… en wordt als zodanig gewaardeerd. Het was een les die ik al vroeg leerde in mijn verkoopcarrière. Helaas duurde het lang voordat deze les goed tot me doordrong en ik er naar ging handelen. Ook anderen hebben er moeite mee.
De tijd gaat sneller dan u denkt: krijgt u hier en daar al het gevoel dat u alweer achter de feiten aanloopt en dat uw nieuwe agenda uw leven helemaal beheerst? Dan wordt het tijd om eens orde op zaken te stellen…
‘Hoeveel mensen moet men nu eigenlijk kennen om een succesvol netwerk te hebben?’ is een regelmatig gestelde vraag. Het vinden van een antwoord lijkt de laatste tijd een soort competitie te worden.
Nee, ik wil me niet beter voelen dan ik nu doe. En ja hoor, er mogen best een paar kilootjes bij. En ik wil volgend jaar ook wat meer alcohol gaan drinken en ik denk dat ik ook weer ga roken in 2010. En de verhouding tussen werk en privé is me de laatste tijd ook wat teveel in balans; ik moet maar eens wat meer gaan werken!
Zoals u in een vorig artikel heeft kunnen lezen, is LinkedIn een ongelooflijk krachtige tool die ons kan ondersteunen bij het in contact komen met potentiële klanten. Veel verkopers en eigenaars van bedrijven vertellen echter dat LinkedIn niet werkt voor hen. In dit artikel zetten we even de belangrijkste redenen hiervoor of misvattingen op een rijtje.
Vraag bioscoopbezoekers wat ze is bijgebleven van de film en je krijgt evenveel verschillende antwoorden als er bezoekers zijn. Het zelfde overkomt uw product of dienst. Zoveel mensen zoveel reacties en (voor)oordelen. Het product als grabbelton. Deze grote variëteit aan reacties bevat een wijze les voor iedereen die zelf iets creëert.
Sommige mensen vonden het al langer. Maar als een grote landelijke telefoonprovider het beweert, is het natuurlijk de waarheid. Ik kan er niet meer om heen. In een mailtje stampen ze al mijn illusies, dat het ooit nog goed met me komt, aan diggelen. Ik ben een null. Met dubbel ll nog wel, dus minder dan niks.
Een hospice neemt letterlijk doodzieke patiënten op, die volgens de verwachtingen van artsen en verzorgers binnen een paar maanden overlijden. Naast de goede verzorging wordt alles geregeld voor het komende afscheid. Maar soms gebeurt er een wonder: een patiënt knapt zomaar op. Het ziekteproces vertraagt, komt tot stilstand, en door de goede verzorging wordt de patiënt fysiek én mentaal sterker. Het komt zelfs voor dat een patiënt weer naar huis kan.
Hebt u zich wel eens afgevraagd waarom zo weinig mensen écht luisteren als u over uw dienstverlening praat? U spreekt toch geen koeterwaals als u zegt dat u een accountant, trainer of adviseur bent? Het is duidelijk wat u doet, daarover kan geen misverstand bestaan. Natuurlijk bent u een kei in uw vak. En mensen hebben uw dienst nodig. Ook daarover bestaat geen misverstand. De vraag blijft: waarom negeren mensen massaal uw boodschap? Zijn die lieden soms autistisch?
Communicatie tijdens veranderprocessen wordt steeds belangrijker. Een van de manieren die steeds meer gebruikt wordt is het geven van presentaties. En zoals de foto laat zien gaat dat nog wel eens mis… Dit is te voorkomen.
Managers willen een open en eerlijke relatie met hun medewerkers. Een positief en veilig klimaat zijn goed voor de productiviteit en het plezier. Beginnende leidinggevenden denken vaak dat ze deel uit maken van hun team, totdat ze er tot hun schrik achterkomen dat ze niet alle verhalen meer horen. Als leidinggevende is het je taak om zo'n klimaat te creëren. Maar als we vragen wat leidinggevenden willen leren in een leiderschapsprogramma, dan vragen ze om conflictgesprekken. Hoezo veilig?
Zeg eens eerlijk: bent u wel eens gedumpt? Ik bedoel u was straalverliefd op iemand en als donderslag bij heldere hemel kondigde het object van uw liefde aan dat het over en uit is. Het voelt onaangenaam. Gek eigenlijk dat sommige mensen er hun beroep van maken. Ik bedoel verkopers. Die worden constant gedumpt door hun potentiële klanten. En toch blijven ze het geluk najagen.
In de afgelopen week had ik het genoegen de medewerkers van een non-profit organisatie te mogen inspireren tot een opruim-actie. Ondanks aanvankelijke weerstand zag ik ze afrekenen met 5 ton papier…
Stelt u zich de volgende situatie eens voor. U komt regelmatig bij een kennis op bezoek. Laten wij zeggen gemiddeld twee keer per maand. En dat al gedurende een jaar of zes. Wat zou u er dan van vinden als de kennis telkens vraagt: "Hoe drink jij je koffie ook al weer?" Het is onbestaanbaar tussen vrienden en kennissen, niet waar? Maar voor bedrijven is het de gewoonste zaak van de wereld.