Sinterklaas. Tijd voor cadeautjes. 'Geef een boek' roept Wim T. Schippers steeds op de radio. Voor managers zijn er de managementboeken. Maar dan wel een boek waar je wat aan hebt. Welk boek staat bij jou bovenaan je verlanglijstje? Of welk boek ben je van plan om dit jaar met gulle hand onder collega's te verspreiden?
De term Kaizen (Japans voor verbetering) staat voor een filosofie of benadering die focust op continue (kleine) verbetering van (productie) processen. Geen baanbrekende, alles overhoop gooiende vernieuwing. Nee, het bestaande met kleine stapjes verbeteren. Het resultaat? Minder weerstand, meer draagvlak, minder kosten en meer resultaat.
Meer dan 52 miljoen mensen wereldwijd hebben een profiel op LinkedIn waarvan 1,4 miljoen Nederlanders. Volgens LinkedIn zelf is Nederland niet enkel relatief gezien het best vertegenwoordigde land (zelfs boven de VS!), maar ook het meest actief (qua inloggen en acties). Uit mijn eigen presentaties en uit de opleidingen die we met Networking Coach organiseren blijkt echter dat meer dan 80 procent zich afvraagt wat ze nu eigenlijk met LinkedIn kunnen.
Offertes zijn één van de stiefkindjes van zakelijk Nederland. Jaarlijks worden er miljoenen offertes uitgebracht en als er naar het omzetpercentage in opdrachten wordt gekeken, komt de 80:20-regel van Vilfredo Pareto in beeld. 80% van de offertes verdwijnen in het ronde archief of op de bureaus van uw concurrenten! Tijd om daar eens verandering in aan te brengen.
Hebt u ooit een communicatietraining gevolgd of een boekje over communicatie gelezen? Dan bent u vast op de hoogte van de overweldigende kracht van lichaamstaal. Maar liefst 93% van uw boodschap zou worden overgebracht door lichaamstaal en de manier waarop u iets zegt. Doet inhoud er werkelijk zo weining toe? De experts houden u voor de mal. Zie de video (3:30 min).
Het management van de BV Nederland stelt volgens onderzoek* besluitvaardigheid op prijs. Het durven staan voor een beslissing, liever te vroeg genomen dan te laat, zou het goed doen op uw staat van dienst. Zie: uitstellers vallen door de mand; vluchtgedrag wordt herkend!
Hoe herkent u het bij anderen of bij uzelf en wat doet u eraan?
Er vindt een duidelijk waarneembare verschuiving plaats in de werking van de arbeidsmarkt. Waar de babyboom generatie nog wel 40 jaar bij dezelfde werkgever wist vol te maken, gaf de volgende generatie de voorkeur aan jobhoppen; vier/vijf jaar bij een bedrijf werken om dan weer bij een ander aan de slag.
Als mensen kort parkeren in de buurt van winkels, dan is er steeds weer plaats voor nieuwe klanten. Ingewikkelde betalingssystemen moeten zorgen dat auto's zo snel mogelijk weer uit de buurt verdwijnen. Wel eens gehoord van een parkeerplek waar je verplicht met groot licht moet parkeren?
De vraag 'is talent aangeboren of aangeleerd' leidt regelmatig tot heftige discussies. Ook op Managersonline.nl was het onderwerp van een pittig debat. Zie hier en hier. Vorige week blies de neuropsycholoog Erik Matser bij Pauw & Witteman (woensdag 18 november) de discussie nieuw leven in. De wetenschapper vertelde over de boeiende onderzoeken die hij deed bij topsporters en topmuzikanten. Hij vond één belangrijk verschil tussen de toppers en gewone stervelingen…
Bing wil uitgevers betalen om nieuwsberichten in zoekresultaten op te nemen. Op voorwaarde dan wel dat ze hun content bij Google weghalen. "The forces that be" versus de wikiwereld: nieuwe fase...
Hoe kijkt u aan tegen mensen die met alle winden meedraaien en zichzelf regelmatig tegenspreken?
U hebt waarschijnlijk een hekel aan dergelijke draaikonten. Mensen willen consequent zijn. Daarom is de 'ja, ja, ja-techniek' zo'n een effectieve overtuigingstechniek voor verkopers.
In het eerste stuk over dit onderwerp is vanuit het perspectief van het Prisoners Dilemma gekeken naar de huidige bonuscultuur in de financiële wereld. Een belangrijk punt bleek het eigenbelang versus het gemeenschappelijk belang te zijn. Te vaak wordt gekozen voor het eigenbelang met negatieve gevolgen voor het grotere geheel. Maar zijn er ook oplossingen? Wat zijn mogelijke interventies om het Prisoners Dilemma te doorbreken?
Probeert u de aandacht op uw bedrijf te vestigen via Twitter? Wilt u werken aan uw personal brand? Bezit u voor dit doel een eigen Twitter site? Sommige mensen Twitteren zich helemaal een slag in de rondte. Het is om gek van te worden. In deze weblog vindt u 5 belangrijke spelregels voor zakelijke Twitteraars.
Op LinkedIn kwam ik onlangs een enquête tegen waar gevraagd werd naar het gebruik van digitale netwerken (social networks). Tot mijn verbazing gaf de voorlopige uitslag aan, dat ruim 30% van de respondenten deze ‘nieuwlichterij’ helemaal niets vond en er niet aan deel wilde nemen.