samen met de communicatie erover. Goede communicatie vergroot het draagvlak en medewerking, vermindert de weerstand en de kans van slagen wordt zodoende significant verhoogd. De volgende acht tips behoeden u voor de grootste valkuilen.